Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: Geen service na verlopen garantie

  •  
05-11-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
belbus.jpg
Laura Feenstra is sinds drie jaar mindervalide en heeft daarom in 2009 een invalidevoertuig gekocht bij A Plus Minicars voor €12.000. Laura's rolstoel past goed in dit autootje en samen met haar zoontje trekt ze er geregeld op uit om boodschappen te doen en familie te bezoeken. Helaas heeft de auto vanaf de aanschaf niet goed gefunctioneerd.
Klachten
De klachten bleven bij A Plus Minicars binnenstromen: de bekleding liet los, de accu deed het niet meer, lampjes in de auto vielen naar beneden, de dashboardverlichting was niet aangesloten, de auto startte slecht, de rubbers van de kofferbak en de deuren lieten regelmatig los, het haakje van de achterklep ging kapot waardoor de auto is beschadigd en het klepje voor het slot in de kofferbak ontbreekt. Kortom, een prijzig maandagmorgenproduct. Fabrieksgarantie
Elke keer worden de reparaties uitgevoerd onder fabrieksgarantie. Tevreden is Laura niet. Sommige reparaties zijn niet netjes afgewerkt en het is wachten op de volgende. Laura neemt het zekere voor het onzekere en laat haar auto ophalen voor een grote beurt. Het voertuig waar zij van afhankelijk is heeft na drie weken alweer een defect waardoor Laura stil kwam te staan op de rotonde.
Rekening
Laura belt gelijk met A Plus Minicars om te vragen hoeveel deze reparatie gaat kosten, want de fabrieksgarantie van twee jaar is inmiddels  verstreken. Het bedrijf belooft het defect onder garantie te repareren. Drie weken later krijgt Laura toch een forse rekening van €239,90 op de deurmat. Telefoontjes en drie aangetekende brieven halen niets uit. Het bedrijf beroept zich op de verstreken fabrieksgarantie.
Tijd voor de Belbus
Laura laat het hier niet bij zitten en schakelt de Belbus in. Dit keer met jurist Rogier de Haan van stichting De Ombudsman. Volgens de wet heeft de consument recht op een deugdelijk product en dat eindigt niet na twee jaar. Daarnaast heeft Laura geen zaken gedaan met de fabriek, maar met de verkoper en deze moet instaan voor een deugdelijk product. Na een aantal telefoontjes met Bovag en A Plus Minicars wordt de rekening van €239,90 gecrediteerd, maar het bedrijf blijft vasthouden aan de verlopen fabrieksgarantie en wil Laura in de toekomst niet meer helpen. Bij een volgend defect heeft Laura nog drie opties: haar rechtsbijstandsverzekering, de Geschillencommissie Voertuigen en, zo nodig, de rechter. Bovag heeft inmiddels een dossier aangemaakt en houdt het bedrijf in de gaten. Heeft u ook een ondeugdelijk product? Neem dan contact op met de Belbus! Schrijf naar: Postbus 3000, 1200 CZ Hilversum of mail naar naar belbus@vara.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor