Terugluisteren: uitzending dinsdag 5 september
04-09-2006
• leestijd 1 minuten
De Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond starten de campagne ‘Hollands Welvaren’. De organisaties pleiten voor een verbod op ‘ongezonde’ televisiereclames voor kinderen. Directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting geeft een toelichting. En, deel twee van de speurtocht naar nieuwe groenten in De Buitendienst. Luister de uitzending terug op deze pagina.
'Verbied ongezonde reclames voor kinderen'
Nederlanders eten regelmatiger, eten minder tussendoortjes en snacken minder. Het veranderde eetgedrag is onder anderen te wijten aan de reclamespotjes waarin de overheid aandringt op gezonder eten. Maar reclame kan ook ánders uitpakken: dinsdag beginnen de Nederlandse Hartstichting en de Consumentenbond de campagne ‘Hollands Welvaren’, waarin wordt gepleit voor een verbod op ‘ongezonde’ televisiereclames voor kinderen.
Deze reclames zouden de kinderen – en via hen de ouders – zó beïnvloeden dat kinderen er wel degelijk ongezonder door eten. Felix Meurders praat met directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting. Beluister het gesprek
hier
.
De Buitendienst: De oorsprong van nieuwe groenten (2)
Een paar maanden geleden werd de nieuwe groente bimi in Nederland geïntroduceerd, een kruising tussen asperge en broccoli. Vooralsnog is bimi alleen in groentespeciaalzaken te koop en nog niet in de supermarkt. Klanten blijken huiverig voor een geheel nieuwe groente, want hoe krijg je de bimi lekker op je bord? Deel 2 van een speurtocht naar de oorsprong van nieuwe groenten -
luister hier terug
.