Bacteriedrankjes minder populair
12-08-2009
• leestijd 2 minuten
Bacteriedrankjes hebben het afgelopen jaar aan populariteit ingeboet. De verkoop van deze zuivel met gezondheidsclaims is ten opzichte van 2007 met 11 tot 12 procent ingezakt, terwijl de markt voor dergelijke drankjes in de jaren daarvoor elk jaar spectaculair groeide. Voorbeelden van bacteriedrankjes zijn Yakult, Vifit en Activia.
Dat zei Hans Feenstra van marktonderzoeksbureau Nielsen woensdag. Het bureau houdt onder meer trends op het gebied van voeding in de gaten.
Volgens Feenstra stortte de markt in Nederland begin 2008 in, direct na de berichtgeving over doden die waren gevallen in het academisch ziekenhuis in Utrecht na het toedienen van probiotica, het stofje dat aan gezondheidsdrankjes is toegevoegd. Maar ook in andere landen is de sterke groei tot stilstand gekomen, zodat de onderzoeker vaststelt dat de consument minder gevoelig is geworden voor de gezondheidsclaim van deze zuiveldrankjes.
Probiotica zijn zogenoemde 'goede' bacterieën, die aan de gezondheidsdrankjes worden toegevoegd. De flesjes functionele zuivel zouden de weerstand bevorderen en helpen tegen maag- en darmklachten. Het product is vooral populair onder mensen van middelbare leeftijd. Jaarlijks kopen zij ongeveer driehonderd miljoen flesjes, zo bleek uit eerder onderzoek van de Voedsel- en Waren Autoriteit VWA. De omzet loopt tegen de 145 miljoen euro op jaarbasis.
Door de affaire in het Utrechtse ziekenhuis zijn de bacteriedrankjes in Nederland in een kwade reuk komen te staan. Maar de VWA maakte dit jaar bekend, dat de zuivelproducten niet ongezond zijn voor volwassenen in een normale conditie. Of ze ook werkelijk bijdragen aan de gezondheid is een onderwerp, waar wetenschappers elkaar over tegenspreken.
Bron: ANP