Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Rijtest: Chevrolet Volt
22-08-2013
•
leestijd 7 minuten
•
888 keer bekeken
•
Vroeger maakte Chevrolet vooral auto's met een dikke V8 die niet alleen heel stoer waren, maar ook behoorlijk slecht voor het milieu en voor veel uitstoot zorgden. Dat kan tegenwoordig nog steeds, maar er zijn ook schonere alternatieven. Een voorbeeld daarvan is de Volt, een auto waarmee je niet meer stil komt te staan dankzij de range extender. Kassa ging een week op pad met de Volt. Wat vonden we er van?
Hoe rijdt de Volt?
Aangezien de Volt de aandrijflijn deelt met de Opel Ampera rijdt hij dus ook net zoals de Ampera. De Volt glijdt over de weg en stuurt soepel. De wegligging is goed en bochten iets sportiever nemen dan gebruikelijk is geen probleem. De Volt is een behoorlijk stille auto. Het enige dat je eigenlijk hoort is het geluid van de banden, ook als je op de range extender rijdt. Als je alleen op de batterijen rijdt is de Volt qua geluid te vergelijken met een kantoorruimte voor zeven uur 's ochtends. Tijdens het rijden is geluid een zeldzaam iets. Die momenten worden helaas onderbroken door een rubberen strip aan de voorkant van de auto, onder de bumper. Deze rubberen strip is uitgevonden om lucht langs de auto te geleiden. Het liefst zouden we deze strip meteen onder de auto vandaan slopen aangezien je hem elke keer hoort als je ook maar iets van een drempel neemt. Het schurende geluid wordt op den duur dan ook behoorlijk vervelend.
Hoe werkt de aandrijflijn?
We hebben gezien dat er behoorlijk wat discussie is ontstaan bij onze
rijtest
van de Opel Ampera over de werking van de aandrijflijn. Daarom leggen we de werking nu nogmaals uit. Chevrolet en Opel noemen hun auto's een E-REV. Dat staat voor Extended-Range Electric Vehicle. Waar het op neerkomt is dat de aandrijving bestaat uit een elektromotor, een accupakket en een range extender. De Volt is in staat om alleen op de batterijen te rijden, maar zodra de batterijen leeg zijn, springt de kleine benzinemotor bij. Deze 1,4 liter ECOTEC 16-klepper 'stuurt' de benzine naar een dynamo, de range extender, die dit vervolgens omzet in stroom voor de elektromotor. De elektromotor stuurt vervolgens de voorste twee wielen aan. Het is dus niet zo dat de range extender de accu's weer bijlaadt. In principe komt dit neer op het concept van een plug-in hybride. Het is natuurlijk niet erg dat je met de Volt in een plug-in hybride rijdt, maar voor de consument is de reclameuitspraak "500 kilometer elektrisch rijden" enigszins misleidend te noemen. Daar heeft de marketingafdeling van Chevrolet en Volt goed over nagedacht. In Engeland is een reclamespotje van de Vauxhall Ampera, het Britse zusje van Opel en Chevrolet, van televisie geweerd. De aandrijving is weliswaar elektrisch, maar die elektriciteit komt niet uit het stopcontact (als het accupakket leeg is), maar uit de benzinetank.
Hoe kan je zuinig rijden?
De bestuurder heeft behoorlijk wat te kiezen in de Volt. Dat begint bij het verschuiven van de versnellingspook. Park, Neutral, Drive en Reverse zijn bekende standen op een automaat. Daarnaast is er de L-stand die ervoor zorgt dat een regeneratief remsysteem in werking treedt waardoor de auto zwaarder afremt wanneer de bestuurder de rechtervoet optilt. Het voordeel van deze stand is dat afremmen bijna niet meer nodig is in, met name, de stad. Het gas loslaten volstaat hier al. De verloren energie wordt in deze stand opgeslagen en terug in de accu's gestopt. De Volt kent vier rijstanden. In 'Sport' wordt het rijgedrag van de Volt dynamischer en reageert het gaspedaal sportiever. 'Mountain' zorgt ervoor dat de Volt op steile hellingen en bij flinke dalingen voldoende vermogen geleverd krijgt. In 'Hold' is het mogelijk om de inhoud van de accu's te bewaren voor een later moment. Je rijdt dan bijvoorbeeld op de snelweg op de range extender en in de stad op de batterijen. Bij 'Normal' rij je alleen op de accu's en schakel je over naar de range extender zodra de batterijen leeg zijn.
Hoe werkt het opladen?
De ideale situatie is dat je thuis de auto oplaadt, vervolgens naar je werk rijdt op de batterijen (mogelijk nog een stukje op de range extender), dan op je werk weer oplaadt en naar huis rijdt op dezelfde manier. Dit is echter niet haalbaar voor iedereen. Zo kregen wij van Chevrolet Nederland geen interoperabele laadpas mee en konden we dus niet tussentijds opladen. Interoperabel houdt in dat je laadpas bij laadpalen van alle leveranciers te gebruiken is. Chevrolet heeft een overeenkomst met EV-Box en daar zijn op dit moment te weinig laadpalen van helaas. Kassa heeft dus alleen maar kunnen rijden op de eerste lading batterijen om vervolgens door te rijden op de range extender. Als je alleen op de batterijen rijdt (en zeer beperkt op de range extender), rijd je extreem zuinig en kan je in theorie de opgegeven waarden van Chevrolet halen. Ons verbruik lag om en nabij de zes liter per honderd kilometer. De mate van zuinigheid wordt dus met name bepaald aan de hand van je rijgedrag, maar vooral je laadgedrag. Veel zakelijke rijders rijden, voor de gunstige bijtelling, alleen maar op de range extender en laten het tussentijds opladen links liggen. Via een regulier stopcontact kost het opladen van de Volt zes uur. Laad je je auto op bij een laadstation met een hogere amperage, dan ben je binnen vier uur klaar.
Specificaties
Onder de motorkap ligt een 1398 cc motor met vier cilinders. Deze produceert 86 pk en 130 Newtonmeter koppel. Het Lithium-ion accupakket heeft een vermogen van 16 kWh en genereert daarmee 111 kW. Dat komt neer op 150 pk. Op alleen de batterijen kan je tussen de veertig en tachtig kilometer rijden. De range extender zorgt dat je nog eens 420 kilometer kan rijden. De topsnelheid ligt op 160 kilometer per uur en een sprint naar een snelheid van honderd kilometer per uur kost de auto negen seconden.
Exterieur
Het ontwerp van de Chevrolet Volt is functioneel. Dat wil zeggen dat de ontwerpafdeling van Chevrolet vooral gekeken heeft hoe ze de luchtweerstand konden verkleinen. De grille aan de voorkant is voornamelijk gesloten waardoor lucht via de zijkanten langs de auto glijdt. Ook over de ruitenwissers is nagedacht. Deze zijn zoveel mogelijk als 'gestroomlijnd' ontworpen. Scherpe lijnen en een geïntegreerde achterspoiler zorgen ervoor dat de aërodynamica optioneel moet functioneren.
Interieur
Het ontbreekt de bestuurder aan niets qua comfort. De stoelen zitten lekker en zijn verstelbaar. Het dashboard is uitgebreid, wat ons betreft zelfs iets te uitgebreid. Het dashboard is grotendeels gelijk aan dat van de Ampera en ook hier storen we ons aan de enorme berg aan knoppen die niet gegroepeerd zijn. Ons advies luidt dan ook om voor het rijden alles al ingesteld te hebben qua radio en navigatie. Achterin laat met name de hoofdruimte behoorlijk te wensen over. De redacteur van dienst is slechts 1,80 meter lang en zat al redelijk dicht bij de dakrand. Met 310 liter heb je meer dan genoeg ruimte in de kofferbak voor een paar kratten bier, tuinstoelen en de wekelijkse boodschappen.
Wat kost de Volt?
In tegenstelling tot de Opel Ampera kent de
Chevrolet Volt
twee versies. Het verschil tussen de LT en de LTZ is met name het aantal opties. De LTZ is eigenlijk een Volt met alle opties. Bij de instapper, de LT, mis je een aantal opties zoals onder andere een achteruitrijcamera, een navigatiesysteem, Bose luidsprekers en parkeersensoren. Al deze opties zijn overigens wel heel prettig en nuttig om te hebben. Chevrolet vraagt voor de LT €43.695. Wij raden aan om te gaan voor de LTZ, omdat je dan voor relatief weinig geld een aantal hele fijne opties erbij krijgt. De LTZ kan besteld worden voor €46.295. Dat is met €2000 een stuk goedkoper dan de Opel Ampera.
0% bijtelling
Vooral voor de zakelijke rijder is de Volt reuze interessant. Zelfstandig ondernemers mogen in eerste instantie al de BTW aftrekken. In het geval van de LT-versie van de Volt komt dat neer op €7583,43. Door de MIA-regeling (MilieuInvesteringsAftrek) kan een ondernemening 36% van een investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst. De KIA-regeling (KleinschaligheidsInvesteringsAftrek) biedt de ondernemer een extra investeringsaftrek van 28%. Als je met je onderneming dermate veel omzet draait dat je in de 52% categorie valt, betekent dit een netto investering van €25.078. De VAMIL-regeling is hier nog niet op toegepast.
Conclusie
Of je nu gaat voor een Ampera of een Volt maakt in principe niet heel veel uit. De consument zal voornamelijk kijken naar welk ontwerp hij mooier vindt en of hij het prijsverschil van €4600 kan opbrengen. Natuurlijk is het instapmodel van de Volt alsnog een behoorlijke aanschaf, maar daar kan een hoop worden terugverdiend als er gereden wordt zoals de auto bedoeld is, namelijk zo vaak mogelijk tussentijds opladen en zo min mogelijk op de range extender. Als je op die manier rijdt, dan is er een hoop te besparen. Als je het laden links laat liggen, dan kun je de Volt alleen nog zien als een zuinige gezinsauto met een relatief hoog prijskaartje. Daarom raden wij aan om de Volt te rijden zoals hij gemaakt is en dan vinden we het een uitermate comfortabele auto.
Lees
hier
meer autonieuws in onze
rubriek
over duurzaam vervoer.