Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. In september is Kassa weer terug op tv!

Autoverzekeringen: shoppen loont!

26-04-2008
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fallback image for card
Autoverzekeringen heb je in alle soorten en maten: WA, WA plus en All Risk. En je kunt bij talloze maatschappijen terecht. De laatste tijd is die markt nogal in beweging. Zo zijn de premies over de gehele linie gedaald, omdat de kosten voor de verzekeringsmaatschappijen zijn teruggelopen door afname van het aantal schades. Daarnaast zijn er een aantal nieuwkomers op de markt zoals Allsecur en Ditzo; ook de Postbank heeft sinds kort een autoverzekering voor haar klanten. En dat leidt tot concurrentie.
Shoppen loont
De autoverzekeringsmarkt is dus flink in beweging en dat heeft tot gevolg dat shoppen de moeite loont , aldus Erik Hordijk van de Verzekeringssite . Hij heeft berekend dat consumenten gemiddeld 171 euro per jaar kunnen besparen op hun autoverzekering! En dat 98% van de verzekerden die langer dan twee jaar geleden een autoverzekering heeft gesloten kan besparen.
Vergelijken
Bij het vergelijken van verschillende verzekeringen zijn een aantal zaken van belang. Allereerst is natuurlijk de dekking van belang: kies je voor WA, WA plus (ook wel beperkt casco genoemd) en All Risk (ook wel volledig casco genoemd). Grofweg kun je aanhouden dat het verstandig is om bij een auto tot en met 4 jaar oud voor AllRisk te kiezen; voor WA plus als de auto tussen de 5 en 8 jaar oud is en voor de goedkoopste dekking WA bij een auto ouder dan 8 jaar. Daarnaast is natuurlijk de premie van belang; deze is –behalve van de gekozen dekking- afhankelijk van de leeftijd van verzekerde, type auto, het aantal schadevrije jaren en de postcode. Let bij uw keuze ook op de voorwaarden: wat is de hoogte van het eigen risico, hoe is de nieuwwaarderegeling, wanneer kun je de verzekering opzeggen etc.Via de  Verzekeringssite kunt u voor uw situatie bekijken welke mogelijkheden er zijn.
Hordijk stelt dat een lage premie niet automatisch betekent dat de voorwaarden minder zijn. Zo hebben de nieuwkomers een goede prijs/kwaliteitverhouding en zijn autoverzekeringen –waarbij veel gebruik wordt gemaakt van internet- erg transparant.
Nieuwe labels van oude bekenden
Allsecur is een internetlabel van Allianz, Ditzo is onderdeel van Fortis Verzekeringen en de al langer bestaande Nationale Autoverzekering is een product van OHRA. Het zijn dus nieuwe producten van bestaande maatschappijen, waarbij deze nieuwe producten vaak goedkoper zijn dan resp. de autoverzekering van Allianz, Fortis ASR en OHRA. Deze maatschappijen willen met hun nieuwe labels vooral nieuwe verzekerden werven. En dat doen ze met producten die vooral via internet worden aangeboden. Er wordt bij die nieuwe producten dus geen gebruik gemaakt van een tussenpersoon en daarom zijn ze vaak concurrenend.
Opzeggen
Shoppen loont, maar bij de meeste verzekeraars kun je slechts eenmaal per jaar de autoverzekering beëindigen (2 maanden voor het einde van de contractsduur moet je opzeggen). Houd daar dus wel rekening mee! Dat is in ieder geval beter geregeld bij Allsecur, Ditzo en ook Verzekeruzelf; deze verzekeringen kunt u  per direct opzeggen. De FBTO internet autoverzekering kun je per maand opzeggen.
Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor