Bij Batavus in Heerenveen krijgt het politiek beladen begrip integratie een heel eigen uitleg. De fietsfabrikant is samen met de toeleveranciers Axa en Hesling op zoek gegaan naar mogelijkheden om van losse componenten vaste en vooral geïntegreerde onderdelen te maken die de veiligheid en het gebruiksgemak van de fiets bevorderen. Dat heeft twee onlosmakelijke oplossingen opgeleverd: Het met Axa ontwikkelde Fusion slot en de met Hesling ontwikkelde jasbeschermer Sabio.
Axa Fusion slot
Het Axa Fusion slot maakt van fiets en ringslot één geheel. En deze integratie werkt bijzonder preventief tegen het gilde van fietsendieven. Het nieuwe slot werkt weliswaar net als een ringslot, maar is dat niet. Het nieuwe Axa Fusion slot bestaat namelijk uit drie delen, waarvan er eentje een onlosmakelijk onderdeel van het frame uitmaakt. Dat deel wordt bij de productie van het frame al in de staande achtervork gelast. De twee andere delen worden tijdens het monteren van de fiets in dit framedeel gestoken en bevestigd. Van die twee delen bevat er eentje de vertrouwde bediening van een ringslot. Het derde deel bevat de sleutel waarmee het slot te sluiten of openen. Vernieuwend in het Axa Fusion slot is dat het frame dus een vast onderdeel van het ringslot is.
Voordeel van dit geïntegreerde slot is dat het de fiets oninteressant maakt voor diefstal. De fietsendief die het Axa Fusion slot openbreekt moet de dragende achtervork vernielen en dat maakt de fiets onbruikbaar en onverhandelbaar. Een fiets met een zo ernstig beschadigd frame is immers al op de eerste blik te herkennen als 'gestolen' of 'geleend'.
Jasbeschermer
Een vergelijkbaar voorbeeld van samen denken over verbetering en integratie is de Sabio spatbord/jasbeschermer. De Sabio verbindt jasbeschermer en spatbord met elkaar op een opvallende en vernieuwende manier.
Jasbeschermer en spatbord, van oudsher twee verschillende onderdelen die aan elkaar worden geklemd, kunnen niet meer van elkaar losraken. Een eigen rand en klemdelen om de twee onderdelen van de fiets bijeen te houden zijn niet meer nodig. Een bekend probleem van losrakende en rammelende jasbeschermers is daarmee voorgoed opgelost. Dat verhoogt het gebruiksgemak en geeft het uiterlijk van de fiets een rustiger beeld. Het rustiger beeld wordt bereikt door achterspatbord aan de drager te bevestigen op een manier die de spatbordstang overbodig maakt.