Bedrijven gamen tegen files
15-08-2011
• leestijd 2 minuten
Een aantal bedrijven en instellingen gaat binnenkort aan de slag met een computerspel dat hun werknemers moet verleiden vaker de auto te laten staan of de spits te mijden. Dit onlinespel Van5naar4 is met een subsidie van de rijksoverheid ontwikkeld door het Rotterdamse multimediabedrijf Organiq in samenwerking met adviesbureau DTV Consultants uit Breda.
Doelstelling
,,De doelstelling is simpel: elke 5 werkdagen 1 dag slimmer reizen. Dus met het openbaar vervoer, de fiets, carpooling of thuiswerken. Van 5 dagen naar 4 is een kleine stap, maar als heel Nederland zou meedoen, scheelt dat enorm aan files en CO2-uitstoot'', aldus Sander Buningh van Organiq.
Bedrijven
Voorlopig is de hoop gevestigd op een ,,koplopersgroep'' van bedrijven, die in september het spel gedurende 6 maanden gaat spelen met 50 tot 300 van hun medewerkers. Daartoe behoren in elk geval de gemeente Wageningen en Rotterdam School of Management. Met de gemeenten Eindhoven en Rotterdam, Rijkswaterstaat en DCMR Milieudienst Rijnmond zijn de gesprekken in een vergevorderd stadium.
Punten en prijzen winnen
Van5naar4 laat zich enigszins vergelijken met de voetbalpoules die rond EK's en WK's in menig bedrijf worden georganiseerd. ,,Maar dit is een 'serious game'. Deelnemers moeten ten minste 1 van de 5 werkdagen op een alternatieve manier reizen, thuiswerken of de spits mijden. Daar verdienen zij punten en prijzen mee voor zichzelf, maar ook voor het team. Dat kan bijvoorbeeld de marketingafdeling zijn die de strijd aanbindt met de collega's van personeelszaken'', aldus Buningh. ,,Het begint met invullen van het persoonlijke reisprofiel. Vervolgens wordt wekelijks het reisgedrag bijgehouden. Personal coach Mobi waakt over de voortgang.''
Test was succesvol
Een test van 4 maanden met 50 werknemers van DTV Consultants verliep succesvol. ,,Er werd ruim 6000 kilometers met de auto uit de spits gehaald.''
Waardevolle informatie en kostenbesparingen
Het spel levert tevens waardevolle informatie en mogelijke kostenbesparingen op voor werkgevers. ,,Bedrijven hebben geen idee hoe hun werknemers naar hun werk komen, terwijl dat toch handig is om te weten, bijvoorbeeld bij het huren van parkeerplaatsen en het verstrekken van reisvergoedingen. Maar het belangrijkste is dat je met dit spel op een leuke manier het reisgedrag positief kan beïnvloeden.''
ANP