Sfeerfoto van Kassa
Kassa
Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!
Kassa

Tips voor het herkennen van identiteits-, telefoon- en vakantiefraude

20 jan 2016
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
99 keer bekeken
creditcard-930x520
Er zijn vele soorten fraude. Hieronder geven we tips om identiteits-, telefoon- en vakantiefraude te voorkomen.

Identiteitsfraude

Steeds vaker vragen organisaties om een kopie van je identiteitskaart, paspoort of rijbewijs. Bijvoorbeeld bij het afsluiten van een telefoonabonnement. Er zijn mensen die misbruik maken van deze kopieën, maar dit misbruik kan je tegengaan. Iedereen met een identiteitsbewijs kan met identiteitsfraude te maken krijgen.
Met gestolen of vervalste identiteitspapieren kunnen strafbare feiten gepleegd worden onder de identiteit van iemand die onschuldig is. Bijvoorbeeld een lening openen of een huis kopen onder de naam van een ander. Je komt hier pas achter wanneer het te laat is: als er rekeningen binnenkomen waarvan je niets afweet.
In 2011 was vijf procent van de Nederlanders het slachtoffer van identiteitsfraude. Omgerekend zijn dat een paar honderdduizend mensen.
Signalen van identiteitsfraude
- Je krijgt rekeningen of ontvangstbevestigingen voor goederen of diensten die je niet hebt besteld.
- Er staan op je bankafschriften uitgaven die je niet herkent.
- Je rekeningen en overzichten worden niet meer bezorgd.
- Je staat onder een ander adres dan je woonadres ingeschreven bij je gemeente, zonder dat je een wijziging hebt doorgevoerd.
- Je kan geen lening krijgen door een onbekende BKR-signalering.
Voorkomen van identiteitsfraude
Een aantal simpele zaken kunnen identiteitsfraude tegengaan.
1) Kopie
Vraagt een bedrijf om een kopie van je rijbewijs of paspoort? Maak het document dan onbruikbaar voor criminelen:
- Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie de kopie is en de datum.
- Streep je Burgerservicenummer door. Organisaties mogen het BSN-nummer alleen gebruiken als daar wettelijke toestemming voor is. (Let op: het BSN-nummer staat ook in de strook onderaan)
- Maak gebruik van de KopieID -app. Deze app is ontwikkeld door de overheid.
kopie paspoort
(Foto van CMI )
2) Online
Wees voorzichtig met het vrijgeven van informatie over jezelf op bijvoorbeeld social media of in mailtjes. Geef nooit privégegevens aan onbekenden en reageer ook niet op phishingmails .
3) Wees voorzichtig
Bewaar documenten op een veilige plek. Wanneer je post weggooit, verscheur dan de documenten zoals bankafschriften en hypotheekpapieren. Verander ook regelmatig wachtwoorden van bijvoorbeeld je e-mailaccount.
Slachtoffer van identiteitsfraude
Ben je of denk je slachtoffer van identiteitsfraude te zijn? Neem dan contact op met je bank. Laat uit voorzorg je bankpas blokkeren en controleer of er ongebruikelijke transacties hebben plaatsgevonden. Doe vervolgens aangifte bij de politie en neem contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI). Het CMI begeleidt je als je identiteit is misbruikt.
 

Telefoonfraude

Criminelen proberen ook telefonisch potentiële slachtoffers te bereiken. Jaarlijks worden duizenden mensen de dupe van telefonische oplichting. Er zijn meerdere soorten telefoonfraude.
Aanbiedingen
Je wordt benaderd voor een aanbieding: van leningen tot loterijen. Vaak krijg je geen tijd om na te denken over het voorstel, ze dwingen je bijna ‘ja’ te zeggen. Soms word je verwezen naar reviewsites, met reviews van ‘tevreden klanten’, die vaak net zo nep zijn als de intenties van de oplichter.
Loterijfraude
Je hebt een prijs gewonnen! ’ Niet alleen via de mail krijg je dit soort berichten, maar soms ook telefonisch of in een sms. Reageer niet op de sms als je nergens aan meegedaan hebt. Je kan namelijk nooit zomaar een prijs winnen zonder meegespeeld te hebben.
Microsoft
Deze vorm van telefoonfraude komt zeer zelden voor, maar bestaat wel. Je krijgt een telefoontje van iemand die beweert voor Microsoft te werken. De beller kan je helpen bij het oplossen van problemen, maar de enige intentie van de beller is geld. Verleen de beller geen toegang tot je computer, laat geen programma’s installeren en geef al helemaal geen (bank)gegevens door. Microsoft geeft hier op hun eigen website meer informatie over.
Terugbelfraude
Heb je een gemiste oproep? Dan is terugbellen verleidelijk. Het telefoontje komt, in het geval van terugbelfraude, van oplichters die automatisch duizenden telefoontjes naar willekeurige nummers laten plegen. Wanneer je terugbelt, bel je via een duur internationaal servicenummer. Ze proberen je lang aan de telefoon te houden door je het geluid van een telefoon die overgaat te laten horen. 
Telefoonfraude herkennen
Wordt er gevraagd naar je bankrekeningnummer, creditcard of BSN-nummer, hang dan meteen op. Bij de volgende opmerkingen moeten er alarmbellen gaan rinkelen:
- Je bent speciaal geselecteerd (voor een aanbieding).
- Je krijgt een mooi cadeau.
- Je bent een van de gelukkige winnaars.
- Je hebt een prijs gewonnen in een buitenlandse loterij of wedstrijd.
- Je moet direct een beslissing nemen.
- Er wordt gevraagd naar persoonlijke gegevens.
Handige tips
- Vraag naar schriftelijke informatie voordat je akkoord gaat.
- Betaal niet voor iets wanneer het een ‘gratis geschenk’ is.
- Gaat het om een investering? Controleer bij de bank of de AFM of de aanbieder bekend is.
- Telemarketeers zijn volgens de wet verplicht om vóór een verkoopgesprek te zijn naam en het bedrijf waarvoor hij werkt. Vertelt hij of zij dit niet? Hang dan op.

Vakantiefraude

Online een appartement of vakantiehuis huren wordt steeds populairder, maar dat weten criminelen ook. Vakantiefraudeurs doen zich voor als verhuurders, maar zijn alleen op je geld uit.  Zo verhuren ze huizen die niet bestaan of die er in het echt niet zo uitzien als op foto’s.
Reisorganisatie
Zeker weten dat je geen zaken doet met een fraudeur? Boek dan via een Nederlandse reisorganisatie die is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR , garantiefonds SGR of Thuiswinkel .
Particulier
Er zijn ook betrouwbare particulieren die vakantiehuizen aanbieden. Let goed op de volgende zaken:
- Zijn de mailtjes slecht en onpersoonlijk geschreven, hebben ze een dwingende toon en zijn ze afkomstig uit een ander land dan waar het vakantiehuis staat? Dan moeten er alarmbellen gaan rinkelen.
- De naam, het adres, telefoonnummer en e-mailadres van de verhuurder moeten op de website staan. Net als het registratienummer en btw-nummer. Voor de zekerheid kan je altijd bellen, want iemand die niets te verbergen heeft, geeft je alle informatie die je nodig hebt.
- Controleer het adres van de vakantiewoning op Google Maps (streetview).
- In het huurcontract moeten alle gegevens van de aangeboden dienst staan.
- De kosten moeten duidelijk zijn.
Slachtoffer van vakantiefraude
Wanneer je slachtoffer bent van vakantiefraude moet je onmiddellijk aangifte doen bij de lokale politie. Als je de oplichter al geld hebt gegeven (automatische incasso), laat dan het geld terugstorten door je bank. 
Bron: Fraudehelpdesk / Rijksoverheid.nl / Kassa

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar