NPO
Sfeerfoto van Kassa

Kassa

Elke zaterdag om 19:05 opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Belbus: Badenmarkt.nl wil dat klant zelf bad repareert

21 nov 2020
  •  
leestijd 3 minuten
Henny van Nugteren bestelt bij badenmarkt.nl haar droombad. Ze zit midden in een verbouwing van de badkamer en ze heeft daarvoor een budget. Ze was dan ook dolenthousiast toen ze deze prachtige kuip voor een prikkie, namelijk 905 euro, kon aanschaffen. Haar enthousiasme was echter van korte duur; er zaten op het moment van levering flinke scheuren vlakbij de kraan. Ze neemt contact op met badenmarkt direct na de vondst, om samen naar een oplossing te zoeken. Maar dat viel nog niet mee.
Wanneer Henny via de mail haar klacht doorgeeft, zegt ene Gerard Willems dat Henny het bad heeft laten vallen. Hier komen ze later gek genoeg weer op terug door te zeggen dat het niet haar schuld kan zijn. Maar, geen paniek, met een acryl reparatiesetje zou Henny de schade zelf gemakkelijk kunnen repareren. Henny zegt dat ze het bad helemaal niet heeft laten vallen en dat ze niet zelf met een acrylsetje wil gaan zitten knutselen aan haar spiksplinternieuwe bad. Daarnaast zal een expert later zeggen dat de schade onmogelijk te repareren zou zijn met zo’n setje.

Vervangend model

Badenmarkt heeft nog een ander idee en besluit een vervangend bad aan te bieden. De webwinkel biedt een aantal opties aan; echter verschillen ze allemaal van formaat. Henny heeft qua oppervlakte in haar badkamertje niet al te veel te kiezen en zegt dat ze echt niet gaan passen. Ze heeft het liefst dat een expert de schade netjes komt repareren. Badenmarkt gaat hierin mee, gegeven dat de reparatie niet meer gaat kosten dan 150 euro. Het geld stelt hij beschikbaar voor reparatie, maar Henny moet wel zelf uitvogelen wie de reparatie gaat uitvoeren.
Henny belt met een hoop reparateurs en een aantal sturen haar een offerte. Anderen reageren met het nieuws dat ze überhaupt hun vingers niet willen branden aan de schade; het zou immers niet meer te repareren zijn. Uiteindelijk besluit Henny genoeg moeite te hebben gedaan en laat Badenmarkt weten graag door te willen gaan met de goedkoopste offerte: 332,75 euro.

Kind met het badwater weggooien

Omdat de aannemer al ingepland staat om de verbouwing af te ronden en Henny dus haar functionerend bad nodig heeft, besluit ze de reparateur langs te laten komen. Na twee uur gespecialiseerd werk te hebben verricht ziet het bad er weer uit als nieuw. Maar wanneer Henny contact opneemt met Badenmarkt over de prijs van de reparatie, lijkt Badenmarkt het er niet mee eens te zijn. Ze vegen ook hun voorgaande aanbod van 150 euro van tafel, Henny moest het zelf maar gaan uitzoeken.

Een koud bad geven

We hebben van tevoren contact met Gerard Willems van Badenmarkt, maar ze weigeren het te vergoeden. Henny heeft volgens het bedrijf het bad zelf kapotgemaakt. Maar de bewijslast ligt bij hun. En bewijs kunnen ze niet leveren.
Bij de showroom van Badenmarkt is niemand, daarom willen we ze bellen. Maar in het contact met de redactie gaf Willems aan dat Badenmarkt geen telefoonnummer heeft en hij daarom vanuit collegabedrijf Kookmarkt belt. Dan bellen we die maar.

Moederbedrijf

We krijgen Paul te spreken, die zegt dat Badenmarkt soms vanuit hun lijn belt, maar dat hij geen contactgegevens van ze heeft. Erg vreemd natuurlijk. En dan wordt het nog vreemder. Want Kookmarkt zit om de hoek, dus we besluiten daar een kijkje te nemen. Maar in dat pand zit ook Gastrodeals. En al deze bedrijven (Badenmarkt, Kookmarkt en Gastrodeals) vallen onder hetzelfde moederbedrijf: HAKTO B.V.
Gastrodeals geeft vervolgens aan óók geen gegevens van Badenmarkt te hebben. Maar de medewerker weet wel uit zichzelf Gerard Willems te noemen. Iedereen kent de mysterieuze Gerard Willems maar niemand heeft zijn contactgegevens.
Voor Henny is er uiteindelijk toch nog goed nieuws. Badenmarkt is van gedachten veranderd en ze vergoeden de 330 euro toch, laat de webwinkel aan Kassa weten. Ze zeggen dat ze het er nog steeds niet mee eens zijn en dat dit dus onder protest is. Waarom ze het dan toch vergoeden blijft totaal onduidelijk.

Meer over:

, ,

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!