Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Rijtest: Tesla Roadster Signature 250
08-01-2013
•
leestijd 9 minuten
•
151 keer bekeken
•
Eén van de eerste volledig elektrische sportauto's is de spectaculaire Tesla Roadster. Deze elektrische pionier is de afgelopen jaren ongekend populair geworden. Tesla zou de visie op elektrisch rijden voorgoed veranderen toen het in 2008 met de Roadster kwam. Kassa ging op pad met deze meer dan €100.000 kostende elektrische sportauto om deze zelf eens aan de tand te voelen.
.article-body img {
margin-right: -3px;
}
Nikola Tesla
Tesla Motors is een Amerikaanse fabrikant van elektrische auto. De naam 'Tesla' is afgeleid van Nikola Tesla. Hij was een briljante ingenieur in de elektrotechniek. Daarnaast was hij ook uitvinder. Tesla was de uitvinder van de commerciële elektriciteit, maar hij is ook zeer belangrijk geweest voor de ontwikkelingen rondom elektromagnetisme, oftewel, de fysica van het elektromagnetische veld. Tevens heeft hij de elektromotor en de wisselstroom-generator uitgevonden. Dankzij Tesla werd het mogelijk elektriciteit commercieel te gebruiken door middel van de ontwikkeling van een elektriciteitsnet, het systeem waar we tegenwoordig allemaal op zijn aangesloten. Iets meer dan honderdvijftig jaar later, op 19 juli 2006, werd de Tesla Roadster officieel getoond aan de wereld.
Tesla Motors
Tesla Motors als bedrijf zijnde is in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Beiden hadden het idee om de AC Propulsion tzero te produceren. Dit was een prototype voor een elektrische sportauto. Later dat jaar werd Ian Wright toegevoegd aan het team. Vanuit een pand in het Californische Menlo Park werd een business plan geschreven en ging men op zoek naar financiering voor het project. In april 2004 werd Elon Musk aangetrokken als investeerder. Hij investeerde in eerste instantie 7,5 miljoen dollar. Eberhard en Tarpenning hadden het bedrijf opgestart en het pand gehuurd uit eigen vermogen. Om meer geld binnen te halen werd niet veel later nog eens dertien miljoen dollar toegevoegd aan het banksaldo. In mei 2006 en mei 2007 werd er nog eens respectievelijk 40 en 45 miljoen dollar in het bedrijf gestoken. Musk zat zelf flink in de centen, want hij is de oprichter van Paypal, dat in 2002 werd overgenomen door eBay voor een bedrag van 1,5 miljard dollar in aandelen. In oktober 2008 werd Musk CEO van Tesla Motors. Niet alleen Musk zag kansen maar ook de Amerikaanse overheid. Zij gaven namelijk toestemming voor een lening van 465 miljoen dollar. De kapitaalinjectie werd door Tesla Motors gereserveerd voor de ontwikkeling en productie van de Model S, alsmede de ontwikkeling van technologie voor de aandrijflijn die Tesla uiteindelijk hoopt te kunnen verkopen.
Samenwerking met Lotus
Tesla heeft zelf het merendeel van de benodigde onderdelen ontworpen. Dat heeft er toe geleid dat de aandrijving voor de Roadster uniek is. Deze aandrijving zal je ook niet vinden in een andere elektrische auto. Voor het chassis ging men buurten bij Lotus. Lotus heeft al jaren de missie om lichtgewicht sportauto's te maken die prestaties leveren waar je u tegen zegt. Lotus heeft Tesla geholpen met drie zaken: technologie, styling en productie. Tesla maakt gebruik van Lotus technologie als het gaat om de veiligheid en structuur van het chassis. Het chassis is gelijmd in plaats van gelast. Dit zorgt er voor dat het chassis veel flexibeler, dunner en sterker is. Tesla heeft 6831 lithium ion batterijen gebruikt voor de stroomvoorziening, ook wel het ESS of Energy Storage System genoemd. Die 6831 batterijen zijn verdeeld over elf lagen. Elke laag bevat negen sectoren en elke sector bevat weer 69 cellen.
Ontwikkelingsfase
Tesla heeft in de periode tussen 2004 en 2007 voornamelijk prototypes gebouwd. Dat begon met twee Lotus Elises die werden omgebouwd tot mule. Hierin werd de aandrijflijn en dus voornamelijk de techniek getest. Vervolgens werden er tien prototypes gebouwd met de naam EP1 tot en met EP10. De letters EP staan hier voor Engineering Prototypes. Deze tien prototypes werden eind 2006 tot en met begin 2007 getest. Elk model was verschillend. De volgende stap was het bouwen van wederom een prototype. Dit keer werden het er 26. VP1 tot en met VP26, waar VP voor Validation Prototypes staat. Deze auto's werden begin 2007 geleverd en voornamelijk gebruikt voor langdurige testsessies en natuurlijk de bekende crash-testen. Tesla heeft ook uitvoerig getest met de Roadster in het koude noorden van Zweden. Het bedrijf wilde zeker weten dat de batterijen ook zouden werken bij extreme weersomstandigheden. Zoals eerder al gezegd werd op negentien juli 2006 de Tesla Roadster getoond aan het publiek. Dit was nog een prototype maar toch konden de 350 aanwezigen alvast even snoepen van de auto die de autowereld op z'n kop zou doen zetten. In 2008 werd het eerste productie-exemplaar afgeleverd aan Elon Musk die inmiddels CEO van het bedrijf was.
Verschillen en overeenkomsten
Volgens Martin Eberhard zijn er een aantal dingen anders. Zo heeft Tesla de stoelen helemaal opnieuw ontworpen. De stoelen zijn breder en niet meer van glasvezel maar van carbon. Het middenconsole van carbon is ook opnieuw ontworpen. De Tesla heeft in tegenstelling tot de Elise een LCD touch-screen. Voor de echte tweaker toont dit scherm allerlei nuttige informatie over de aandrijflijn, de batterijen, hoeveel kilometer je nog kan rijden en tevens kan je diverse instellingen wijzigen die de rijstijl aanpassen. De Tesla Roadster heeft compleet nieuwe deuren, deze hebben tevens een deurklink aan de bovenkant zodat van de zijkant lijkt alsof er geen deurklink aanwezig is. De deurpanelen aan de binnenzijde zijn bekleed met leer, de vloer is bedekt met vloerbedekking en er is een knopje gebouwd waarmee je de klep aan de achterzijde kan openen zodat je bij het bagagecompartiment kan. Dat moet bij de Elise altijd nog met een sleutel gebeuren. Zes procent van alle onderdelen op de Tesla komen overeen met die van een Lotus Elise. Voorbeelden daarvan zijn de hendel voor de richtingaanwijzer en de buitenspiegels.
Modellen
Tot voor kort had Tesla een aantal versies van de Roadster. Inmiddels is de productie van 2500 exemplaren gestopt en zal men zich richten op de ontwikkeling van de nieuwe Roadster en de Model S, de familieauto. De Roadster is geïntroduceerd als een standaardversie en een iets snellere Sportversie. Deze verschillen €15.000 van elkaar.
Specificaties
Waar een vergelijkbare auto als de Lotus Elise 20% lichter is, maken de batterijen de Roadster zwaar, namelijk zo'n 1238 kilo. Tesla heeft het battery pack, het Energy Storage System, een levenscyclus van 100.000 mijl meegegeven. De elektrische Tesla heeft een vermogen van 288 pk, oftewel 215 kw, met een toerenteller die gelimiteerd is op 14.000 toeren. Van nul tot 5400 toeren per minuut is er een vast koppel van 370 Newton-meter aanwezig. Daarna neemt het aantal Newton-meter geleidelijk af. Tesla heeft in het begin geëxperimenteerd met een versnellingsbak met meerdere versnellingen, maar dat is niet goed uitgepakt. De auto is begrensd op een topsnelheid van 201 kilometer per uur. De sprint naar een snelheid van honderd kilometer per uur kost 3,9 seconden De Roadster Sport doet dat in 3,7 seconden.
Hoe ver kan je met een Tesla Roadster?
Qua bereik is 300 kilometer een beetje de norm, maar bij rustig rijden zou je 380 kilometer moeten kunnen redden. Die 380 kilometer is echter vrij onrealistisch. Ergens vraagt het gaspedaal erom om ingetrapt te worden. Mocht de auto nou bijna leeg zijn dan kan je hem aan een laadpaal hangen. Dat kost ongeveer negen uur. Tesla gebruikt voor alle Roadsters een zogenaamd KERS-systeem. KERS staat voor Kinetic Energy Recovery Systems en daarmee is het mogelijk om vijf procent van de remenergie te hergebruiken om daarmee je bereik te verlengen. Als je veel in de stad rijdt en dus veel remt is het zelfs mogelijk om vijftien procent te hergebruiken!
Uniek exemplaar
Voor Europa werd door Tesla een Signature Edition ontworpen. Dat is een speciaal model dat een aantal opties standaard heeft. Zo heeft de Signature Edition standaard premium stoelen, lederen interieur, vloermatten en een geluidssysteem met Bluetooth, zeven speakers, subwoofer en iPod aansluiting. Aan de buitenzijde krijg je bij een Signature Edition de keuze uit acht extra kleuren. Standaard zijn er twee non-metallic kleuren en zes metallic kleuren. Bij een Signature Edition krijg je een extra keuze uit vijf premium kleuren en drie kleuren die specifiek voor de Signature Edition zijn ontworpen. Daarnaast krijg je zilvergekleurde of zwarte gesmede velgen. Een dure optie is het carbon pakket. Voor €7000 krijg je in het interieur allerlei panelen, zoals het kapje over de tellers, van koolstofvezel. De kleur, Electric Blue, staat prachtig in combinatie met de zwarte velgen. De Tesla Roadster is één van de goedkoopste auto's waarbij alle panelen van het lichter materiaal koolstofvezel zijn gemaakt.
Elektrisch rijden is in Nederland enorm in opkomst
Nederland is één van de kleinste landen ter wereld, maar hier worden naar verhouding enorm veel
elektrische auto's
verkocht. Ook auto's met een range extender, de zogenaamde plug-in hybrides, zijn ongekend populair. Laadpalen schieten als paddestoelen uit de grond en er komen steeds meer snelladers. Bij een snellader kan je de accu van je elektrische auto tot 80% opladen in twintig minuten. De Tesla Roadster is niet geschikt om op te laden bij een snellader. Het nieuwe model van Tesla Motors, de Model S, is dat wel. De Model S komt dit jaar naar Nederland.
Hoe rijdt de Roadster?
Natuurlijk rijdt een elektrische auto compleet anders als een auto met een verbrandingsmotor. De rijervaring is eentje die je niet snel zal vergeten. Tesla heeft met de Roadster een echte nekkendraaier gerealiseerd. Overal waar je rijdt zie je dat mensen de auto nastaren. Iedereen wil weten wat voor auto het is en de interesse is alleen maar meer gewekt als men hoort dat het om een elektrische auto gaat. Met de
Renault Twizy
was dat eveneens het geval. De Roadster is niet in het bezit van stuurbekrachtiging en dat merk je meteen. In het begin is het enorm wennen aan het zware en kleine stuur. Het middenconsole heeft een handrem en vier knoppen (Drive, Park, Neutral en Reverse). Het werkt dus hetzelfde als een automaat. De auto heeft slechts één versnelling dus het is een kwestie van voet op de rem, in z'n Drive en het gaspedaal intrappen. In de Tesla hoor je niets en dat is best wel een vreemde ervaring. Rijden in de Tesla ervaren we als 'cruisen'. Op de snelweg met het dak eraf kan je met gemak een heel gesprek voeren zonder dat je hoeft te schreeuwen. Af en toe kijk je eens op je kilometerteller. Zonder dat je het merkt zit je zo op illegale snelheden. Tesla zorgt voor een waanzinnige rijervaring met een hoog wow-gehalte. De trekkracht bij het optrekken is ongekend. Dat komt door het reeds aanwezige koppel.
Waarom koop je een Tesla Roadster?
Een Tesla koop je omdat je van eigenzinnige auto's houdt en je het milieu een warm hart toedraagt. Je houdt van de dingen die 'goed' zijn. Vergelijk het een beetje als je bij de McDonalds een dikke Big Mac bestelt. Ze hebben ook die lekkere vegetarische groenteburger. Je wil graag die Big Mac, maar de groenteburger is 'beter' voor je. Besluit je nou een groenteburger te bestellen? Dan is de Tesla Roadster echt iets voor jou!
Conclusie
De grote vraag is natuurlijk of het de moeite waard is om zo'n groot bedrag in een auto te steken die een beperkt bereik heeft en geen geluid produceert. Voor een ton kan je een hoop leuke sportauto's kopen die veel herrie maken en waarmee je in één ruk naar Monaco kan rijden. Dat lukt met de Tesla niet in één dag. De reis naar Monaco met een Tesla is onderdeel van je vakantie. Desondanks is de Roadster een verstandige aanschaf als je voornamelijk in Nederland onderweg bent en het geld wilt uitgeven aan een auto die er voor zorgt dat elektrisch rijden ook hartstikke leuk kan zijn. Als je toch in een enkele dag naar Monaco wilt rijden met een elektrische auto, dan is de nieuwe Model S een goed alternatief voor iets meer dan de helft van het geld.