Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Wat heeft Becel met ongeboren kleinkinderen te maken?

11-07-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
becelcolumn360210.jpg
Becel suggereert nogal wat in zijn spot. Een vrouw maakt ons duidelijk dat ze niet zomaar in de supermarkt is. “Nee, ik ben hier voor dit moment.” Je ziet haar opeens samen met man en dochter op het strand wandelen. Vervolgens is ze gastvrouw op een familiefeestje. De man en de dochter zijn tussen de figuranten weer de belangrijkste personages. In de volgende scene heeft de dochter een man en is ze zwanger. De vrouw zegt. “En om de kleinkinderen te leren kennen die er nog niet zijn.” Dan komt de uitsmijter: “Daarom kies ik Becel.” Met andere woorden: als je geen Becel gebruikt, is het je aan jezelf te wijten als je je kleinkinderen nooit zult meemaken. Dat is onzin en morele chantage.
Dieetmargarine
Unilever zet bij de marketing van Becel vanouds in op hart- en bloedvaten. Dat begon in de jaren 60. Margarines zaten in die tijd propvol verzadigde vetzuren. Unilever ontwikkelde daarom een dieetmargarine voor hartpatiënten, met veel meer onverzadigde vetzuren: Becel. Ook werden omega 3- en omega 6-vetzuren toegevoegd. Stoffen die het lichaam niet zelf kan produceren, maar wel een belangrijke rol spelen bij de regulering van bloedcholesterol. Ideaal
Ondertussen zitten zo’n beetje alle margarines vol met onverzadigde vetzuren en is het ook gangbaar om omega 3 en 6 toe te voegen. Becel is in feite door de tijd ingehaald. Bovendien is twee keer per week vis eten en af en toe wat noten verorberen het natuurlijke alternatief. De waarheid is dat als je een bepaalde margarine moet gebruiken om genoeg omega 3- en 6-vetzuren binnen te krijgen, je voedingspatroon niet deugt. Marketing
Er is een theorie dat de verhouding tussen omega 6 en omega 3 nogal nauw kijkt. Nederlanders gebruiken volgens die theorie te weinig omega 3 in verhouding tot omega 6. Becel heeft nu het omega 3-gehalte in zijn smeersel met 30 procent verhoogd, zodat de verhouding ‘ideaal’ is. Maar zoiets werkt alleen als mensen geen andere voedingsmiddelen met omega 6 gebruiken en dat is zelden het geval. Misschien kan omega 6 wel gewoon uit het product. Maar ja, dat is weer slecht voor de marketing. Becel is niet het enige product dat wordt aangeprijsd met medische claims. Bekijk ook de spots van Blue Band Vezelrijk , Olvarit , Centrum , Blue Band Margarine , Activa en Nutrilon .
Website met uitgebreide informatie over het onderwerp: Dokterdokter.nl.
Peter Hendriks (klik hier voor meer columns)
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor