Belbus: Geen premieachterstand, wel voor de rechter
• 18-05-2013
• leestijd 2 minuten
De Belbus is in Apeldoorn, bij musicus Jan van Westerveld die voor de rechter gedaagd is vanwege een premieachterstand van €100. Hij zegt dat hij alle rekeningen voor premie, eigen risico en eigen bijdrage betaald heeft. Na een half uurtje bankafschriften vergelijken met rekeningen begrijpt de Belbus ook niet welke bedragen nog open staan.
Efficiënte deurwaarder
Dat gaan we dus vragen bij gerechtsdeurwaarder Bos van kantoor LAVG te Groningen die verschillende aanmaningen en de dagvaarding voor de rechtszaak heeft bezorgd. Helaas kan de deurwaarder ook niet uitleggen wat er aan de hand is. Hij zegt dat het onbegonnen werk is om claims van zijn goede klant Menzis (het moederbedrijf van Ander Zorg) te controleren. "Meestal kloppen de claims en anders blijkt wel bij de rechter dat de klant toch gelijk heeft", zegt deze efficiënte dienaar der wet.
Menzis zegt sorry
Een paar dagen later mogen we langskomen bij de directeur van Menzis die het gesprek opent met excuses. Jaren geleden heeft de ziektekostenverzekeraar per ongeluk een premiebedrag teruggestort op de rekening van meneer Van Westerveld. Het gat in de administratie dat daardoor is ontstaan, is opgevuld met een latere betaling. Een administratieve vergissing in uw nadeel: "Met dit verrekenen van premies zijn we inmiddels gestopt", zegt Renee Wilke, directeur klanten bij Menzis.
Geen idee wat er mis is
Als we aan het einde van het gesprek alle bedragen nog een keer op een rijtje zetten, blijkt dat Menzis nog steeds geen goed beeld heeft van wat meneer Van Westerveld nou wel en niet betaald heeft. Na een half uurtje rekenen weten we dat Menzis er eindelijk van te overtuigen dat de dagvaarding écht onterecht was.
Menzis belooft beterschap
Menzis belooft dat ze alle dossiers waar klanten bezwaar maken tegen aanmaningen nog een keer kritisch gaan bekijken en dat ze beter naar hun klanten gaan luisteren. Meneer Van Westerveld is nog steeds kwaad. Hij wil geld zien voor alle uren dat hij heeft zitten rekenen om Menzis en de deurwaarder tot rede te brengen. Daar wordt zonder de Belbus verder over gepraat.
Zelf ook een klacht? Schrijf ons op Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum, mail naar belbus(at)vara.nl of stuur een tweet naar @BelbusVARA.