Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa

Het consumentenplatform van BNNVARA

#IkRedHetNietMeer: Wil jij jouw verhaal delen? Of wil je graag hulp bieden?
Kassa

Belbus: Geniale marketing of kat in de zak bij De Onderneemt Groep?

18-09-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
2215 keer bekeken
  •  
Anita Kaandorp is net begonnen met haar eigen praktijk als bewustzijnscoach wanneer ze telefonisch wordt benaderd door De Onderneemt Groep. De verkoper is charmant, wint haar vertrouwen en overtuigt haar met hen in zee te gaan. Door hun marketingactiviteiten, een persoonlijke pagina op de site van de groep en toegang tot hun brede netwerk zal haar online zichtbaarheid aanmerkelijk beter worden. En dat betekent meer klanten voor de beginnende ondernemer. Een goede deal, denkt Anita, die akkoord gaat in de veronderstelling dat ze er elke maand mee kan stoppen als het tegenvalt. Ze betaalt 45 euro per maand. Als dat klanten oplevert, lijkt dat een goede investering.
Maar die nieuwe klanten komen er niet. Geen enkele in een half jaar tijd. Haar website wordt niet merkbaar beter bezocht. De Onderneemt Groep heeft niets geschreven of geredigeerd voor haar persoonlijke pagina, ze heeft alle teksten en afbeeldingen zelf moeten aanleveren. Het enige dat ze hebben gedaan is dat plaatsen op een standaardprofielpagina op alkmaaronderneemt.nl.

Anita zit vast aan niet tussentijds opzegbaar abonnement

Anita vraagt zich af waar ze nou eigenlijk voor betaalt en probeert contact te krijgen met De Onderneemt Groep. Maar die is telefonisch niet bereikbaar en reageert nauwelijks op haar mails. Anita krijgt het gevoel dat ze is opgelicht. Ze wil het liefst zo snel mogelijk van de deal af. Ze wil niet langer betalen voor ‘gebakken lucht’. Maar dan komt ze erachter dat het abonnement niet maandelijks opzegbaar is. De verkoper heeft haar alleen maar in die waan gelaten, zo blijkt als we het opgenomen telefoongesprek terugluisteren. Ze zit er minstens een jaar aan vast en als ze niet oppast nog langer.

Stroom aan negatieve reviews

Online vindt ze een stroom aan negatieve reviews over De Onderneemt Groep. En ze leest dat als ze niet meer zou betalen ze onmiddellijk aanmaningen van een incassobureau kan verwachten. Een incassobureau dat, zo leest ze, intimiderend te werk gaat en – niet geheel toevallig – dezelfde eigenaar heeft als De Onderneemt Groep. Ze schrikt ervan en durft aanvankelijk geen actie te ondernemen. Ten einde raad mailt ze de Belbus. 
Voor de Belbus is dit geen zaak die we normaal gesproken oppakken. Kassa en de Belbus zijn er voor consumenten, niet voor ondernemers. Maar voor deze beginnende ondernemer die zo klem zit maken we een uitzondering. De Belbus zoekt uit wie er achter De Onderneemt Groep zit en of wat het bedrijf doet eigenlijk wel mag.

Is wat De Onderneemt Groep doet toegestaan?

Volgens Charlotte Meindersma, jurist en specialist online marketing, pakt het bedrijf het heel slim aan. De Onderneemt Groep kleurt net binnen de lijntjes van wat de wet toestaat. “Ze vertellen mooie verhalen aan de telefoon waardoor de onzekere ondernemer dingen gaat geloven die misschien niet letterlijk zijn gezegd. En zo komen ze eronder uit.”  Niet strafbaar, wel heel kwalijk. "Wat ze voor je doen? Eigenlijk niks.”   De analyse van Charlotte Meindersma wordt onderschreven door de Fraudehelpdesk. Maar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat de Belbus opvallend genoeg weten dat dit wel onder acquisitiefraude valt.  
De analyse van Charlotte Meindersma wordt onderschreven door de Fraudehelpdesk. Maar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) laat de Belbus opvallend genoeg weten dat dit onder acquisitiefraude valt.

Argwaan na telefoongesprek

De Belbus komt in contact met Jonathan de Jong die een eigen verhuisbedrijfje in Laren heeft, Orange Movers. Hij krijgt meteen argwaan na het eerste telefoongesprek met De Onderneemt Groep. De verkoper vergeet na het gesprek op te hangen, waardoor Jonathan hem tegen een collega hoort zeggen dat hij die dag nog niemand heeft gesproken die er zo makkelijk ingetuind is. En ook hoort hij: “Zo is het wel heel makkelijk geld verdienen..."
Jonathan belt meteen terug om het abonnement te annuleren, maar hij zit er al aan vast. Hij weigert te betalen, wordt niet afgeschrikt door aanhoudende aanmaningen en dreigmails van het incassobureau en laat het zo nodig voor de rechter komen.  

Belbus neemt geen genoegen met schriftelijke reactie

Als de Belbus De Onderneemt Groep belt voor een afspraak, laten ze weten daar geen behoefte aan te hebben. Ze proberen wel meteen contact te krijgen met Anita Kaandorp, maar die heeft geen vertrouwen meer in het bedrijf en laat het contact via ons verlopen. Met de schriftelijke reactie die De Onderneemt Groep stuurt neemt De Belbus geen genoegen. We willen een gesprek met de man achter het bedrijf.

Achtervolging door Oost-Nederland

De Belbus weet wie dat is, alleen niet waar hij precies uithangt op het moment dat Ciana hem wil confronteren. En op het contactadres van De Onderneemt Groep is niets te vinden. Een bedrijfsadres dat niet lijkt te kloppen, geen kantoor met medewerkers, vreemd. Na een halve dag speuren, krijgt de Belbus hem in het vizier. Maar voordat Ciana hem kan spreken, rijdt hij weg. We volgen hem door half Oost-Nederland, totdat we een geschikt moment vinden om hem te verrassen.

Teleurstellend resultaat van bedrijf met 'uitgekiende marketingstrategie'

Hij zegt dat het niet waar is dat ze niks voor Anita hebben gedaan. Ze hebben ervoor gezorgd dat ze met slimme trefwoorden beter op Google te vinden is. Maar het gaat erom dat dit leidt tot meer bezoekers naar haar website en meer klanten. En die komen er niet. De website waar haar profielpagina staat, wordt nauwelijks bezocht, slechts 157 over een hele maand. Om nog maar te zwijgen over de homesite van De Onderneemt Groep: slechts 35 in een maand. Dat is om het zacht uit te drukken nogal teleurstellend voor een bedrijf dat zo'n uitgekiende marketingstrategie zegt te hebben. Daar gaat de schoorsteen niet van roken. 
De marketingstrategie van De Onderneemt Groep zelf werkt in ieder geval wel, want het bedrijf weet nogal wat klanten te overtuigen. Anita Kaandorp is wel van het bedrijf af, want De Onderneemt Groep zegt onder druk van De Belbus toe dat ze van haar contract beëindigen. Of dat voor die andere ontevreden klanten ook geldt, valt nog te bezien.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!