Wehkamp actie stinkt
19-07-2004
• leestijd 3 minuten
Toen de familie van Maaren de laatste Wehkamp gids ontving, zat er een inlegvel bij met de titel "Verwen uzelf of een ander". Hierop werd geadverteerd met een flesje Davidoff Cool Water dat je bij een bestelling uit de gids kon meebestelen voor slechts € 3,99. Klonk goed, maar het viel behoorlijk tegen.
”Omdat mijn moeder toch een bestelling wilde doen, besloot ze het flesje mee te bestellen voor de aanbiedingsprijs,”mailt ons Ramon van Maaren. “Ze dacht dat dit een leuk cadeautje zou zijn voor mijn vrouw, omdat die altijd erg blij is met dit luchtje.”
De volgende dag ontving Ramons moeder het pakketje. Het flesje bleek niet groter dan een vingerkootje en bevatte slechts 5 ml parfum. “Een grote fles met 50 ml. van het parfum kost ongeveer 20 euro, dus ineens leek de aanbieding niet meer zo interessant,” aldus Ramon. “Mijn moeder keek opnieuw naar het inlegvel of ze het misschien over het hoofd had gezien dat het om zo'n kleine verpakking ging. Er stond niets op over de inhoud van het flesje en op alle foto's was heel slim de inhoud van het flesje niet zichtbaar op de foto. Wel stond onder 1 van de foto's met kleine letters dat de foto op ware grootte was.”
Bedonderd
Mevrouw van Maaren wilde zich er al bij neer leggen dat ze erin gestonken was. Maar toen ze het flesje terug in het doosje wilde doen, zag ze op de bodem van het doosje staan
: free sample – gratis probe
. Toen voelde ze zich pas echt bedonderd. Ze belde Wehkamp. Na een aantal keren doorverbonden te zijn, kreeg ze te horen dat ze de € 3,99 teruggestort zou krijgen.
”Desondanks zijn er dus waarschijnlijk honderden, misschien wel duizenden Nederlanders die deze tekst niet hebben gezien en dus gewoon glashard 3,99 hebben betaald aan de Wehkamp voor een product dat gratis zou moeten zijn,” stelt Ramon van Maarsen. ”Zo wordt geld verdienen wel heel erg makkelijk.”
Trudi Roelofs liet ons weten,dat ook zij zo’n flesje besteld had. Na een e-mailtje aan de klantenservice kreeg ze onmiddellijk als antwoord dat de “ze zich rot geschrokken zijn” en dat Wehkamp direct ging uitzoeken hoe dit kon gebeuren. Ze kreeg excuses aangeboden en natuurlijk haar geld terug.
Ook wij zochten contact met Wehkamp. We hebben inderdaad verzuimd om de precieze inhoud van het flesje te vermelden, erkent de woordvoerster. “Helaas hebben wij ook te laat geconstateerd, dat er op het doosje ten onrechte wordt vermeld, dat het om een gratis monster gaat,” zegt ze. “Deze flesjes hebben we namelijk ingekocht en dus ook niet gratis gekregen.” Dus jullie zijn er ook ingestonken? “Dat moet ik even navragen.”
Binnen het bedrijf is inmiddels afgesproken dat voortaan ook in de tekst vermeld zal worden hoeveel er in de aangeboden verpakkingen zit, om geen verkeerde verwachtingen te wekken. “Daarnaast zullen we nooit meer free sample produkten aanbieden aan onze klanten.”
En krijgt iedereen die klaagt over deze actie nu zijn geld terug? Op die vraag krijgen we schriftelijk dit antwoord: “In onze algemene voorwaarden is vermeld dat onze klanten altijd 14 dagen de tijd hebben om een product te retourneren, waarbij zij dan vanzelfsprekend het aankoopbedrag retour krijgen. In dit specifieke geval zullen wij hier echter coulant mee omgaan en ook artikelen die buiten die termijn vallen accepteren.” Ja, dus.