Sweepstakes
31-01-2004
• leestijd 2 minuten
Iedereen kent ze wel, een brief op de deurmat waarin je gouden bergen beloofd wordt. We spraken met medewerkers en ex-medewerkers over de werkwijze van deze bedrijven
De mailings volgens internerichtlijnen. Zo mogen de woorden: 'Kans' en 'Mogelijk' en 'Misschien' niet gebruikt worden. Daarentegen wel de woorden: 'Winnaar', 'U heeft gewonnen', 'Gegarandeerd prijs', 'Reageer snel',
Er wordt van alles aan gedaan om het zo persoonlijk mogelijk te maken
Zo is het ook een regel om zo veel mogelijk de naam van de persoon te noemen: 'Mevrouw de Vries u heeft een prijs gewonnen, reageer snel mevrouw de Vries , uw prijs ligt klaar mevr de Vries. Alles om maar het gevoel te geven dat mensen een persoonlijke brief in handen hebben.
Er worden kleuren gebruikt, die een oudere doelgroep aanspreekt omdat uit onderzoek is gebleken dat oudere mensen over het algemeen makkelijk beinvloedbaar is voor dit soort dingen.
Zo'n mailing heeft de vorm van een sweepstake. die zo geraffineerd mogelijk in elkaar zit. De mailings gaan langs een advocaat om te kijken of het juridisch net binnen de grenzen valt.
En dat gebeurt door advocatenkantoor Holla-Poelman. Per fax werd ons bevestigd dat voorheen meester P. Wertenbroek en nu meester M. de Schepper, tevens D66- raadslid in eindhoven, juridische adviezen verstrekken met betrekking tot sweepstakes en mailings.
Daarna wordt getest welke doelgroep het best op zo'n mailing reageert. Van verschillende postorderbedrijven, zoals TellSell en Pabo worden adressenbestanden ingekocht en worden er eerst kleine aantallen mailings verstuurd. Uit de antwoordkaarten die teruggestuurd worden is door middel van een code te achterhalen welke consumenten uit welk adressen bestand het best reageren. Daarna wordt er bepaald bij welk adressenbestand groot in te kopen.
Zo'n mailingactie duurt een jaar, daarbij kan het dus zijn dat zo'n prijs in april valt. Toch blijft de organisatie in mailings die daarna nog worden verstuurd volhouden dat je kans maakt op die fantastische hoofdprijs.