Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Belbus: Autohandelaar Autoduindorp geeft geld niet terug
02-12-2006
•
leestijd 3 minuten
•
61 keer bekeken
•
Een paar maanden geleden besloten Pascal en Jacqueline Piekar, dat hun auto aan vervanging toe was.
Via via komen ze op de website van autohandelaar Autoduindorp in de Zilk, waar ze uiteindelijk oog in oog staan met de auto van hun dromen: een Volvo V70.
Bij de dealer blijkt dat het om een buitenlandse auto gaat, die nog geïmporteerd moet worden. Er wordt afgesproken dat de BPM, de belasting die voor de invoer moet worden betaald, niet voor rekening komt van Pascal en Jacqueline.
Pascal en Jacqueline doen een aanbetaling van 1500 euro. Maar als ze de volgende dag met de garage bellen, krijgen ze te horen dat de prijs achteraf gezien toch exclusief de BPM is.
Na veel heen en weer bellen, stelt de garagehouder voor dat de familie maar duizend euro meer hoeft te betalen, maar daar gaan ze niet mee akkoord: ze zien dus van de koop af. Maar… de aanbetaling krijgen ze niet terug.
In de Belbus advocaat Wytze van Leuveren: de garage mag niet zomaar de prijs veranderen als de koop al is gesloten. De aanbetaling moet dus gewoon worden terugbetaald omdat de familie Piekar de koop juridisch gezien mag ontbinden.
Maar de familie Piekar is niet de enige, die nog geld krijgt van de garage. Willy en Monique komen ook via internet op de website van Autoduindorp. Ze vallen voor een nieuwere Ford Mondeo.
Volgens de garage is de auto er nog, omdat het echtpaar de auto pas later kan ophalen, moeten ze wel direct een aanbetaling doen van € 750. Maar als het stel bij de dealer aankomt wacht hun een onaangename verrassing: de auto blijkt al verkocht te zijn.
Er is wel een andere Ford Mondeo, maar die is beschadigd en heeft
20.000 kilometers/> meer op de teller staan. In eerste instantie krijgen ze de belofte dat ze het geld van de aanbetaling terugkrijgen… Maar, dat gebeurt niet en na een aantal telefoontjes krijgt Monique uiteindelijk te horen dat ze naar het geld kan fluiten.
En ook dit is voor advocaat van Leuveren een duidelijke zaak: ze moeten de auto leveren die de familie gekocht heeft. Doen ze dit niet, dan moeten ze de aanbetaling gewoon terugbetalen.
Hoog tijd dus om de autohandelaar eens een bezoek te brengen. Maar, de manager lijkt niet van plan, de zaak snel te willen uitzoeken. Na enig aandringen, wil hij ons wel beloven het uit te zoeken, al is het niet van harte. We wijzen de handelaar op het gebruik van Bovag vlaggen en stickers terwijl hij niet is aangesloten bij de Bovag. De Bovag heeft het bedrijf al meerdere keren gesommeerd de tekens te verwijderen en nu dan ook eindelijk inmiddels ook gebeurd.
Als we een paar dagen later contact opnemen met Duindorp, krijgen we te horen dat zowel familie Menu als Piekar hun geld niet terugkrijgen. Volgens de handelaar heeft hij niets verkeerd gedaan. Beide echtparen mogen van de handelaar alsnog een auto kopen bij de garage en dan wordt de aanbetaling wél in mindering gebracht, maar beide families hebben ons laten weten DAAR niet veel voor te voelen. Heeft u ook een slechte ervaring met autobedrijf Duindorp in de Zilk, mail dan naar
belbus@vara.nl
.