Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Automatische incasso: blijf van mijn geld af!
11-11-2006
•
leestijd 3 minuten
•
113 keer bekeken
•
‘Blijf van mijn geld af!’. Dat verzuchten veel mensen die weer eens meemaken dat er onterecht geld van hun rekening is gehaald of dat een bedrijf teveel heeft geïncasseerd.
Kassa krijgt heel veel klachten over de automatische incasso. Dat zijn afschrijvingen op uw rekening op grond van een machtiging die u aan een bedrijf heeft afgegeven. Dat kan een eenmalige of een doorlopende machtiging zijn. U kunt zo’n machtiging afgeven op schrift, per telefoon of via internet
Per dag gaan er bij de banken 5 miljoen incasso’s de deur uit. De controle op elke incasso afzonderlijk is gering. En dat is een van de redenen dat maar liefst 5000 mensen per dag een geïncasseerd bedrag laten terugstorten.
Weinig controle
Het toezicht is licht, zoals de toezichthouder De Nederlandse Bank dat noemt. Het is een afweging tussen kosten en baten. Tegenover het lichte toezicht staat dat de klant (bijna) altijd een incasso kan laten storneren.
Andere landen in Europa zijn een stuk strikter in de controle op de juistheid van incasso’s. In Denemarken controleert de bank bij elke incasso of daar een rechtmatige machtiging tegenover staat. Onder druk van de Europese Unie zal ook in Nederland waarschijnlijk op termijn een striktere controle worden ingevoerd.
Maar zo ver is het nog niet. En de banken lijken tot die tijd niets te willen veranderen aan het systeem. Dat valt althans op te maken uit de antwoorden die Kassa kreeg van Currence. Currence is de organisatie die de spelregels vaststelt voor de automatische incasso en erop toeziet dat die spelregels ook worden nageleefd.
Gele en rode kaarten
De Consumentenbond die net als Kassa veel klachten krijgt over incasso’s, gaat binnenkort met alle partijen die ermee te maken hebben, rond de tafel zitten. Een van de dingen die de bond wil is dat de banken openbaar maken welke bedrijven vaak verkeerde incasso’s versturen en daarmee voor veel overlast zorgen.
Banken zouden gele en rode kaarten moeten uitdelen aan die bedrijven en die bedrijven uiteindelijk de mogelijkheid moeten ontnemen om met automatische incasso’s te werken.
Verlengen termijn storneren
Verder vindt de bond dat de termijn waarbinnen gestorneerd kan worden, moet worden verlengd van 30 dagen naar drie maanden. Omdat mensen nog maar zo weinig rekeningafschriften krijgen, komt het nog al eens voor dat mensen te laat zijn met hun storneringsverzoek. Vandaar.
Betere voorlichting
Ook de voorlichting moet beter – bedrijven moeten mensen informeren over storneringsmogelijkheden als ze een klant om een machtiging vragen. En ook aan de voorlichting van banken op hun internetsites valt nog wel wat te verbeteren. Vaak staat daar bijvoorbeeld niet vermeld dat iemand nog een jaar de tijd heeft om schriftelijk bezwaar te maken tegen een incasso. De bank heeft dan de plicht om te onderzoeken of de machtiging klopt.
Praktische tips
Als u het niet eens bent met een incasso, dan kunt u binnen dertig dagen na de incassodatum het geld door uw bank laten terugstorten (storneren). Dat geldt
niet
als u een
eenmalige
schriftelijke machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeeld aan de reparateur van uw wasmachine of voor de aankoop van kinderpostzegels. Ook loterijen zijn uitgezonderd van de storneringsmogelijkheid, omdat u anders het geld voor een lot zou kunnen terughalen nadat gebleken is dat er op uw lot weer geen prijs is gevallen.
Overigens geldt dat weer niet voor eventuele extra trekkingen van zo’n loterij die niet in de algemene voorwaarden staan. De loterij-organisatie moet daar een extra machtiging voor vragen. Doen ze dat niet, dan kunt u het bedrag wel laten terugstorten.
Vaak kunt u de bank via de telefoon of via internet opdracht geven te storneren. Voor ALLE incasso’s geldt dat u daar ook schriftelijk over kunt klagen – tot een jaar na de incassodatum. De bank dient dan altijd te onderzoeken of er voor de betwiste incasso daadwerkelijk een geldige machtiging is verstrekt. Zo niet dan krijgt u alsnog uw geld terug.
Currence heeft een folder gemaakt waar alles instaat over de automatische incasso, inclusief de mogelijkheden om te storneren: