Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Banken moeite met eigen veiligheidsregels'

29-03-2014
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
600x275_consunieuws_phishing_05.jpg
Sommige banken hebben zelf moeite met het naleven van de eigen voorschriften voor veilig (internet)bankieren, regels die ze keer op keer onder de aandacht van hun klanten brengen om fraude te voorkomen. Dat zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek.
Onversleuteld
Zo slaat ING de gebruikersnaam onversleuteld op in een cookie op de pc van zijn klanten als die ‘gebruikersnaam onthouden’ aanvinken. In Internet Explorer 11 is het zelfs mogelijk om de gebruikersnaam én het wachtwoord van ING-bankieren op te slaan, aldus de belangenclub.
Vanzelf ingevuld
In de voorwaarden van SNS en de RegioBank staat dat de klant ervoor moet zorgen dat anderen gebruikersnaam en wachtwoord niet kunnen zien als deze worden ingetoetst, maar vervolgens verschijnt de gebruikersnaam tijdens het intypen wel open en bloot in het invulveld.
Complete inlogdata
Volgens de Consumentenbond maakt Robeco, geen bank maar een vermogensbeheerder, het wel heel bont door complete inloggegevens per e-mail op te sturen. De consumentenorganisatie roept de betrokken bedrijven op deze ,,lekken'' onmiddellijk te dichten.
ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!