Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Belbus: Bedrijf belooft ‘droombadkamer’ maar bezorgt nachtmerrie 

22-04-2017
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
290 keer bekeken
  •  
belbus 930x520
Claudia Sutac staat op het punt samen met haar dochter te verhuizen naar haar eigen gebouwde woning in Castricum. Het huis is bijna klaar, maar het wachten is op de badkamer. Begin februari heeft Claudia haar beoogde droombadkamer besteld bij het bedrijf Design Badkamers Utrecht B.V. Voor een bedrag van ruim €36.000 bestelt zij materialen bij het bedrijf, waarbij ze een aanbetaling doet van €5500,-. Het enige dat Claudia niet bij het bedrijf kan vinden, zijn badkamertegels die aan haar wensen voldoen. De verkoper van Design Badkamers Utrecht en Claudia komen mondeling overeen om op 20 maart te starten met de werkzaamheden. Voor die tijd zal Claudia ervoor zorgen eigen uitgekozen tegels in huis te hebben, zodat de badkamer in één keer kan worden afgebouwd.
Tegels
Claudia geeft aan dat zij graag natuurstenentegels in haar badkamer wil. Een verkoopmedewerker van Design Badkamers geeft Claudia een aantal namen van bedrijven waar zij zulke tegels kan vinden. Eén daarvan is groothandel ‘Michel Oprey en Beisterveld’. Claudia vindt inderdaad bij dit bedrijf badkamertegels die aan haar wensen voldoen. Ze geeft het tegeltype en formaat door aan Design Badkamers. Op de beoogde startdatum van 20 maart komt er echter niemand van het bedrijf opdagen. Design Badkamers staat er plotseling op dat Claudia tegels via hen inkoopt. Volgens het bedrijf is dit mondeling overeengekomen en staat dit ook omschreven op de offerte. Dit komt voor Claudia als een totale verrassing. Zij kan deze afspraak dan ook nergens duidelijk terugvinden op de overeenkomst. En er staat ook niets in de algemene voorwaarden dat Claudia verplicht is tegels via Design Badkamers te kopen.
Werkzaamheden
Toch wil Design Badkamers Utrecht niet eerder beginnen met de werkzaamheden. Claudia heeft het gevoel met de rug tegen de muur te staan: haar natuurstenentegels zijn besteld maar Design Badkamers wil ze niet inbouwen. Als argument zegt het bedrijf geen materialen van derden aan te nemen omdat zij op die manier ‘niet de kwaliteit en garantie kunnen waarborgen’. De natuurstenentegels zijn echter afkomstig van een bedrijf dat Design Badkamers zelf aan Claudia heeft aanbevolen.
Tijdnood
De tijd begint te dringen: begin mei moet Claudia verhuizen. Het is niet alleen voor Claudia belangrijk dat er een goede badkamer is, maar vooral voor haar dochter, die meervoudig gehandicapt is. Het is van uiterst belang dat zij in een normale badkamer kan douchen. Dus probeert Claudia via veelvuldige mailwisselingen het bedrijf zover te krijgen om met de werkzaamheden te starten. Design Badkamers houdt echter voet bij stuk. Uit wanhoop besluit Claudia een aangetekende brief te sturen waarin zij het bedrijf een termijn van tien dagen geeft om met een startdatum te komen.
Opschorten
Ondanks de aangetekende brief weigert het bedrijf te starten met de werkzaamheden. Advocaat Luc Rijzewijk van Davids Advocaten B.V. legt uit dat het bedrijf op dat moment ‘in verzuim’ is. Rijzewijk legt uit: ‘Nergens op de overeenkomst staat specifiek vermeld dat Claudia verplicht is de badkamertegels af te nemen bij Design Badkamers Utrecht.’ Claudia heeft aan al haar verplichtingen voldaan; de aanbetaling is overgemaakt en de tegels zijn binnen voor de mondelinge startdatum van 20 maart. Rijzewijk vervolgt: ‘Feitelijk staat het bedrijf dus niets in de weg te starten met de werkzaamheden. Aangezien het bedrijf toch niet start, zijn zij op dat moment aan het ‘opschorten’. Claudia staat, nadat de termijn in haar aangetekende brief is verlopen, in haar recht de overeenkomst te ontbinden en haar aanbetaling terug te eisen.’
Verrassing
De Belbus meldt zich schriftelijk en telefonisch bij Design Badkamers om duidelijk te maken dat Claudia en presentator Amber langs willen komen om de koop te ontbinden. Het bedrijf zegt helaas dat de komende tijd niemand in de gelegenheid is de Belbus te woord te staan. Dezelfde dag ontvangt Claudia wel een mail van de eigenaar van Design Badkamers Utrecht; het bedrijf stelt plotseling voor toch de badkamer in te willen bouwen met de tegels van Claudia. Maar dat voelt voor Claudia als mosterd na de maaltijd. Zij heeft geen vertrouwen meer in het bedrijf en wil gewoon haar geld terug.
Rechtszaak
Daarop besluit het bedrijf vol in de aanval te gaan. De Belbus ontvangt een brief van een advocaat van het bedrijf; zij zeggen akkoord te gaan met ontbinding van de koop maar dan wel onder voorwaarden dat zowel Kassa als Claudia zwijgen over deze deal. In eerste instantie gaat Claudia hier niet mee akkoord. ‘Mijn aanbetaling is toch zeker geen zwijggeld, ik heb gewoon recht op dit geld,’ zegt zij. Dan dreigt Design Badkamers Utrecht met een rechtszaak waarbij ze Claudia een dwangsom van een half miljoen opleggen, als zij toch informatie naar buiten brengt over de zaak. Ook BNN-VARA wordt gedaagd door het bedrijf; zij willen de uitzending tegenhouden en De Belbus een publicatieverbod opleggen.
Onder de immense druk van de rechtszaak besluit Claudia, heel begrijpelijk, toch mee te werken en over de deal te zwijgen in ruil voor haar geld. Het bedrijf wil de aanbetaling echter pas overmaken als ook De Belbus aangeeft geen uitzending te maken. Dat gaat Kassa te ver. Zij laat zich niet censureren. In een gerechtelijke spoedprocedure wordt een dag voor de uitzending door de rechter bepaalt dat Kassa de uitzending mag laten doorgaan. De grote vraag blijft: krijgt Claudia - ook nu de uitzending wel doorgaat - haar geld terug?
Voet bij stuk
Advocaat van Design Badkamers Utrecht B.V. Koert Gobbens legt presentator Amber uit ‘dat er een overeenkomst is gesloten tussen twee partijen’ en ‘dat zijn cliënt ook aan haar eigen belangen moet denken’. Graag wil het bedrijf nog steeds de badkamer - weliswaar met de door Claudia zelf uitgezochte tegels - inbouwen. Na voor de rechter te zijn gesleept, heeft zij echter geen enkele behoefte meer om zaken te doen met Design Badkamers. Het bedrijf houdt voet bij stuk en geeft aan dat - in het uiterste geval - zij via de rechter zullen proberen toch toegang te krijgen tot Claudia haar woning om de badkamer in te bouwen. De advocaat geeft aan dat Design Badkamers graag nogmaals in gesprek wil met Claudia om tot een oplossing te komen. Voor Claudia is echter de enige oplossing de koop te ontbinden en met een ander bedrijf in zee gaan. Iets dat Design Badkamers, in ieder geval nu, niet wil toezeggen. En dus zal Claudia nog een aantal weken de onderhandelingen of eventueel een nieuwe rechtszaak moeten afwachten alvorens zij en haar dochter in haar nieuwe droomwoning kunnen intrekken. Schrijnend genoeg loopt deze Belbus dus niet af met een goede oplossing.
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail je verhaal naar  belbus@vara.nl  of twitter  @kassa_vara .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor