Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Auto huren op vakantie? Zo wapen je je tegen trucs van verhuurders!

08-06-2019
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
501 keer bekeken
  •  
autohuur buitenland 930
Je gaat met het vliegtuig naar je vakantiebestemming en wil je ook ter plekke makkelijk verplaatsen. Dan huur je een auto. Alleen, dat gaat niet altijd zo zorgeloos als je denkt.
Het is al langer bekend dat consumenten regelmatig problemen ervaren bij het huren van een auto. Kassa deed een enquête onder ruim 1000 mensen die weleens een auto hebben gehuurd in het buitenland. Twee op de vijf mensen heeft wel eens een probleem gehad voor, tijdens of na het huren van een auto. Bij 42% hiervan, speelde dat zich in de afgelopen anderhalf jaar af.

Meest voorkomende problemen

De meest voorkomende problemen zijn het moeten afkopen van het eigen risico of het afsluiten van een extra verzekering en intimiderend of onvriendelijk personeel, waar beide 36% van de mensen mee te maken hebben gehad. Bij 19% van de mensen werd na afloop onterecht een bedrag van de creditcard afgeschreven. Daarnaast ervaren consumenten regelmatig dat meerkosten verzwegen worden (18%) of dat er verborgen schade doorgerekend wordt bij het inleveren van de auto (15%).
Zeven op de tien van de ondervraagden is weleens onder druk gezet aan de balie. Bijna de helft hiervan ging daar uiteindelijk in mee. De redenen hiervan waren dat ze anders de auto niet meekregen (63%), intimiderende medewerkers (40%) of het feit dat ze al erg lang in de rij stonden (31%).

Gedupeerden

In de studio hebben wij vier consumenten die eerder te maken hebben gehad met problemen bij het huren van de auto. Als eerste spreken wij met Roy van de Graaf, die een extreem hoge borg van 3500 euro moest betalen, tenzij hij een extra verzekering af zou sluiten. Angeli Spierenburg kreeg met hetzelfde te maken, al tekende zij door haar handtekening te zetten onder een Spaans contract juist onverwachts voor een extra verzekering. Klaas Mollema moest ook een Spaans contract tekenen, waardoor hij ineens 142 euro voor extra pechhulp moest betalen. En bij Bas van Roosmalen werd bij het inleveren van zijn auto schade aangerekend, maar toen hij er tegenin ging werd er agressie gebruikt.

Reacties autoverhuurders

Wij hebben de betrokken verhuurbedrijven om een reactie gevraagd. De volledige en later binnengekomen reacties vind je hier (pdf).

* Hoe wapen je je tegen trucs van autoverhuurders? 7 tips!

De Consumentenbond maakt zich al jaren hard voor verbetering binnen de autoverhuurbranche. Mede dankzij hen, hebben de vijf grootste bedrijven verbetering beloofd aan de Europese Commissie. Vier van de vijf hebben toegezegd dat hun transparantie deze maand helemaal op orde zal zijn. Babs van der Staak van de Consumentenbond heeft een aantal tips voor wanneer je toch tegen problemen aanloopt bij het huren van een auto.

-    Film de uitleg bij een contract in een vreemde taal

Op het moment dat je een contract in een vreemde taal krijgt, en ze weigeren je een Nederlands of Engels contract voor te leggen, film het dan. Laat de medewerker zeggen dat er geen meerkosten bijkomen en dat je tekent voor dit bedrag.

-    Weet bij welke aanbieder je boekt

Voordat je een auto gaat huren, kijk goed bij wie je dit gaat doen. Kijk goed van tevoren op internet welke klachten er over het bedrijf bestaan. Zorg ook dat je boekt bij een bemiddelaar wie 24 uur per dag bereikbaar is, zodat je hen makkelijk kan benaderen bij problemen.

-    Lees het contract goed door voordat je het ondertekent

Voordat je je handtekening zet onder het contract, lees het goed door zodat je weet wat de hoogte van de borg is en of je verder niet tekent voor extra kosten.

-    Kijk van tevoren hoeveel ruimte je op je creditcard hebt

Autoverhuurbedrijven kunnen een hoge borg vragen wanneer je de auto op komt halen. Daarom is het goed om van tevoren te weten wat het limiet is op je creditcard, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

-    Bij het ophalen: loop om de auto heen en maak foto’s

Door het maken van foto’s heb je bewijs dat eventuele schade er van tevoren ook al op zat.

-    Bij het inleveren: neem de tijd en laat een medewerker meelopen voor controle

Hiermee kom je waarschijnlijk niet voor verrassingen te staan, zoals schade waar je niet vanaf wist.

-    Houd je creditcard achteraf goed in de gaten

Het is een algemeen bekende truc dat verhuurders na afloop nog allerlei bedragen af proberen te schrijven. Hou dit gaten om zo snel mogelijk te kunnen handelen bij onterechte afschrijvingen.

Meer over:

autohuur, huurauto
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!