Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Rijtest: Nissan Leaf

23-01-2013
  •  
leestijd 9 minuten
  •  
165 keer bekeken
  •  
600x275_leaf.jpg
Het resultaat van jarenlang ontwerpen en ontwikkelen kwam in 2010 op Nederlandse bodem. De Nissan Leaf was op dat moment de eerste elektrische auto die een volwaardige familieauto genoemd kon worden. Waar de Tesla Roadster de pionier is onder de elektrische sportauto's, is de Leaf dat voor de consumentenmarkt. Betaalbaar in z'n segment en milieuvriendelijk, de Nissan Leaf is een fantastische auto, zo concludeert Kassa na een aantal dagen testen.
.article-body img { margin-right: -3px; }

Ontwikkeling van de Leaf
De Leaf, dat staat voor 'Leading, Environmentally friendly, Affordable, Family Car', is niet de eerste elektrische auto die het Japanse concern heeft ontwikkeld. De weg naar de Leaf heeft maar liefst dertien jaar geduurd, want in 1997 werd de allereerste elektrische Nissan verkocht. De Altra EV kende een korte productieperiode van vier jaar tussen 1998 en 2002. Voor Nissan was de Altra EV een goed experiment om het elektrisch rijden te polsen. De 200 exemplaren werden voornamelijk bestuurd door medewerkers van nutsbedrijven als bedrijfsauto. De jaren die daarop volgden werden door Nissan gebruikt om de elektrische aandrijving verder te ontwikkelen. Zo werd in 2009 de EV-11 ontwikkeld op basis van de Nissan Versa. Hierbij werd een traditionele brandstofmotor vervangen door een elektrische aandrijving. Het resulteerde in een keurige 110 pk uit een lithium-ion batterijenpakket van 24 kWh. Nissan zat niet stil en toonde in augustus 2009 een productieversie van de Leaf. Vanaf dat moment was het ook mogelijk om in Noord-Amerika en Japan de auto te bestellen.



Volledig nieuw ontworpen
Nissan heeft de Leaf als een compleet nieuwe auto ontworpen. Waar sommige elektrische auto's gebaseerd, zoals de Renault Fluence , gebaseerd zijn op bestaande modellen met een conversie, is de Leaf een nieuwe vrucht op de fruitschaal. Als je voor de auto staat en ernaar kijkt, wil de auto dat je denkt 'deze auto is speciaal'. Dat hij speciaal is kunnen we niet omheen, maar daar komen we later nog op terug. Zo heeft men bij het ontwerpen van de koplampen nagedacht over twee dingen, namelijk design en functionaliteit. De koplampen op de Leaf zijn boller, hoger, van vorm en dat heeft een reden. De tegemoetkomende lucht wordt op die manier gesplitst, weg van de spiegels. Dit komt ten goede aan de aerodynamica, maar ook wordt hiermee het windgeruis sterk verminderd. Daarnaast besparen de LED-lampen in de koplampen zo'n vijftig procent van het verbruik van conventionele koplampverlichting.



Comfortabel voor iedereen
Volgens Hoofd Design bij Nissan, Masato Inoue, was het de bedoeling dat de Leaf "een praktische elektrische auto van gemiddeld formaat zou worden die iedereen elke dag zou willen gebruiken." We kunnen beamen dat dat is gebeurd. Het comfort van de auto speelt hierin een grote rol, zowel in het rijden als in het comfort voor bestuurder en passagiers. De milieuvriendelijke vaders vandaag kunnen namelijk hun hele gezin meenemen, want er is ruimte voor vijf. Voorin zijn twee riante stoelen geplaatst en achterin is voldoende been- en zitruimte voor drie volwassenen. De kofferbak zorgt ervoor dat je in theorie (als je bereid bent van laadpaal naar laadpaal te rijden) met de Leaf op vakantie kan, want er is meer dan genoeg bagageruimte. De bestuurder wordt op zijn wenken bediend, want er is cruise control, automatische ruitenwissers met regensensor, Intelligent Key (sleutelloos starten middels een druk op de knop), elektrische ramen voor en achter en stuurschakelaars voor onder meer de radio. Eigenlijk heeft de Leaf maar één optie en dat is een klein zonnepaneel dat stroom opwerkt voor onder meer de radio.



Het interieur biedt een oase van rust voor zowel de bestuurder als zijn of haar passagiers. Er is gekozen om veel kleine details de kleur blauw mee te geven. Dit zien we onder meer terug in het blauwe logo aan de voorzijde van de auto, het logo in de velgen, de lichtblauwige remklauwen en veel details in het interieur. Voorbeelden hiervan zijn te vinden in het dashboard en het centraal geplaatse besturingspaneel. Tevens maakt de kleur blauw onderdeel uit van de huisstijl van het 'Zero Emission' programma van Nissan. Tijdens het rijden kom je helemaal tot rust door het gebrek aan motorgeluid. Ideaal als je dus lekker rustig op je werk aan wilt komen!



Innovatie
Gemak dient de mens ook dankzij allerlei handige hulpmiddelen die standaard al op de Leaf te vinden zijn. Zo is er een goed werkend navigatiesysteem ingebouwd waarin ook oplaadpunten verwerkt zijn. Ontzettend handig, maar onze ervaring is dat niet alle laadpalen in dit systeem staan. Het duurt ook vrij lang voordat een paal in het systeem te vinden. Zo bleek dat sommige palen al een jaar geleden geplaatst waren, nog niet in het systeem stonden. Wat ons betreft zou dit sneller geüpdate moeten worden. De consument is hierbij gebaat, omdat hij anders al snel een paal voorbij rijdt als hij wil opladen. Als je tijdens het rijden richting de nul kilometer bereik gaat krijg je ook de optie om te navigeren naar de dichtbijzijnste laadpaal. Een grote plus is de achteruitrijcamera. Deze projecteert op het centraal geplaatste scherm in de auto het te rijden pad gebaseerd op de stand van je stuur. Vooral met inparkeren en achteruit rijden van opritten is dit hulpmiddel erg handig.



Via Bluetooth kunnen telefoons gekoppeld worden met de auto. Daarmee is het ook mogelijk om middels spraakherkenning contactpersonen te bellen. Bluetooth kan ook gebruikt worden in combinatie met een iPhone of iPod om muziek af te spelen. Een laatste innovatieve ontwikkeling is het geprogrammeerd laden. Veel Nederlandse huishoudens maken gebruik van dag- en nachtstroom waarmee 's nachts tegen een gunstiger tarief stroom afgenomen kan worden. Consumenten kunnen de Leaf instellen dat deze binnen een bepaald tijdbestek gaat opladen. Hiervoor moet je natuurlijk al wel je auto ingeplugd hebben in het stopcontact. Zo is het dus mogelijk om 's nachts te laden zodat je de volgende dag weer een volle 'tank' tot je beschikking hebt.


Carwings
Het Carwings communicatiesysteem is een systeem dat in de Leaf is ingebouwd om eigenaren met een iPhone of Android-toestel van actuele informatie van de auto te voorzien. In het systeem zit een simkaart waarmee informatie uitgelezen kan worden, maar ook is het mogelijk om het laden te programmeren op afstand.



Specificaties
Nissan maakt voor de Leaf gebruik van een snelle synchrone AC-motor met een vermogen van 80 kW en 280 Newtonmeter koppel. De gelamineerde lithium-ion batterijen hebben een totale capaciteit van 24 kWh met een vermogen van 90 kW. In pk's hebben we het voor de Leaf dus over 110-120 pk. De topsnelheid ligt boven de 145 kilometer per uur. Nissan geeft zelf aan dat de actieradius volgens de NEDC (New European Driving Cycle) -waarden op 175 kilometer ligt. Qua prijs wordt de Leaf verkocht vanaf €35.590, maar mogelijk gaat deze prijs de komende jaren iets omlaag door het opschroeven van de productie. In 2012 gingen er 187 Leafs over de toonbank, in 2011 lag dat aantal op 273. In 2010 werden er honderd Leafs verkocht aan partners die elektrisch rijden zouden gaan uitrollen in Nederland.



Hoe rijdt de Leaf?
Als je nog nooit in een elektrische auto hebt gereden, dan is de omslag van een benzine-aangedreven auto naar een elektrische auto groot. Het is namelijk wennen op alle fronten. Toch zorgt de Leaf ervoor dat je je al snel thuisvoelt in de auto. De stilte zorgt dat je beter gefocust bent op het verkeer en dat is maar goed ook, want de Leaf wil erg graag met je rijden. Ondanks dat dit geen sportauto is, maar een familieauto, is de acceleratie zeer indrukwekkend te noemen. Met name bij het invoegen op de snelwegen en het wegrijden bij stoplichten is het net of al het overige verkeer bijna stilstaat. De Leaf kan als het moet heel hard rijden. Het constante optrekken heeft natuurlijk wel nadelige gevolgen voor het bereik. Dat gaat namelijk snel naar beneden als je onregelmatig rijdt. Het is daarom ook aan te raden om gelijkmatig te rijden met de Leaf. Op die manier kom je aan de meeste kilometers. We merkten ook dat de klimaatcontrole een ongekend grote impact heeft op het bereik. De Leaf meet het bereik aan de hand van het rijgedrag van de laatste 500 meter. De klimaatcontrole zorgt er nog eens voor dat je tenminste tien procent van je bereik inlevert als je lekker naar de radio luistert en de kachel aan hebt staan. Op het centrale scherm zie je ook, als je op de Zero Emission knop drukt, hoeveel je wint aan bereik als je klimaatcontrole uitzet. Dit bereik stijgt verder als je niet in de Drive-stand rijdt, maar in de Eco-stand. Daarmee wordt je gaspedaal wat zwaarder en trekt de auto minder hard op. Ondanks deze maatregelen hebben we de 175 kilometer bereik nooit gezien en zijn we niet verder gekomen dan 135 kilometer.


Snelladen is de toekomst
Tijdens onze test hebben we ervaren dat het met name hard gaat met de kilometers als je op de snelweg rijdt. Dat komt natuurlijk omdat je dan constant een hoge snelheid rijdt. Zo reden we een route van achttien kilometer door Amersfoort over de snelweg naar de snellader in Eemnes toen er bij de start nog 27 kilometer op de teller stond. Met het zweet op allerlei plekken werd met nog slechts acht kilometer op de teller de snellader bereikt. De snellader is op dat soort momenten een enorme aanwinst. Binnen twintig tot dertig minuten wordt de auto weer opgeladen tot tenminste tachtig procent. Hoever er opgeloaden wordt is afhankelijk van de snellader. Zo hebben we ondervonden dat de snellader bij Hotel De Witte Bergen in Eemnes, langs de A1, niet verder laadt dan 80%, terwijl bij Van der Valk Almere de snellader tot 98% doorlaadt. Beiden doen er ongeveer twintig tot dertig minuten over. Dat is dan precies voldoende voor een kopje koffie. Een overzicht van alle snelladers, maar ook nagenoeg alle normale laadpalen, is te vinden op Oplaadpalen.nl .



Love to load netwerk
Het love to load netwerk is een netwerk van snelladers en oplaadpunten. Dit netwerk zal zich de komende jaren uitspreiden over Nederland. Hiermee zal het mogelijk worden om van snellader naar snellader te rijden. Zo zou je ook lange afstanden in Nederland kunnen rijden. Ook wij maakten gebruik van dit netwerk, omdat dit als voordeel heeft dat je met één pasje bij veel laadpalen kan opladen. Waar je kan opladen is wel afhankelijk van de afspraken tussen paalhouder en pasuitgever. Zo kan het dus zijn dat je met een love to load pasje niet kan opladen bij een snellader van de ANWB. Andersom werkt het precies zo. Met een pasje van Essent of de ANWB is het nog niet mogelijk om bij het love to load netwerk te snelladen. Er zijn wel gesprekken tussen allerlei partijen om het zo te maken dat je echt slechts één pasje nodig hebt waarmee je overal kan laden/snelladen. Dit is dus puur afhankelijk van de afspraken tussen de diverse partijnen. Technisch is het niet heel moeilijk om alles te realiseren. Het opladen van de Leaf kost slechts enkele euro's aan stroom qua kostprijs, maar als je gebruik maakt van een laadpaal, dan zal daar meestal nog een klein percentage bij op komen voor het gebruik van de laadpaal. De infrastructuur is namelijk vrij prijzig, met name de snelladers die voor enkele tienduizenden euro's over de toonbank gaan.


Conclusie
We zeiden het al in de inleiding van deze rijtest. De Nissan Leaf is een fantastische auto. Niet voor niets won de Leaf in 2011 de prestigieuze titels 'European Car of the Year' en 'World Car of the Year'. Nissan heeft met de Leaf de eerste echte voor de consument geschikte elektrische auto in de markt gezet. Veel comfort, veel ruimte en een innovatief design maken de Leaf een geschikt alternatief voor andere auto's in dit segment voor mensen die niet al te veel kilometers op een dag maken. Voor de veelrijder is de beperkte actieradius geen optie. In de aanschaf wint de Leaf een deel van z'n investering terug door de lage onderhoudskosten en de beperkte kosten voor gebruik. Zodra Nissan de actieradius flink gaat uitbreiden zou dit echt 'de' familieauto voor iedereen kunnen zijn.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor