'Banken moeten overstapservice gaan promoten'
16-12-2015
• leestijd 1 minuten
De overstapservice van banken is te onbekend bij de consument vindt Knab. 63% van de Nederlanders heeft nog nooit gehoord van deze service.
Actiever
De gezamenlijke banken in Nederland hebben in 2004 de overstapservice ingevoerd. Het meenemen van je betaalrekeningnummer is in ons land namelijk niet mogelijk. Er is in het verleden wel gekeken naar de mogelijkheid om dit in te voeren. Maar de banken kwamen toen tot de conclusie dat het te ingewikkeld en te duur was. Inmiddels is het invoeren van nummerportabiliteit door het nieuwe Europese rekeningnummer, waarin bank- en landcode zit, voorlopig niet meer mogelijk. Knab wil niet wachten op een eventuele invoering daarvan in de toekomst en vindt dan ook dat banken consumenten actief moeten gaan wijzen de overstapservice. Deze service maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat je betalingsverkeer soepel doorloopt.
Knab
Foto: Knap video