De prijzen van het openbaar vervoer rijzen de pan uit. En met al dat overstappen en wachten tussendoor wordt de auto ook qua reisduur steeds interessanter. Wel sneller, niet duurder. Tenminste, dat denken we vaak. Maar klopt dat wel? We nemen de proef op de som op twee populaire routes: Utrecht-Rotterdam en Groningen-Utrecht. We reizen overdag, buiten de spits. Met het ov, een elektrische auto (Opel Corsa Elegance) en een benzineauto (VW Golf Variant).
Bij de auto’s nemen we alle kosten mee: dus ook aanschaf, afschrijving, onderhoud en belasting.
In nog geen uur (56 minuten) rijd je de 60,3 kilometer van de Domtoren in Utrecht naar de Euromast in Rotterdam. De elektrische auto kost dan dik 24 euro (24,66) voor deze rit, de benzineauto ruim 28 (28,16).
Met het openbaar vervoer ben je er in 1 uur en 17 minuten. Dat kost 14,40 euro of maar 8,73 euro als je met maximale korting (NS en RET) reist.
Van de Martinitoren in Groningen naar de Domtoren in Utrecht is het over de weg dik twee uur (2.05 uur) en 191 kilometer.
Met de elektrische auto kost dat ruim 78 euro (78,12) en met de benzinewagen zelfs 89 euro (89,20).
Met de trein en een stukje lopen zijn we er in 2.24 minuten. En zijn de kosten zijn flink lager: 30,60 euro of zelfs 18,36 euro met korting.
Het ov is niet veel langzamer maar wel flink goedkoper, zeker op de wat langere afstand. En dan hebben we de parkeerkosten nog niet eens meegerekend. In het centrum van Utrecht is dat gauw 8 euro per uur, bij de Euromast in Rotterdam 6 euro per uur.
Maar als er géén openbaar vervoer in de buurt is, wat doe je dan? Ook dat testen we, met een dikke knipoog weliswaar.
Amber en haar collega’s Mai en Max gaan de strijd aan vanuit het prachtige, landelijk gelegen De Woude (Noord-Holland) naar Hilversum, een afstand van 57 kilometer. Met het openbaar vervoer en opnieuw de elektrische Opel Corsa Elegance 2021. De VW Golf Variant doet ook weer mee, maar nu als deelauto. Wie is het snelst, het goedkoopst en het duurzaamst? Per vervoermiddel zijn er twee deelnemers: Amber, Mai en Max en een reisgenoot.
De winnaar op snelheid is niet verrassend: de elektrische Opel Corsa, die is er in 50 minuten.
De dichtstbijzijnde deelauto staat op ruim 6 kilometer van het vertrekpunt, maar omdat Amber en haar medereiziger Jeroen heel snel een lift te pakken hebben, hoeven ze dat stuk niet helemaal te lopen en zijn zij vlot bij de deelauto. Hun reis duurt in totaal 1 uur en 3 minuten.
Vanaf het vertrekpunt naar de dichtstbijzijnde bushalte is het bijna een half uur lopen. Dan nog een keer overstappen op een andere bus en rennen om de trein op Amsterdam Centraal te halen. Max en reisgenoot Gijs zijn er in 1 uur en 59 minuten.
Dan de kosten. Ook hier worden bij de elektrische auto alle kosten meegenomen: aanschaf, afschrijving, onderhoud, belasting enzovoort.
De ANWB heeft hier een handige autokostentool voor ontwikkeld waarmee je bij elke auto de totale kosten kunt berekenen en omslaan in een cent per kilometerprijs.
Qua kosten wint de elektrische auto (23,31 euro) het op deze relatief korte afstand het van het ov (30,56 euro of 24,88 bij 40% korting) bij twee reizigers. Als Max alleen had gereisd met bus en trein was hij voordeliger (15,28 euro of 12,44 euro bij 40% korting) geweest dan de Opel Corsa.
Op dit traject komt de deelauto er wat duurder uit (39,09 euro), maar dat is niet altijd zo. Als je de auto maar af en toe gebruikt voor relatief korte ritjes die niet lang duren, kan het lonen om te gaan voor een deelauto in plaats van een eigen auto. Ook daarvoor is het slim om de rekentool van de ANWB de raadplegen.
Wat duurzaamheid betreft, wint team ov (Max en Gijs) met 2.9 kg CO2eq. Dat is een maateenheid voor het effect van verschillende broeikasgassen op het klimaat.
Bus en trein leggen een minder directe route af waardoor de CO2 uitstoot iets hoger is (2.9 kg CO2eq). Toch winnen ze nog van team EV (Mai en Idzard) die een uitstoot van 3,0 kg CO2eq hebben.
Hekkensluiters zijn opnieuw Amber en Jeroen. De deelauto rijdt op benzine en heeft een fors hogere uitstoot: 10,7 CO2eq.
Verantwoording: De totale autokosten zijn berekend door de ANWB en omgerekend naar cent/km. Ook daarvoor kun je kijken op de autokostentool.
De milieu-impact is berekend door MilieuCentraal en voor de ov-kosten is gebruikgemaakt van gegevens van 9292.nl, NS en Qbuzz en RET.
Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!