Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Autobedrijf Brooks reviseert motor hippiebusje onvoldoende

  •  
02-05-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
61 keer bekeken
  •  
195x90_volkswagent1.jpg
Charlie Andes houdt met hart en ziel van zijn Volkswagen Transporter T3. Hij laat de oude motor reviseren. Dat betekent dat de motor weer in nieuwstaat wordt teruggebracht. Anderhalf jaar later komt hij er achter dat de auto sindsdien tijd olie lekt door een verkeerd uitgevoerde revisie. Charlie gaat terug naar de garage, maar het bedrijf wil dit probleem niet oplossen.
 
Geliefd busje
Charlie kocht het oude Volkswagenbusje van zijn buurmeisje en is er in no time verliefd op. Hij gaat graag met zijn hond, gitaar en busje naar het strand in Zandvoort. Hij speelt dan in de duinen op zijn gitaar en komt helemaal tot rust. Helaas kan Charlie deze ritjes niet zonder problemen vervolgen. Het busje lekt namelijk behoorlijk wat olie.
Druppelen
In 2012 liet Charlie zijn busje reviseren bij Autobedrijf Brooks. Charlie werd verteld dat de belangrijkste onderdelen van de motor waren vervangen en dat de motor als nieuw was. Hij hoopt dat hij nog lange tijd van zijn busje kan genieten. Eind 2013, Charlie heeft dan nog geen 5000 kilometer gereden met het busje, begint er olie te lekken. In de veronderstelling dat de revisie goed is uitgevoerd, denkt Charlie dat hij gewoon te veel olie in het busje heeft gedaan.
Onvolledige revisie
Charlie rijdt weinig met het busje en besluit nog even naar de olie te laten kijken voordat het busje de winterstalling in gaat. Hij gaat naar een garagehouder die gespecialiseerd is in oldtimers. Deze garagehouder vertelt hem dat de krukaskering lekt en dat dat bij een correct gereviseerde motor niet na een jaar mag gebeuren. Charlie voelt zich behoorlijk bekocht.
Garantie
Charlie belt de garage, maar het bedrijf zegt dat de garantie van een jaar voorbij is. Charlie stuurt aangetekende brieven, maar hier reageert het bedrijf niet op. Charlie heeft veel geld aan zijn busje besteed, maar zit nu met een busje dat inmiddels bijna niks meer waard is. Hij besluit de Belbus te mailen.
Expert
Rutger en Charlie kijken samen met expert Willem Kapteijn van Kapteijn Klassieke Automobielen naar de motor van het busje. Willem concludeert dat de revisie niet goed is uitgevoerd. Volgens hem had het bedrijf dit nooit een revisie mogen noemen, omdat dit misleidend is voor de klant. Er zijn namelijk te weinig onderdelen vervangen om van een echte revisie te spreken. Met deze informatie gaat Rutger samen met Charlie terug naar Autobedrijf Brooks.
Oplossing
René Broekhuis van Autobedrijf Brooks is het niet eens met de bevindingen van de expert. Hij vindt dat het bedrijf niet aansprakelijk kan worden gesteld, omdat de garantieperiode is afgelopen. Rutger legt uit dat garantie hier niets mee te maken heeft, omdat het bedrijf een onvolledige revisie heeft uitgevoerd. Als een dienst zo onvolledig is uitgevoerd, zou de klant terug moeten kunnen komen bij het bedrijf. Het busje gaat de brug weer op en René is uiteindelijk overtuigd dat Charlie niet met een lekkende motor mag blijven zitten. Daarom gaat het bedrijf de motor van Charlie’s busje opnieuw reviseren.
Belbus nodig?
Heb je ook de Belbus nodig? Mail dan naar belbus@vara.nl of schrijf naar postbus 3000, 1200 CZ in Hilversum.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!