Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Banken betalen geld Fullwonder terug
25-11-2006
•
leestijd 3 minuten
•
77 keer bekeken
•
Fullwonder is weer onderwerp van gesprek. Fullwonder is het bedrijf dat telefonisch aantrekkelijk geprijsde beautycheques van rond de zestig euro aanbiedt onder valse voorwendselen. Zo vertellen ze niet dat klanten het niet bij één schoonheidsbehandeling mogen houden, maar dat ze er nog één of twee moeten nemen voor de volle prijs.
Veel mensen deden hun beklag bij Fullwonder. Het bedrijf reageerde keurig: “Stuurt u de cheques maar terug, dan storten wij het geld terug op uw rekening.” In de meeste gevallen bleek niets minder waar. Geen beautybehandeling, geen geld.
Belofte
Raymond Vroon, directeur van Fullwonder, was
18 februari
jl te gast bij Kassa. De klachten werden hem voorgelegd en Vroon beloofde de klanten allemaal netjes hun geld terug te betalen
Het leek éven goed te gaan; een aantal mensen kreeg hun geld terug. Maar dit goede gedrag was geen lang leven beschoren.
Failliet?
Het televisieprogramma TROS Opgelicht nam in de uitzending van
17 oktober jl
het bedrijf Fullwonder eens goed onder de loep en wat bleek? Raymond Vroon is iemand die al vaker bedrijven heeft opgezet om ze even later ook weer failliet te laten gaan. Het personeel van Fullwonder kreeg al maanden geen salaris meer.
Inmiddels líjkt het alsof Fullwonder failliet is. De telefoon wordt niet meer opgenomen, de website is uit de lucht en ook het pand van waaruit Fullwonder haar werkzaamheden verrichtte is leeg. Eén telefoontje met de Kamer van Koophandel leert dat het bedrijf nog steeds ingeschreven staat en dus niet failliet is.
De rol van de banken
De gedupeerden van Fullwonder zijn boos en vrezen dat ze hun geld kwijt zijn. Ze klopten aan bij hun bank, maar kregen te horen dat het bedrag niet gestorneerd (teruggeboekt) kan worden en dat ze hun geld kwijt zijn.
Enkele weken geleden was was
Currence
te gast bij Kassa. Currence is een organisatie die het betalingsverkeer in Nederland in de gaten houdt. Deze organisatie beweerde dat als gedupeerden bij hun bank melding doen van een onterechte incasso, ze tot een jaar na afboeking hun geld terug krijgen! Fullwonder heeft namelijk geen van de telefonisch overeengekomen afspraken schriftelijk bevestigd en mag daarom niet zomaar geld afschrijven. Fantastisch nieuws voor de gedupeerden! De bank van Fullwonder (ABN AMRO) betaalt de gedupeerden sowieso terug en probeert zelf financieel weer in het reine te komen met Fullwonder.
Goed nieuws dus, alleen blijken de bankmedewerkers totaal niet op de hoogte te zijn. Want deze week belde Kassa samen met een aantal gedupeerden naar hun bank om het geld alsnog te laten storneren. Wat bleek? De meerderheid van de banken wist niet hoe te handelen en mensen kregen hun geld niet terug.
Volgens Currence is hier sprake van een tijdelijk misverstand en moeten de banken wel degelijk het geld terugboeken. Het gaat hier immers om een onterechte incasso. Heeft u ook een cheque van Fullwonder en wilt u uw geld terug? Neem dan nogmaals contact op met uw bank. Dat kan telefonisch, maar u kunt ook naar uw bankkantoor gaan. Benadruk dat het gaat om een onterechte incasso en verwijs eventueel naar de Kassa uitzending en Currence.