Prijsafspraken bioproducten een raadsel
29-03-2009
• leestijd 2 minuten
Biologische producten zijn een stuk duurder dan gangbare producten. Deze prijsverschillen nemen alleen maar verder toe. Het is mogelijk dat dit de oorzaak is van de belemmering in het doorgroeien in de markt. Dit zegt Biofood Magazine.
Om de afzet van biologische producten te vergroten, mag een product maximaal 20 procent duurder zijn dan het gangbare product. Die grens is nog steeds niet gehaald en de prijsverschillen tussen biologische en gangbare producten worden alleen maar groter.
De prijsafspraken zijn nog steeds een raadsel. Kijk bijvoorbeeld naar het het product uien. Boeren krijgen per kilo uien ongeveer 0,05 euro. In 2008 kostte een kilo uien bij de Albert Heijn 0,45 euro. Deze prijs steeg in 2009 naar 0,79 euro. Voor biologische uien moet de consument 1,45 euro neerleggen en in natuurvoedingswinkels zelfs 1,49 euro.
Biologisch vlees kan in de supermarkt twee keer zo duur worden als het gangbare vlees. Een kilo schouderkarbonade van 5,49 euro (bij de AH), kost 10,98 euro wanneer men kiest voor de biologische variant bij AH. Ditzelfde stuk vlees, kost bij een natuurvoedinswinkel zelfs 16,60 euro.
Biofood Magazine doet al zes jaar onderzoek naar de prijzen van biologische producten in Nederland. Vanaf het begin zijn de verschillen in prijzen tussen biologisch en gangbaar al zeer groot. In 2003 was er een prijsafstand van 53 procent tussen gangbare producten en AH-biologisch. De prijsafstand tussen gangbare producten en producten uit natuurvoedingswinkels was 83 procent.
In 2009 zijn biologische producten nog 49 procent duurder ten opzichte van gangbare producten. De prijsafstand is dus licht afgenomen. Dit geldt niet voor de prijsafstand tussen natuurvoedingswinkels en gangbare producten. Producten in natuurvoedingswinkels zijn namelijk 95 procent duurder dan gangbare producten. Bijna twee keer zo duur dus.
Doordat de prijsverschillen tussen gangbaar en biologisch niet kleiner worden, kan dit een doorgroei in de markt belemmeren. De ondoorzichtige prijsvorming werkt ook nadelig. Biofood Magazine vindt dat er nagedacht moet worden over een andere opschalingsstructuur door directe, positieve prikkels aan de consument.
In de auto-industrie is er een fiscale beloning voor duurzaam consumeren. Biofood Magazine vindt het tijd worden dat dit instrument ook wordt toegepast in de voedingsketen.
Bron: Biofood Magazine
/>