Belbus: busproblemen
26-11-2005
• leestijd 2 minuten
Roy Brouwer reist elke dag voor zijn werk van Purmerend naar Amsterdam, om de files te ontwijken pakt hij elke morgen de bus. Om verzekerd te zijn van een stoel koopt Roy al jaren bij Connexxion een jaarkaart voor spitsbus 187. Zijn abonnementsgeld wordt elk jaar in augustus automatisch afgeschreven. Plotseling werd alles anders...
Na zijn laatste overschrijving krijgt hij ineens het bericht dat Connexxion per elf december niet meer zou rijden tussen Purmerend en Amsterdam. De lijndienst wordt overgenomen door Arriva. Omdat Roy niet inziet waarom hij dan voor een heel jaar zou moeten betalen draait hij zijn automatische incasso direct terug en vraagt Connexxion een rekening te sturen voor de periode augustus tot en met elf december. Als Connexxion geen gehoor geeft aan zijn vraagt, rekent hij het zelf uit en stort het bedrag op de rekening van het vervoersbedrijf. Maar, Connexxion gaat daar niet emee akkoord en blijft rekeningen sturen voor de periode 2006.
Jeanine Jansen van de Ombudsman legt Roy uit dat Connexxion onmogelijk van Roy kan verlangen het hele bedrag te betalen. Immers: ze weten nu al dat ze vanaf elf december helemaal niet meer zullen rijden en dat Roy dus niet meer van hun diensten gebruik kan maken. Ze moeten dus stoppen met het sturen avn incasso’s en de zaak laten rusten. Connexxion blijft van mening dat zij niets fout hebben gedaan. Roy heeft zelf de automatische incasso teruggedraaid en daarmee heeft juist hij volgens de vervoerder, niet aan zijn verplichtingen voldaan. Maar omdat ze er geen principezaak van willen maken zullen ze Roy er niet meer mee lastig vallen.