Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: Elkien laat bewoners in de kou zitten

  •  
17-03-2012
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
67 keer bekeken
  •  
elkien_01.jpg
Dizze wike stoppet de Belbus in Ljouwert! Daphne, Josine, Wiesje en zo'n twintig medebewoners hebben sinds 2010 problemen met de verwarming en warm water in hun appartementen.
In de kou
Daphne: "we hadden eerst gaskachels, gevelkachels en die werden afgekeurd. Toen kwam de woningbouw op het idee om centrale verwarming te plaatsen. Die zouden zij in het voorjaar van 2009 plaatsen. Dat is niet gebeurd. Ondertussen waren die gevelkachels van de muren gehaald en toen zat ik zonder verwarming. Toen heb ik dus moeten stoken in de koude wintermaanden met een klein straalkacheltje."
Probleem wordt niet opgelost
De bewoners krijgen hun huizen nauwelijks warm gestookt en worden opgezadeld met extra kosten. In april 2010 wordt eindelijk de cv-installatie aangelegd. "Toen begonnen er andere problemen", aldus Daphne. De cv-ketel heeft te weinig capaciteit en daardoor zitten de bewoners regelmatig zonder verwarming of zonder water, of allebei. Al anderhalf jaar kloppen ze aan bij wooncorporatie Elkien, maar zonder resultaat. Daphne: "Ik heb nooit eigenlijk iemand aan de telefoon gekregen die voor mij het probleem kon oplossen. Daarbij zijn heel veel loze beloften gedaan. 'Dat het goed zou komen en dergelijke'." Tot op de dag van vandaag is het niet goed gekomen. Van de rekeningen die Elkien stuurt snappen de bewoners niets.
Extra kosten
"Wij hebben dus in april 2010 de centrale verwarming gekregen. Daar zouden kosten in worden doorgerekend voor de huur en dat is nooit gebeurd. In 2011 kregen we ineens een brief dat ze even vergeten waren kosten in rekening te brengen. Dat resulteerde voor mij dat ik over 2010 een bedrag moest betalen van €454,77." Iedere bewoner krijgt een heel andere rekening, variërend van €200 tot €600. 
Tijd voor de warme Belbus!
De Belbus schakelt Hans Roseboom van De Nederlandse Woonbond, de belangenvereniging van huurders, in. Hij is kort en bondig! "Het is heel duidelijk. Die gebreken moeten worden hersteld. Wat mij betreft binnen een week. Ik vind dat er een schadeloosstelling moet komen." Op het hoofdkantoor van Elkien in Heerenveen worden we te woord gestaan door Mia Schaafsma. Zij biedt haar excuses aan en maakt duidelijk dat er intern overlegd gaat worden zodat dit nooit meer zal gebeuren. Wat betreft de ketel, die wordt binnen een week gerepareerd. De bewoners krijgen over 2010 alle energiekosten terug. Er komt een voorlichtingsbijeenkomst voor alle bewoners over de rekeningen. 
In de Belbus treedt Hans Roseboom op als huurdeskundige. Hij werkt bij de Woonbond, de landelijke vereniging van huurders. Heeft u ook klachten over een verwarming of warmwatervoorziening die niet werkt en neemt uw verhuurder die klachten niet serieus? Bel dan De Huurderslijn, de telefonische ledenservice van de Woonbond. Dat kan overigens ook bij andere problemen die met huren te maken hebben. Om advies te krijgen moet u wel lid zijn van de Woonbond. Bent u nog geen lid, dan kunt u zich aan de telefoon aanmelden. Of wordt lid via www.woonbond.nl. De Huurderslijn (020-5517755) is bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 13.00 dinsdagavond van 18.30 tot 20.00. 
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor