Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: De merkwaardige voorwaarden van Onlineticketshop

03-10-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
219 keer bekeken
  •  
ciana belbus 1127
Maurice Briels is een echte metalfan, hij is dol op de band Iron Maiden. Als hij en zijn vrienden horen dat de band naar Nederland komt, bestellen ze meteen tickets. Dat willen ze niet missen. Door de coronacrisis is dat concert helaas verplaatst. Maar op de nieuwe datum kan Maurice niet. En Onlineticketshop? Die gaat daar niet zo netjes mee om…
Maurice koopt eind 2019 voor hem en vier vrienden tickets bij Onlineticketshop.nl. In totaal betalen ze 560 euro. Het concert zal op donderdag 9 juli 2020 plaatsvinden. Op dat moment heeft hij al tickets voor Bospop, een Limburgs rockfestival dat op 10, 11 en 12 juli 2020 plaats vindt. Een intens weekend dus, waar Maurice en zijn vrienden ontzettend veel zin in hebben.

Verplaatst

Helaas breekt de coronacrisis uit en kunnen beide evenementen niet doorgaan. Hij ontvangt een mailtje van Onlineticketshop dat het Iron Maiden-concert is verplaatst van 10 juli 2020 naar 10 juli 2021. Maar dit is lastig, want Bospop is naar diezelfde datum verplaatst. Dit is nu op 9, 10 en 11 juli.  Omdat hij zichzelf niet in tweeën kans splitsen moet hij een keuze maken. Hij kiest uiteindelijk voor het 3-daagse Bospop.
Geen probleem, dacht hij. Je hebt namelijk gewoon recht op je geld terug. Maar niets is minder waar. In app en mailcontact geeft Onlineticketshop aan dat Maurice zijn geld niet terugkrijgt. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat namelijk dat je bij het verschuiven van een evenement door overmacht - waaronder pandemieën - niet kunt annuleren. Op zijn laatste berichten krijgt Maurice zelfs helemaal geen reactie.

Juridisch Loket

Dit klopt niet helemaal. Je hebt namelijk gewoon recht op je geld terug bij het verplaatsen van een evenement door corona, zo stellen onder andere de Consumentenbond en de Autoriteit Consument en Markt.
Maar hoe zit dat met die Algemene Voorwaarden? We checken dit bij het Juridisch Loket en deze geeft aan dat dit niet geldig is. Het loket zegt het volgende: “In de wet staat dat een algemene voorwaarde niet onredelijk mag zijn. Een voorwaarde waarin het recht van een consument om een overeenkomst te kunnen ontbinden en de daaropvolgende verplichting (van in dit geval de organisator van het concert) om geld terug te betalen, beperkt wordt, is niet redelijk en dus ongeldig. De organisator kan zo’n voorwaarde dus wel opnemen maar dat heeft geen nut omdat de wet bepaalt dat zo’n bepaling door de consument buiten spel kan worden gezet.”

Confrontatie

Als we onze komst aankondigen bij Onlineticketshop wordt Maurice gebeld met de mededeling dat hij zijn geld terugkrijgt. Ze willen ons echter niet voor de camera te woord staan. Als we blijven volhouden schuiven ze hun advocaat als woordvoerder naar voren. En dat is geen onbekende: ex-profvoetballer Keje Molenaar.
Volgens Molenaar is het de vraag of Maurice recht heeft op zijn geld terug omdat hij akkoord gegaan met de Algemene Voorwaarden van Onlineticketshop. Vanwege de uitzonderlijke situatie die ontstaan is door de coronacrisis is het volgens hem de vraag of consumenten - wanneer een concert uitgesteld is - te allen tijde recht hebben op geld terug. Het is zijn mening dat hierover eerst door een rechter geoordeeld moet worden. Deze rechter zal moeten afwegen of het belang van (in dit geval) Onlineticketshop opwegen tegen de belangen van Maurice. Met het risico op de achtergrond dat wanneer andere kopers hun geld terug komen vragen, dat die bureaus failliet gaan.
Dit is gek, want de consumentenwetgeving is hierover toch echt heel duidelijk. Maar Onlineticketshop houdt voet bij stuk, ze gaan hun voorwaarden niet aanpassen.
Ook geeft Molenaar aan dat de evenementensector het erg lastig heeft en dat er mogelijk faillissementen gaan vallen. Vandaar dat begrip vanuit consumenten belangrijk is. Dit kan bijvoorbeeld door het aannemen van een voucher in plaats van het geld terug. Dat begrip is er vanuit Maurice ook, maar deze voucher is hem nooit aangeboden. Er is nooit meegedacht over een andere oplossing.
Gelukkig krijgt Maurice zijn geld wel terug. Helaas heeft het veel moeite gekost en geldt dit niet voor eventuele andere klanten, maar het is voor hem opgelost.
Heb jij ook een probleem met een bedrijf of instantie? Mail dan naar belbus@bnnvara.nl en wie weet komen we bij jou langs!
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!