Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Agressieve houding winkel maakt garantieprobleem onoplosbaar

  •  
03-09-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1979 keer bekeken
  •  
scooter_359x210_03.jpg
Deze week gaat Rutger op bezoek bij Han en Vera van Wijk in Capelle aan den IJssel. Het stel heeft afgelopen maart 2016 voor 959 euro een Turbo 50 scooter gekocht bij Jarno’s part Service en er zijn vanaf week 2 problemen. Volgens Han is de scooter al zes keer terug geweest; enkele keren voor een lekkende tank, dan eens voor een piepend voorwiel en een raar bonkend geluid. De problemen lijken na reparatie soms niet helemaal opgelost en Vera vraagt zich af of de scooter nog wel veilig is.
Klantencontact
Volgens de winkel is er niks aan de hand en kan mevrouw gewoon op de scooter rijden, maar Vera is er niet meer gerust op. Wanneer er problemen blijven, dringt Vera aan op ontbinding van de koop of vervanging door een nieuwe scooter. De scooter is namelijk nieuw gekocht en ze durft er niet meer mee naar het werk te rijden. Maar de winkel wil er niet van horen en komt niet met een alternatief. Sterker nog; wanneer Vera langsgaat om het probleem te bespreken, wordt ze zonder pardon de winkel uit gezet. De sfeer is agressief en er wordt duidelijk te kennen gegeven dat Vera en Han het verder zelf uit kunnen zoeken. Ze worden tot ex-klant gedegradeerd, terwijl de wettelijk garantie van 6 maanden nog niet eens is afgelopen! De politie wordt er zelfs bijgehaald.
Inspectie
Samen met Rutger bekijken we thuis de scooter. Het voorwiel piept inderdaad nog steeds, de druk op de rechter handrem lijkt weg te zakken en we horen een bonkend geluid, wanneer Han over een drempeltje rijdt. Ook is er nog een kap los.
Winkel
Hetzelfde maakt Rutger mee, wanneer hij bij Jarno’s Part Service langsgaat om samen met Vera en Han het probleem op te lossen. De Belbuspresentator wordt in eerste instantie niet binnengelaten. Uit de handgebaren vanachter het glas moeten we opmaken, dat de winkel niks van de scooter en het stel moet weten. Wanneer Rutger voor de zoveelste keer toch probeert contact te leggen, wordt hij in eerste instantie binnen uitgenodigd, om vervolgens door een medewerker hardhandig tegen een lamp aangeduwd te worden. De medewerker is wederom agressief en maakt heel erg duidelijk dat Han en Vera alles bij elkaar liegen.
Politie
De politie komt er weer bij en na veel praten door Rutger en de wijkagent, mogen we met de camera naar binnen. Volgens de winkeleigenaar hebben de klanten hem bedreigd. Hij wil excuses. Even later zegt hij dat het zelfs om een doodsbedreiging ging. Wannéér dat zou zijn gebeurd blijft onduidelijk. Dan weer zou het tegen een medewerker zijn gezegd, dan weer zou het op Facebook zijn geweest. Wat er werd gezegd en door wie, blijft onduidelijk en nergens blijkt uit dat dit verhaal klopt. Han en Vera reageren heel verontwaardigd op deze beschuldiging en ontkennen stellig dat dit is gebeurd.
Oplossing  
Ze komen er niet uit. De klant en de winkel worden het niet eens over wat nou het probleem is en zelfs niet over wat er precies is gebeurd. De winkel wil niet meegaan met het idee, dat de scooter een ondeugdelijk product zou zijn geleverd en de consumenten willen geen excuus maken. Uiteindelijk spreken we af dat de scooter op wordt gestuurd naar de importeur, op kosten van de winkeleigenaar, om te kijken of er een deugdelijk product is geleverd. Is de scooter niet goed, dan zorgt de winkel voor een deugdelijk product. Blijkt alles goed te zijn, dan nemen Han en Vera de scooter terug.
Gerepareerd
3 oktober 2016 krijgt Han van Wijk de snorscooter terug. De remklauwen zijn vervangen, de kap is geplaatst en het vervoersmiddel rammelt niet meer. Het beloofde rapport, waaruit moet blijken dat de snorscooter deugdelijk is of niet, is volgens het bedrijf wel geleverd. Maar wat erin staat blijft een mysterie, want Jarno's Part Service houdt hem in de la. Han is in ieder geval blij dat de scooter het weer doet.
Belbus
Heb jij ook de belbus nodig? Mail belbus@vara.nl of schrijf: postbus 3000, 1200 CZ Hilversum.

Meer over:

garantie, belbus, winkel
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!