Belbus: brillen perikelen
12-02-2005
• leestijd 1 minuten
De 87 jarige mevrouw Bulterman kreeg op een dag onverwacht bezoek van een mobiele opticien. Hij vroeg of ze een nieuwe bril wilde hebben. Dat wilde mevrouw wel.
Ze bestelde twee brillen voor samen 575 euro. Maar na de ontvangst van de bestelde brillen begint de ellende. Mevrouw kan door de brillen niet goed zien en wil de brillen daarom teruggeven. De opticien is echter spoorloos verdwenen en reageert niet op telefoontjes en e-mails.
De Belbus brengt mevrouw Bulterman naar optometrist Karel de Vries, docent optometrie aan de Hogeschool van Utrecht, voor een tweede onderzoek. In de praktijk worden de ogen van mevrouw Bulterman grondig onderzocht. De brillen die de opticien heeft aangemeten worden ook doorgemeten. En de conclusie is duidelijk, mevrouw Bulterman heeft niks aan deze brillen, de sterkte is totaal verkeerd gemeten. Volgens expert de Vries moet de opticien de brillen terugnemen en de 575 euro terugbetalen.
De opticien, die ineens wel bereikbaar blijkt, laat ons weten dat hij bij de Nederlandse Beroepsvereniging van opticiens is aangesloten en dus geen charlatan is. Hij schrijft verder dat hij bereid is "het bedrag van de brillen, 575 euro per direct te retourneren" aan mevrouw Bulterman. Het geld is inmiddels overgemaakt.