Belastingdienst maakt het nog makkelijker
07-03-2009
• leestijd 3 minuten
Lezers van de Kassa-nieuwsbrief zijn meestal zeer te spreken over de nieuwe service van de Belastingdienst: het vooringevulde digitale belastingformulier. Wel melden veel mensen dat sommige inkomsten ontbreken, zoals lijfrente- en UWV-uitkeringen. Verder zou de opgegeven WOZ-waarde soms niet kloppen. Ook de eindsaldo’s van bankrekeningen zijn vaak niet ingevuld.
We hebben de reacties van de nieuwsbriefabonnees voorgelegd aan Marcel Piket, hoofdredacteur van het blad Fiscalert. Dit is zijn commentaar.
Proef
Dit is het eerste jaar dat de vooraf ingevulde aangifte beschikbaar is. Het wordt door de Belastingdienst gepresenteerd als een proef. De volgende gegevens kan de Belastingdienst in veel gevallen alvast in uw aangifte invullen, tenminste als ze op u van toepassing zijn:
• burgerservicenummer/sofinummer en geboortedatum
• naam, burgerservicenummer/sofinummer en geboortedatum van uw echtgenoot
• loon
• pensioen en andere uitkeringen
• WOZ-waarde van uw eigen woning en de periode dat deze woning uw hoofdverblijf was
• gegevens van andere woningen, zoals een vakantiehuis
• heffingskortingen: jonggehandicaptenkorting, alleenstaande-ouderenkorting, toegepaste levensloopverlofkorting, (aanvullende) combinatiekorting en de (aanvullende) alleenstaande-ouderkorting
• het bedrag van uw voorlopige aanslag of teruggaaf inkomstenbelasting
• het bedrag van uw voorlopige aanslag of teruggaaf inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet
Goed controleren
Sommige gegevens waren echter niet op tijd bij de Belastingdienst bekend. Het is daarom van belang om goed te controleren of de ingevulde gegevens compleet zijn en kloppen. Inmiddels is duidelijk dat niet in alle gevallen de jaaropgaaf overeenkomt met de gegevens van de Belastingdienst. U moet in dat geval de vooringevulde aangifte aanpassen. De eindsaldo’s van de bankrekeningen zijn nog niet ingevuld. Deze gegevens heeft de Belastingdienst namelijk nog niet opgenomen in de vooringevulde aangifte.
Moet meest gunstige verdeling zelf maken
"Bij gezamenlijk invullen met partner zou het wenselijk zijn dat het programma de meest gunstige verdeling van aftrekposten zou aangeven, mailt een nieuwsbrieflezer. Nu moet je dat zelf uitproberen."
Aangezien de Belastingdienst niet over alle gegevens beschikt lijkt het onwaarschijnlijk dat de verdeling al gedaan is. Het maken van de gunstigste verdeling kan pas als inkomsten, vermogen en aftrekposten volledig zijn ingevuld. Het zou inderdaad heel handig zijn als je vervolgens op een knop kon drukken om de fiscaal meest gunstige verdeling te laten berekenen. Dat is helaas nog niet het geval..
Later nog te wijzigen?
"Een andere nieuwsbrieflezer was zeer tevreden met het vooringevulde formulier. Hij zou € 197,- terugkrijgen – en verstuurde de aangifte onmiddellijk. Maar een kennis zag later nog een paar extra aftrekmogelijkheden en kwam uit op een teruggave van € 966,- euro. Wat te doen?"
Het is inderdaad belangrijk om te beseffen dat de Belastingdienst niet alles invult. U zult zelf bijvoorbeeld nog uw aftrekposten zoals uw hypotheekrenteaftrek, uw ziektekosten, betaalde alimentatie etcetera moeten invullen. Weet u weinig van belastingen, laat uw aangifte dan doen door een kennis met meer verstand van zaken of bijvoorbeeld de vakbond als u daar lid van bent. Als u zelf uw aangifte doet, lees dan alle tips op
www.fiscalert.nl
. Als een aftrekpost in de aangifte is vergeten of de aangifte niet helemaal juist is ingevuld, dan kan dat eenvoudig worden opgelost door de aangifte opnieuw in te dienen.
Inkomsten te laag
Andere vraag: "
Als de Belastingdienst de inkomsten te laag heeft ingevuld – ben ik verplicht dat te corrigeren?"
U bent zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijk ingediende aangifte. U moet de vooraf ingevulde aangifte dus goed controleren en door de Belastingdienst foutief ingevulde gegevens herstellen. Overigens hoeft de oorzaak van de foute gegevens niet bij de Belastingdienst te liggen. De fout kan ook liggen bij de instantie die de gegevens heeft aangeleverd. Blijf het vooraf invullen van gegevens door de Belastingdienst als extra service zien. We verwachten dat het aantal fouten in de komende jaren zal dalen.
Verkeerde WOZ-waarde
En dan nog een klacht: "
De belastingdienst heeft een verkeerde WOZ-waarde ingevuld."
Het kan zijn dat de Belastingdienst niet over de juiste WOZ-waarde beschikt, maar pas op. De WOZ-waarde die u in uw aangifte moet invullen is niet de nieuwe WOZ-waarde die u recent heeft ontvangen op uw aanslag gemeentelijke belastingen. U moet in uw aangifte over 2008 de WOZ-waarde nemen van de aanslag gemeentelijke belastingen die u vorig jaar heeft ontvangen. Deze WOZ-waarde heeft als peildatum 1 januari 2007 en niet 1 januari 2008. Als u deze niet meer mocht hebben, dan kunt u altijd een kopie opvragen bij de gemeente.