De verkoop van elektrische auto's gaat erg hard in Nederland. Waar elektrische auto's worden verkocht, worden laadpalen geplaatst. De stijgende verkoop is mede te danken aan nieuwe modellen die op de markt komen. Eén van die nieuwe modellen is de hippe Renault Twizy. Kassa ging een lang weekend op pad met deze opvallende stadsauto om te ondervinden hoe hip en bruikbaar de betaalbare Twizy eigenlijk is.
Elektrisch rijden in cijfers
Voordat we beginnen met onze rijtest van de
Renault Twizy
zullen we eerst een aantal cijfers omtrent elektrisch rijden updaten. Het aantal verkochte elektrische auto's is in een jaar tijd verdrievoudigd. Nederland telt inmiddels meer dan 6247 elektische auto's in Nederland, zo blijkt uit cijfers van AgentschapNL. Daarnaast zijn er 4867 oplaadpunten in Nederland. Met oplaadpunten wordt gedoeld op publieke, semi-publieke en snellaadpunten voor auto's. Het gaat hier dus echt om de palen die je langs de kant van de weg of op parkeerplaatsen ziet staan. Daarnaast is het natuurlijk zo dat er achter elk keukenraam een stopcontact (en dus een potentieel laadpunt) zit, maar dat is bij deze telling niet meegenomen. Het aantal laadpunten is in Nederland bijna verdrievoudigd in een jaar tijd. Inmiddels is er dus bijna voor elke auto een eigen laadpaal.
Onderscheid in aandrijving
Consumenten laten zich steeds beter voorlichten over de mogelijkheden op het gebied van elektrisch rijden. Het is mogelijk om een volledig elektrisch aangedreven auto te rijden, maar de vraag naar plug-in hybrides is dit jaar ontzettend hard gestegen. Plug-in hybrides hebben een range extender waarmee de auto voor een deel volledig elektrisch kan rijden, maar zodra dit bereik behaald is, zal de range extender inspringen. Letterlijk vertaald verlengt deze module je bereik. De range extender is een kleine verbrandingsmotor die gebruik maakt van een dynamo die stroom voor de elektromotor genereert. Bij een volledig elektrische auto wordt er alleen gebruik gemaakt van een groot pakket batterijen.
Renault Z.E.
De Twizy is onderdeel van het Renault Z.E. programma. Hierin staan de letters Z.E. voor Zero Emission (Nul Emissie). Vier jaar geleden toonde Renault voor het eerst een auto gebaseerd op de Renault Kangoo op de autobeurs van Parijs. Een jaar later werden in Frankfurt op de IAA nog eens drie modellen aan het publiek getoond. De Kangoo Z.E. is een bestelauto. Voor het gezin was de Fluence Z.E. ontwikkeld, met vijf stoelen en een verwisselbaar batterijsysteem. De kleine compacte Zoe Z.E. stond tentoongesteld als stadsauto en ten slotte werd een eerste versie van de Twizy getoond. Inmiddels zijn alle vier de auto's in productie.
Twizy als hippe stadsauto
Renault zag natuurlijk hoe de Duitsers van Daimler A.G. met hun Smart's behoorlijk wat succes hadden in Europa op de markt van kleine auto's. Daarom kwamen de Fransen in 2009 met hun eerste concept van de Twizy. Destijds was de auto nog verre van productierijp, maar inmiddels is de Twizy een auto die je regelmatig in grote steden tegen kunt komen. De Twizy is uitermate geschikt als stadsauto. Daar is de auto ook volledig voor gemaakt. Wil je buiten de stad wat langere afstanden afleggen, dan zijn er voldoende andere auto's te krijgen om in die behoefte te voldoen. Voor een ieder die goedkoop en vooral leuk vervoer zoekt voor binnen de stad is de Twizy een alteratief dat zeker het overwegen waard is. Met name het uiterlijk van de Twizy zorgt natuurlijk voor het imago van 'hippe stadsauto'.
Design en elektrisch
Natuurlijk kun je voor hetzelfde bedrag of iets meer een 'echte' auto kopen die op benzine of diesel rijdt, maar dan beleef je autorijden op een compleet andere manier. Elektrisch rijden is ook fun! Renault heeft een auto neergezet waarbij het ontwerp enorm belangrijk is geweest in de ontwikkeling. Met een lengte van 2,3 meter, een wielbasis van 1,7 meter, een hoogte van 1,4 meter en een breedte van 1,3 meter is de Twizy bijzonder compact te noemen. Toch passen er twee mensen in. Deze nemen achter elkaar plaats. Doordat de (optionele) deuren naar boven openslaan is de instap niet alleen voor de bestuurder erg comfortabel, maar ook voor de passagier een stuk makkelijker. Het instappen is iets dat je één keer even moet oefenen, maar na verloop van tijd gaat het heel eenvoudig. De ruimte achterin lijkt overigens beperkt, maar ook de wat 'grotere mensen' kunnen toch nog comfortabel zitten.
Rijbeleving
De centrale zitpositie in de auto bepaalt dat je in den beginne nog even goed je plek op de weg moet kennen. Je bent natuurlijk snel geneigd dat je sowieso wel in het midden van je rijbaan rijdt, maar door de geringe breedte van de Twizy zit je al snel te ver naar links. Dat is gewenning. Voor de winter is de Twizy wellicht minder geschikt om de hele dag mee te rijden. Door het ontbreken van ramen kan het al snel erg koud worden in de cabine, omdat er geen verwarming aanwezig is. Dat gebrek is natuurlijk geen probleem voor de korte afstand, waar deze auto eigenlijk ook voor gemaakt is. Veel consumenten zullen denken dat de Twizy niet te rijden is als het regent door het gebrek aan ramen. In de praktijk valt dit reuze mee. Door kleine schotjes vliegt 'tegemoetkomende regen' langs de auto. Als je net de pech hebt dat de wind van de zijkant komt waardoor het naar binnen waait en regent, dan is de kans op nat worden natuurlijk wel erg groot. Voor dat euvel heeft Renault laten weten dat zij op korte termijn met optionele ramen komen. Deze zijn in enkele minuten in de deuren te monteren. Het rijden in een auto als de Twizy is een belevenis. Dit soort dingen horen nu eenmaal bij zo'n auto en als consument neem je dit natuurlijk voor lief als je een auto als de Twizy bestelt.
Twizy als nekkendraaier
Ondanks dat Renault inmiddels bijna 8000 Twizy's verkocht heeft in Europa is de auto in Nederland een echte nekkendraaier, zoals we dat als autojournalisten noemen. Hiermee bedoelen we het effect van rondrijden in een grote stad waarbij veel mensen even omkijken om te zien 'wat daar nu net voorbij reed'. Tijdens het rijden viel ons op dat de Twizy behoorlijk wat aandacht trekt. Veel mensen willen even kijken wat het precies is. Als je dan eenmaal geparkeerd staat komen veel mensen dan ook vragen stellen over het bereik, wat voor soort auto het is, hoe hard je er mee kan en wat hij kost. Grappig genoeg weten velen wel dat het om een 'Twizy' gaat vanwege een
reclame
van Renault met de beroemde Franse dj David Guetta.
Veiligheid
Iedereen weet natuurlijk dat je geen waardevolle spullen in je auto moet achterlaten. In de Twizy wordt dat nog eens benadrukt, omdat de auto volledig open is. Hier is ook het interieur op ingesteld. Dit moest niet alleen geschikt zijn voor alle weersomstandigheden, alle toeters en bellen zijn bij de Twizy weggelaten. Wat dat betreft is het interieur dus behoorlijk eentonig en saai te noemen. Het is echter functioneel. Achter de zitplaats van de passagier is een beperkte opslagruimte voor bijvoorbeeld een laptop. Deze ruimte is af te sluiten. Boodschappen neem je mee door deze links of rechts naast de stoel te zetten, of achter op de passagiersplek te plaatsen. Wat dat betreft zijn de deuren wel een absolute aanrader, omdat je hierdoor eigenlijk een hoop opslagruimte creeërt .
Specificaties
De Twizy is leverbaar in twee modellen, namelijk de 'Twizy' en de 'Twizy 45'. Laatstgenoemde is een versie die slechts 45 kilometer per uur kan. Hierdoor wordt deze als brommobiel gezien en daardoor kun je er al mee rijden als je in het bezit bent van een brommercertificaat vanaf je zestiende. Er zijn echter nog meer verschillen. Zo heeft de 'gewone' Twizy een topsnelheid van 80 kilometer per uur en is deze dus geschikt om er buiten de bebouwde kom mee te rijden. Het bereik van de Twizy 45 ligt op 120 kilometer bij een constante snelheid, de Twizy kan maximaal 100 kilometer afleggen, afhankelijk van je rijgedrag. Met een draaicirkel van 6,8 meter is de Twizy, ongeacht de versie, uitermate wendbaar. Graag komen we nog even terug op de topsnelheid van 80 kilometer per uur van de Twizy. Deze topsnelheid is zonder problemen te halen. Het is natuurlijk wel zo, zoals bij elke elektrische auto, dat het bereik van 100 kilometer niet gehaald zal worden als je deze snelheid constant rijdt. De actieradius is bij die snelheid zo'n 65 kilometer. Voor in de stad is dat nog steeds prima, natuurlijk, maar voor op de provinciale weg zie je je bereik vrij snel teruglopen.
Opladen gaat heel makkelijk
Renault maakt gebruik van een 3CG elektrisch asynchrone motor. Deze loopt op elektriciteit. De Lithium-Ion batterijen produceren een maximaal vermogen van vier kilowatt in de Twizy 45, maar dertien in de Twizy. Dit komt neer op respectievelijk vijf en zeventien pk. Renault zegt zelf dat de batterijen van volledig leeg naar volledig vol in 3,5 uur kunnen worden opgeladen. In 2,5 uur is 80% opgeladen. In de praktijk hebben we geconstateerd dat dit zelfs vanuit een stopcontact in de keuken in minder tijd kan. Iets minder dan twee uur hadden we nodig om bijna volledig bij te laden naar honderd procent. Kassa heeft de Twizy opgeladen aan een simpel stopcontact in de keuken om te zien hoe makkelijk het was om gebruik te maken van bestaande laadinfrastructuur. Standaard wordt er een snoer bijgeleverd die in de voorkant van de auto is geïntegreerd. Door een klep te openen is het snoer toegankelijk.
Batterijen moet je huren
De prijs van een Twizy bestaat uit twee delen: de aanschaf van de auto zelf en de huur van de batterijen. In tegenstelling tot andere autofabrikanten heeft Renault gekozen voor een constructie om de batterijen te verhuren. Je betaalt per maand een bedrag voor de batterijen plus een verzekering daarvoor. Hoeveel je aan huur voor de batterijen betaalt is afhankelijk van hoeveel kilometer je op jaarbasis gaat maken en wat voor contract je afsluit. Daar komt de aanschaf van de auto dan nog bij. De Twizy wordt gezien als een speciaal soort auto, maar krijgt wel gewoon een normaal autokenteken. Door de bouw van de auto is een kenteken aan de voorzijde niet verplicht. Zowel de Twizy 45 als de Twizy is te krijgen in de variant Urban, Color en Technic. De verschillen tussen deze drie zijn voornamelijk de mate waarin je je auto wilt personaliseren qua kleurstelling. Een Twizy 45 kost tussen de €6990 en €7890, voor de Twizy ligt dit tussen de €7790 en €8690. Dit zijn uiteraard vanaf-prijzen, dus de opties komen hier nog bij. Voor de uitvoering die wij reden, dus inclusief de vleugeldeuren, lichtmetalen wielen, carbon decoratie op het dak, dashboard en deuren, mag er bijna €10.000 euro afgetikt worden.
Conclusie
Renault heeft met de Twizy een uitstekende auto neergezet voor stadsvervoer. De Twizy is hip, vlot in het verkeer, praktisch qua parkeren en opvallend. Voor hetzelfde geld heb je natuurlijk ook een 'normale' auto, maar als je bereid bent om het geld voor een Twizy uit te geven, dan wil je ook bewust in iets bijzonders rijden. Het bereik is voor de stad meer dan voldoende. Dit is met name te danken aan de lage oplaadtijden. Dit komt de Twizy behoorlijk ten goede. Je kan in weinig tijd relatief veel kilometers bijladen. Toch moeten we een kritische noot stellen als je besluit je buiten de stad te wagen. Zodra je op wegen komt waar je maximaal zeventig of tachtig kilometer per uur mag, dan wordt het een ander verhaal. Je krijgt al snel het gevoel dat je een hele rij auto's achter je aan hebt terwijl je zelf niet sneller kan. Je moet dan die snelheid ook wel blijven rijden om enigszins mee te kunnen rijden met het overige verkeer. Officieel zou de Twizy wel op snelwegen mogen rijden, omdat het gewoon een auto is, maar wij raden dat ten strengste af. Andere weggebruikers komen je dan met een dermate groot snelheidsverschil voorbij dat je je er niet prettig bij voelt. De auto voelt zich het best thuis in de stad en in die missie is Renault wat ons betreft goed geslaagd.