Banken zijn zich beter bewust van consument
14-04-2011
• leestijd 2 minuten
Banken en verzekeraars hebben vorig jaar stappen genomen om het vertrouwen van de consument terug te winnen. Vooral op het gebied van sparen en hypotheekverstrekking waren verbeteringen te zien, maar de banken zijn er nog niet. Dat stelt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in zijn donderdag gepubliceerde jaarverslag.
"Financiële ondernemingen bewegen duidelijk de goede kant op al is er nog een hele weg te gaan'', zei AFM-voorzitter Hans Hoogervorst. "Het is de AFM er niet om te doen zo veel mogelijk boetes op te leggen, want we bereiken veel zonder maatregelen te nemen.''
Ontransparante praktijken
Zo was het praktijk bij sommige banken om de rente op bestaande spaarrekening te verlagen, zonder dat aan de klant te laten weten. Nieuwe klanten kregen hogere rentetarieven aangeboden, de zogenoemde dakpanconstructie. Ook kwamen de banken met steeds meer spaarproducten met ingewikkelde voorwaarden.
De toezichthouder meldt dat een deel van de banken een groot aantal spaarproducten heeft geschrapt. De financiële instellingen zijn verder duidelijker over de rente en wijzigingen worden duidelijker aangekondigd. En de AFM heeft met alle banken afgesproken een eind te maken aan dakpanconstructies.
Hypotheken
De AFM onderzocht ook ook de hypotheekverstrekking door banken. Daarbij zijn de grootste hypotheekaanbieders tegen het licht gehouden over de manier waarop zij omgaan met de regels rond het adviseren van risicoverzekeringen, het oversluiten van een hypotheek en het verstrekken van kredieten voor een eigen woning.
Verschillende instellingen, waaronder de grootste hypotheekverstrekker Rabobank, zijn vorig jaar beboet door de AFM omdat zij de regels niet goed toepasten. Dat heeft geleid tot aanpassingen in het beleid van de banken. Volgens de toezichthouder is het hypotheekadvies het afgelopen jaar zichtbaar verbeterd ten opzichte van een paar jaar geleden. De toezichthouder blijft de banken volgen om te zien of er sprake is van structurele verbeteringen.
ANP
Kassa onderzocht onlangs de waardering van consumenten van hun bank. SNS Bank en ING kregen de laagste cijfers. Op
de uitzendingspagina van 9 april ziet u de reactie van de bestuurders en de overige uitkomsten van de enquête.