Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Trucs om je te verleiden tot kopen
02-02-2011
•
leestijd 3 minuten
•
50 keer bekeken
•
Kleur, muziek, de vloer, plaats, prijs en geur zijn allemaal dingen waar wij gevoelig voor zijn bij het winkelen. Dat blijkt uit een artikel van de Dailymail. Voor het artikel is een journalist gaan winkelen samen met professor Alan Penn, een architect die gespecialiseerd is in het ontwerpen van winkelcentra.
Geur
Als eerste noemt Penn de geur. “De geur in een winkel is ontzettend belangrijk, want onze hersenen filteren de geur. Bij Ikea ruik je bijvoorbeeld in de buurt van het keukengedeelte de geur van gebraden worstjes. Zodat het er prettig ruikt. Andere winkels laten het bijvoorbeeld naar vers brood ruiken.” Zelfs reiswinkels maken gebruik van geuren. Penn geeft aan dat sommige reiswinkels kokosolie gebruiken om hun Caribische reisjes te promoten.
Vloer
Maar de vloer is volgens Penn ook belangrijk. “Een harde, gladde vloer trekt mensen de winkel in. Terwijl tapijt mensen langzamer laat lopen en ze bekijken daardoor ook sneller de koopwaar.” Volgens Penn gebruiken winkels afwisselende vloeren zodat ze de gang van mensen kunnen beïnvloeden. Waar gaan ze stil staan (tapijt) en waar lopen ze (harde vloer).
Maar winkels gaan soms nog verder. Sommige supermarkten variëren de breedte van hun schappen waardoor mensen eerder zichzelf horen lopen. Het gevolg is dat ze hun snelheid afremmen en de koopwaar beter bekijken.
Plek
Penn geeft tijdens de wandeling aan dat over de plaats van producten in een winkel goed wordt nagedacht. De producten waar veel op wordt verdiend worden op de voorgrond geplaatst. Het liefst nog daar waar de consument de winkel inloopt. Dit betekent bijvoorbeeld dat fruit, groente en bloemen in de buurt van de ingang worden gezet. “Van deze producten is bekend dat vrouwen zich er gezond door gaan voelen. Dus als ze er genoeg van kopen hoeven ze zich niet schuldig te voelen, dat ze later koekjes, chips enz. kopen.”
Belichting
En als je denkt dat je ‘rood’ vlees koopt, kom je volgens Penn ook bedrogen uit. “Door middel van belichting zorgt de supermarkt ervoor dat vlees rood lijkt. Ook bij groenten zorgt de supermarkt er voor dat de belichting de groente vers laat lijken.” Violetkleurige belichting wordt volgens Amerikaans onderzoek geassocieerd met luxe en moedigt consumenten aan om iets te kopen. En blauwe belichting wordt geassocieerd met betrouwbaar en heeft een kalmerend effect.
Meer trucjes
Maar supermarkten hebben volgens Penn nog meer trucjes. “Zo zetten ze redelijk grote winkelmandjes of winkelwagentjes neer. Hierdoor hebben mensen de neiging om hun mandje of wagentje vol te laden. Drie voor twee- aanbiedingen verleiden ons om meer te kopen, dan we eigenlijk van plan waren. En ‘goede’ producten als melk en eieren staan een beetje achter in het schap.” En dan noemt Penn nog een aantal andere trucjes: A-merken staan in het midden van de rijen, zodat consumenten langs alle andere producten lopen. En alleen het A-merk kopen. De duurdere A-producten staan op ooghoogte.
Uit de wandeling van Penn blijkt dat winkelcentra en winkels niets tot het toeval overlaten. Achter alles zit een reden: mensen aanzetten tot het kopen van spullen.