Automobilist warm gemaakt voor 'nieuwe banden'
18-02-2009
• leestijd 1 minuten
Automobilisten moeten doordrongen raken van het belang van goede banden. De campagne 'De Nieuwe Band' die woensdag in Rotterdam door verkeersminister Camiel Eurlings en wethouder Mark Harbers wordt gelanceerd, moet daarbij helpen.
In de campagne draait alles om veilige, zuinige en stille autobanden. De actie loopt vooruit op een bandenrichtlijn van de Europese Unie die in 2016 in werking moet treden. In Nederland moet het aandeel ''nieuwe banden' jaarlijks met 5 procent toenemen.
,,Uit recent onderzoek in Duitsland blijkt dat een kwart van de auto-ongevallen met letsel komt door technische mankementen aan de auto'', aldus SenterNovem. En 45 procent daarvan zou te maken hebben met problemen met de autobanden, zoals een te lage bandenspanning. Dat is dan ook een onderdeel van de campagne.
Verder is de grip van de band van belang, Nieuwe banden hebben meer grip op de weg bij nat weer. Verder speelt de weerstand een rol: een lagere rolweerstand zorgt voor minder brandstofverbruik en dat is weer beter voor het milieu. Ten slotte moeten banden stiller worden. ,,Autobanden zijn een grote bron van geluidsoverlast.''
Negentien organisaties zeggen toe een voortrekkersrol te spelen bij de promotie van de nieuw band, zoals Bovag en RAI, ING Carlease, de gemeente Rotterdam en het ministerie van Verkeer.
Bron: ANP