Als je op zoek bent naar een auto die tijdens het rijden niet alleen stil, maar ook volledig emissievrij is, dan kun je terecht bij Peugeot. De iOn is volledig elektrisch, compact en financieel gunstig in aanschaf en dagelijks gebruik. Opladen doe je in twintig minuten. Hoe is de iOn in het dagelijks gebruik? Kassa nam de proef op de som.
Vooruitgang
De 106 Electrique was voor Peugeot een zeer leerzame periode. Niet alleen werd het met de 106 Electrique de fabrikant die de meeste elektrische auto's had verkocht. Het was ook de basis voor de iOn die in september 2009 op de IAA in Frankfurt voor het eerst aan het publiek werd getoond. Twee maanden eerder werd in Japan de Mitsubishi i-MiEV gelanceerd. De iOn en de i-MiEV zijn dezelfde auto. Ook Citroën doet mee met de C-Zero. Deze drie auto's zijn onderhuids identiek aan elkaar, want voor een autofabrikant is het goedkoper om met meerdere partijen een auto te ontwikkelen. Daarom zocht het Japanse Mitsubishi partijen in Europa om ook daar de i-MiEV aan de man te brengen. Peugeot en Citroën brengen met de iOn en de C-Zero allebei hun eigen versie van de i-MiEV op de markt. Beiden hebben contractueel vastgelegd dat zij de i-MiEV onder hun eigen naam op de markt mogen brengen als zij samen 100.000 exemplaren van de i-MiEV afnemen. Helaas is het niet bekend over wat voor periode dit is afgesproken.
Verkoopcijfers
Voor de consument betekende het dat in 2009 een nieuwe elektrische auto te bewonderen was op de autobeurs in Frankfurt. Een jaar later, in de zomer van 2010, konden consumenten de auto ook daadwerkelijk bestellen. Rond de jaarwisseling met 2011 stond de auto bij de dealer. Inmiddels rijdt de auto zo'n 2,5 jaar in Nederland en kunnen we het labeltje 'zeldzaam' wel aan deze auto hangen aangezien je hem in Nederland niet heel veel tegenkomt. Zo werden er dit jaar slechts negen exemplaren verkocht in Nederland van de iOn. Een jaar eerder lag dit aantal nog op 170. Verreweg de meeste van de drie auto's (iOn, C-Zero en i-MiEV) zijn verkocht in Europa. Peugeot verkocht tot en met december 2012 ruim vijfduizend exemplaren van de iOn. Daarmee laat het de C-Zero krap achter zich. Van de i-MiEV werden er 700 exemplaren minder verkocht. Het merendeel van de auto's werd in Frankrijk en Noorwegen verkocht.
Wat is het rijbereik?
Peugeot claimt dat het bereik van de iOn volgens de NEDC-norm op zo'n 150 kilometer ligt. Wij hebben die 150 kilometer helaas nooit bereikt. Ook de teller van onze iOn heeft nooit de 150 aangetikt. Het maximale bereik bleef na een volle lading hangen op 125 kilometer. Kassa is van mening dat deze NEDC-norm voor de consument ongekend misleidend is. Het is ook al eerder opgevallen bij onze rijtest met de Nissan Leaf dat importeurs dit bereik moeten publiceren, terwijl de praktijk veel lager uitpakt. De 125 kilometer die de teller aangeeft is namelijk sterk afhankelijk van het rijgedrag van de bestuurder en of je 'hulpmiddelen' zoals een verwarming of airconditioning aanzet. Zo hebben wij geconstateerd dat het rijbereik verminderde met dertig kilometer zodra we de verwarming aanzetten op een koude ochtend. Aangezien we hier nogal van schrokken hebben we deze maar snel weer uitgedraaid. Het gebruik van dit soort, in onze ogen noodzakelijke middelen, kost dus ruim 24% van het bereik. Wat ons betreft verzinnen autofabrikanten in de toekomst iets waarmee het gebruik van de verwarming en airconditioning geen invloed heeft op het bereik. Dat je het rijbereik kan vergroten door op een andere manier te rijden kwamen we achter tijdens een dag toeren rond de Loosdrechtse Plassen. Als je een gemiddelde snelheid aanhoudt van vijftig kilometer per uur dan is het mogelijk om op één lading zeker 135 kilometer te halen. Wij hebben op die dag geen gebruik gemaakt van de verwarming of de airconditioning, maar wel van de radio. Als je een dagje snelweg meepakt voor een kilometer of dertig, dan ligt je maximale bereik op negentig kilometer.
Opvallende verschijning
De iOn is een opvallende verschijning. Om de één of andere reden was onze eerste associatie een verlengde versie van de Tata Nano. Hij is smal en hoog. Daardoor is de instap prettig en heb je goed zicht wat er allemaal gebeurt op de weg. Doordat de voorkant vrij kort is heb je af en toe bijna het idee dat je achterin zit bij de auto voor je bij het stoplicht. De ronde vormen dragen bij aan het geleiden van de lucht langs de auto. De auto biedt plaats aan vier personen. Een vijfde zou kunnen op de achterbank, maar heel ruim is het daar niet. In principe is er ruimte voor twee volwassenen achterin, echter hebben we geconstateerd dat de beenruimte niet riant is als je wat langer bent of als de persoon voor je de stoel vrij ver naar achteren heeft.
Als we verder lopen naar achteren dan zien we een bagageruimte van 166 liter. Dat is meer dan genoeg voor de boodschappen en dagelijkse spullen die je moet vervoeren. Je kan de bagageruimte vergroten door de achterste banken naar beneden te klappen. Voor de meeste iOn-bestuurders zal de bagageruimte gebruikt worden voor de laadkabels.
Hoe rijdt de iOn?
Je start de
iOn
door de sleutel om te draaien. Wat volgt is geen bekend motorgeluid, maar een tweetal piepjes die aangeven dat de auto klaar is om te rijden. Elke elektrische auto is voorzien van een automatische versnellingsbak met één verzet. Net zoals elke andere automaat heeft de iOn een 'Park', 'Neutral', 'Reverse' en 'Drive' stand. Na het ontgrendelen van de handrem en de auto in de 'Drive' stand gezet te hebben, rij je zonder enig geluid weg. Dat is voor de meeste mensen even wennen. Toch raak je hier snel aan gewend, want zodra je weggereden bent waan je je in een oase van rust. Je hoort lichtjes het gezoem van de elektromotor en de wind die langs de auto suist. De iOn is ontwikkeld voor de stad en dat is duidelijk merkbaar in de besturing. De auto stuurt heel licht en vooral op de snelweg constateert Kassa dat op hogere snelheden de smalle banden, van slechts 145 mm voor en 175 mm achter, de auto geen goed doen. De auto danst regelmatig van links naar rechts. Buiten de stad merk je al snel dat je niet al te vlot een bocht moet nemen met de smalle wielen aan de voorkant. De auto helt behoorlijk over bij het nemen van een bocht op een wat sportievere snelheid. Als je in een grote stad als Parijs of Amsterdam van stoplicht naar stoplicht rijdt, dan is je rijgedrag anders en dus heb je daar minder last van. Het dashboard toont aan hoe de bestuurder rijdt. Als je eens flink gas geeft zal de meter in de 'Power' stand springen. Hiermee verbruik je dus veel stroom. Als je echter een constante snelheid rijdt, dan blijft deze in 'Eco' hangen. Het loont om je gas los te laten als je naar een kruispunt of stoplicht rijdt, want daarmee springt de meter naar 'Charge' en zal de normaliter verloren remenergie omgezet worden in stroom.
Specificaties
De elektromotor genereert 47 kW volgens de CEE-norm. Dit komt neer op 64 pk. Hiermee kan je een topsnelheid van 130 kilometer per uur halen. De iOn is geen snelheidsmonster zoals de
Tesla Roadster
waar we eerder mee reden. Binnen 15,9 seconden zit hij op een snelheid van honderd kilometer per uur. In de stad is het veel nuttiger om te weten dat de iOn binnen 5,9 seconden op een snelheid van vijftig kilometer per uur zit. De gemiddelde leaseauto naast je bij het stoplicht doet er langer over. We stellen dat met een koppel van 180 Newtonmeter de iOn vooral in de stad goed mee kan komen. Mitsubishi heeft destijds met de i-MiEV gekozen om lithium-ion batterijen te gebruiken. De accu's in de iOn zijn voorin de auto geplaatst. Deze leveren stroom voor de elektromotor die achterin de auto geplaatst is. De aandrijving vindt plaats via de achterwielen. De lengte van 3,48 meter en breedte van 1,47 meter maken de iOn een compacte auto. Standaard is de iOn voorzien van onder meer klimaatbeheersing, ESP, centrale deurvergrendeling, automatische verlichting en elektrisch bedienbare ramen voor en achter.
Hoe werkt het opladen?
Het grote pluspunt van de Peugeot iOn is het snellaadsysteem. De iOn beschikt over twee stopcontacten, ééntje voor conventioneel laden bij je thuis of aan een publieke laadpaal, de ander voor de snellader. Dit is een enorm voordeel ten opzichte van bijvoorbeeld de
Tesla Roadster
of
Opel Ampera
. Als je niet kan snelladen dan is dat wat ons betreft een enorm gemis. Er komen in Nederland steeds meer snelladers op publieke locaties zoals benzinestations, hotels en wegrestaurants. Deze snelladers bevinden zich vrijwel allemaal op strategische locaties waar veel verkeer langs komt. Bij de snellader laadt je in 20-25 minuten je auto voor 80% op. Bij de iOn betekent dus dus een bereik van zo'n honderd kilometer. Snelladers leveren gelijkstroom met een hoge stroomsterkte. Hierdoor is het mogelijk om snel je auto op te laden. Natuurlijk kan je ook een snoer door het keukenraam trekken naar de auto. Door de beperkte stroomsterkte zul je wel ruim negen uur moeten wachten tot je auto op een monofase 220V-stopcontact weer vol is. Veel consumenten die reeds geloven in elektrische auto's laden 's nachts tegen een lager tarief. Tenslotte is het mogelijk om met een laadpas bij een publieke laadpaal te laden. Deze zijn krachtiger dan je stopcontact thuis, maar minder krachtig dan een snellader. Toch kan je hier in zo'n zes tot zeven uur je auto volledig opladen.
Wat kost de iOn eigenlijk?
Peugeot levert de standaard vrij complete iOn voor een bedrag van €29.990. Dat is inclusief €5.205 BTW en €0 BPM. Doordat de iOn emissievrij is, is hij vrijgesteld van BPM. Peugeot heeft de afgelopen jaren de auto zo'n €6.000 in prijs verlaagd om de verkopen omhoog te stuwen. Ook voor zakelijke rijders die weinig kilometers maken is het gunstig om te kiezen voor een iOn doordat er geen bijtelling betaald hoeft te worden. Milieuvriendelijke leaserijders kunnen voor zo'n €500 exclusief BTW beschikken over een iOn. De iOn pakt punten op de dagelijkse kosten. Doordat het aantal smerende onderdelen in de auto, ten opzichte van een 'normale' benzine of diesel aangedreven auto, beperkt is, kom je met name bij de garage voor de remblokken en het vervangen van de banden. Laden kost €1,50 tot €2,00 (afhankelijk van je stroomleverancier en je contract) per honderd kilometer. Bij een publieke laadpaal moet je rekenen op €5,00 tot €6,00 voor een volle lading stroom. Snelladers zijn een stuk duurder. Dit heeft te maken met de dure infrastructuur. Hier betaal je naast gebruikskosten ook maandelijks abonnementskosten. De abonnementskosten liggen bij The New Motion op €8,47 per maand en voor een half uur snelladen betaal je €8,13. Snelladen is dus superhandig, maar wel een stuk duurder! Wat voor jou de beste manier van opladen is, is dus afhankelijk van je eigen 'laadwensen'. Veel consumenten kiezen ervoor om thuis een eigen laadpunt te laten installeren of via een normaal stopcontact te laden. Dit scheelt natuurlijk een hoop.
Is een elektrische auto iets voor jou?
Je zal voor jezelf een berekening moeten maken wat een elektrische auto als de iOn voor jou op jaarbasis of per kilometer zal kosten. Dit is natuurlijk afhankelijk van je eigen rijgedrag. Zet daarom eens op een rijtje hoeveel kilometer je per dag rijdt en wat dit zou kosten met een benzine of diesel aangedreven auto verspreid over een paar jaar. Het merendeel van de Nederlandse consument rijdt niet meer dan zestig kilometer per dag.
Conclusie
Als je op zoek bent naar een tweede auto voor moeders de vrouw of zelf graag in een elektrische auto wilt rijden, dan is de
Peugeot iOn
een auto die we zeker kunnen aanraden. Met name in de stad en in dorpse omgevingen voelt de iOn zich thuis, helaas op snelwegen minder. De iOn biedt voldoende ruimte en kan vlot meekomen in het verkeer. Er zijn verbeterpunten. Zo zou Peugeot, desnoods met Mitsubishi en Citroën moeten kijken naar het aanbrengen van bredere banden. Ook zou wat ons betreft de auto een stuk lichter kunnen. De batterijen maken een kleine auto als deze vrij log en zwaar. Kassa is niet te spreken over de ongekende inperking van het rijbereik zodra de verwarming aangaat. Tenslotte nog een KassaTopTip: de iOn is er naast leasegrijs ook in de kleuren Bleu Kili (blauw) en Rouge Lips (rood).