Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: Geen pechhulp ondanks garantie

  •  
17-12-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
151 keer bekeken
  •  
peugeot_logo_2010.jpg
Bijna een jaar geleden koop Frans Noordman een Peugeot 308 Stationwagen. De auto is op dat moment anderhalf jaar oud. Er zat nog een halfjaar fabrieksgarantie op en daar kwam bij aankoop een verlengde garantie van een jaar bij, de zogenoemde Peugeot Leeuwekeur-garantie.
Pech
Frans: "Dat houdt in dat de auto gescreend is op een flink aantal punten. Ook krijg je vervolgens een jaar lang garantie op pechhulp." Helaas krijgt Frans Noordman afgelopen zomer pech! Op vakantie met zijn gezin komt Frans stil te staan in Slovenië. Hij belt direct met Peugeot Assistance. Hij wordt niet geholpen omdat de auto een maand buiten de garantie zou zijn. Frans wijst Peugeot Assistance er op, dat de fabrieksgarantie inderdaad  een maand verlopen is, maar dat de Leeuwekeur-garantie nog een half jaar geldig is. Dan is de reactie: "Uw auto is niet aangemeld bij ons." Frans laat zijn auto repareren bij de dichtstbijzijnde garage. Dat duurt twee dagen waarin hij niet verder kan reizen en in een hotel verblijft. De totale kosten zijn €387,00.
Op naar de garage
Terug in Nederland gaat Frans Noordman langs bij garage Nefkens waar hij zijn Peugeot gekocht heeft. Noordman wil duidelijkheid krijgen over de garantie en de gemaakte kosten vergoed krijgen. De verkoper laat Frans zien dat de auto door de garage wel is aangemeld voor de garantie. Frans wordt doorverwezen naar Peugeot Nederland. Dat doet Frans, maar hij wordt vervolgens weer teruggestuurd naar de garage. Dan volgt een maandenlange periode van heen-en-weer gebel en gemail.
Lang wachten
Uiteindelijk, bijna een jaar na de pech in Slovenië, komt de garage met een verklaring. Frans: "Het argument was dat ik de auto gekocht heb bij de toenmalige garage Peugeot Nefkens Alkmaar. In februari 2011 is Peugeot Nefkens overgegaan in Peugeot Van Zwienen." De garage, die dus van naam is veranderd, doet het aanbod dat ze uit coulance een derde deel van de totale kosten willen vergoeden. Frans gaat niet akkoord. Hij stuurt een mail, maar krijgt daar geen antwoord meer op.
Tijd voor de Belbus!
De Belbus brengt Frans Noordman en Corien Ophoff van stichting De Ombudsman naar Peugeot Garage Van Zwienen. Directeur Erik Reurekas staat Frans te woord. "Wat wij in eerste instantie gaan doen is het volledig betalen van de kosten die u gemaakt heeft. Daarnaast gaan wij nu alsnog een jaar garantie daarop verlenen. Ik stel voor om de auto toch technisch te checken, zodat we zeker weten dat het verhaal nu achter de rug is. Ik wil graag nog een ding benadrukken, dat zeg ik uiteraard met goed gevoel voor commercie, wij zijn niet degenen die de auto geleverd hebben. Wij lossen het heel graag voor u op, maar het echte probleem waar het ooit ontstaan is, ja dat weten wij eigenlijk niet." Heeft u in 2012 ook de Belbus nodig? Schrijf naar Postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum of mail naar belbus@vara.nl.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor