Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Iedere zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!

VOLG ONS

Kassa

Zo kom jij van je negatieve zelfbeeld af!

9 aug 2019
  •  
leestijd 4 minuten
negatief zelfbeeld 930
Denk jij dat je nergens goed in bent? En ben jij onzeker over de manier waarop je overkomt of over hoe je eruitziet? Nergens voor nodig! Kassa geeft je 5 tips en 2 oefeningen om van dat negatieve zelfbeeld af te komen.

1. Verander het verhaal

Hoe jij denkt over jezelf, wordt al bepaald vanaf je geboorte. Vooral je omgeving speelt hier een grote rol in. Wanneer je vaak van mensen hoort dat je er anders uitziet dan anderen, ga je dat zelf ook geloven. Zo ontwikkel je een negatief zelfbeeld. Dat zelfbeeld is onlosmakelijk verbonden aan je zelfvertrouwen.
Om dit beeld te kunnen veranderen, moet je eerst begrijpen waar het vandaan komt. Naar wiens verwachtingen luister je? En welke sociale regels van buitenaf vorm je om tot eigen richtlijnen? Zodra je inziet dat dit negatieve zelfbeeld is aangeleerd, kun je dit ook ontleren. Kun je je bijvoorbeeld nog een tijd herinneren waarin je nog geen negatief zelfbeeld had? Bedenk wat je toen prettig vond aan wie je was en streef ernaar om meer naar dit beeld van jezelf te leven.

2. Stop met jezelf vergelijken met anderen

Het is niet eerlijk naar jezelf toe om jezelf te vergelijken met anderen. Dat is schadelijk voor je zelfbeeld, want je zal in elk aspect van je leven wel iemand vinden die beter of capabeler is dan jij. Met vergelijken ontwikkel je een ‘minderwaardigheidscomplex’ en pijnig je jezelf onnodig. Maak juist je eigen leven de maatstaf van wat het beste is en niet dat van iemand anders. Hoe? Herinner jezelf eraan, wanneer je ergens beter in wordt of leert om bepaalde fouten te voorkomen, dat je vooruitgang boekt.

3. Praat er met anderen over

Het klinkt misschien een beetje eng, maar het delen van jouw onzekerheden met anderen kan heel positief uitpakken. Door erover te praten ontdek je misschien dat anderen dezelfde onzekerheden hebben als jij en leer je hoe zij ermee omgaan. Ook kan jij bij het bespreken van je eigen onzekerheden ontdekken dat anderen jou niet op die manier ervaren en je juist heel sterk vinden overkomen. Zo kan je zelfvertrouwen groeien en breek je stukje bij beetje dat negatieve zelfbeeld in je hoofd af.

4. Maak aantekeningen over je gedachten

Elke dag praat je tegen jezelf in je brein, ook over jezelf. Een hoop positieve en negatieve gedachten schieten voorbij. Een tip is om aan het eind van de dag je gedachten te ordenen aan de hand van aantekeningen. Maak de balans op: wat voor negatieve gedachten schoten er door je hoofd? En welke positieve? Hierdoor kan het je bijvoorbeeld opvallen dat je vaak negatief bent. Met het bijhouden van de gedachten moedig je jezelf aan niet alleen naar de negatieve, maar ook naar de positieve gedachten te kijken. Je leert jezelf hierdoor positiever te denken. Hou deze aantekeningen een langere periode vol. Zo kun je nagaan of je over een bepaalde periode positiever over jezelf bent gaan denken. 

5. Daag je gedachten uit

Valt het je na het bijhouden van de aantekeningen op dat je vaak negatief denkt? Pas dan de truc toe om je gedachten uit te dagen. Is een bepaalde gedachte logisch? Stroomt het voort uit feiten of maak je jezelf iets wijs? Door er zo naar te kijken, ontdek je welke gedachten irrationeel zijn en hoe deze gedachten bepaalde emoties veroorzaken. Er zijn diverse boeken die hier dieper op in gaan.

Oefeningen:

Oefening 1: Focus op wat er goed gaat
Een oefening die je kunt doen om je zelfbeeld te verbeteren is aandacht geven aan wat er goed gaat. Wat lukt er wel en wat gaat steeds beter? Zo krik je je zelfvertrouwen en daarmee je zelfbeeld omhoog. Je zelfvertrouwen gaat over wat je kunt. Voel je je daar zekerder bij, dan voel je je ook beter over wie je bent en creëer je een positief beeld van jezelf.
Oefening 2: Houd een positief dagboek bij
Een andere oefening die je kunt proberen om je zelfbeeld te verbeteren, is het bijhouden van een positief dagboek. Dit kun je combineren met het bijhouden van je gedachten (zie tip 4). In het dagboek stel je de volgende drie vragen: wat ging er vandaag goed? Wat heb ik geleerd? Wat heb ik vandaag overwonnen? Op deze manier focus je op de sterke kanten van jezelf en zie je dat je toch echt heel wat in je mars hebt.
Lukt het je met deze tips en oefeningen niet om van je negatieve zelfbeeld af te komen? Overweeg dan om de hulp te zoeken van een coach. Een coach kan je helpen met het verbeteren van de kijk op jezelf en het creëeren van realistische gedachten en verwachtingen ten opzichte van jezelf. Een coach kijkt echt naar wie jij bent als persoon en past zijn of haar coaching technieken hierop aan.
Bron: Vaktherapie, Psychogoed, Psychology Today, Psychologie Magazine, Psycom, Theo IJzermans; ‘Hoe maak ik van een olifant weer een mug’, Fred Sterk; ‘Denk je sterk’.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

Sfeerbeeld BNNVARA programma's