Chris Zegers is al een tijdje te zien in spotjes van Zwitserleven. Chris trekt de wereld rond en komt op allerlei exotische plaatsen Nederlanders tegen: in woestijnen, in wildparken, in tropische oorden en op blauwe zeeën. Het zijn opvallend vaak mensen in de kracht van hun leven, die probleemloos het ene aan het andere piekmoment rijgen.
Je vraagt je wel af hoe al die mensen er zomaar voor langere tijd tussenuit kunnen. Het zijn geen pensionado’s, dus ze reizen niet van hun pensioen. Zegers is er zelf ook niet helemaal uit, maar hij vraagt zich wel hardop af of het misschien iets met het Zwitserleven-gevoel te maken heeft.
Dat lijkt mij niet, want Zwitserleven is een levensverzekeraar. Over het algemeen hebben die producten die uitkeren vanaf de pensioengerechtigde leeftijd, of na overlijden aan de nabestaanden. In de spotjes van Zegers gaat het steeds om relatief jonge mensen.
Een interessant begrip trouwens: Zwitserleven-gevoel. Het woord roept associaties op met de veiligheid van Zwitserse banken. Zwitserleven is echter een Nederlandse dochter van het Nederlandse SNS Reaal en staat.
Tegenslagen
Is Zwitserleven wel extreem betrouwbaar? Nee! Moederbedrijf SNS Reaal meldde vorige week dat de solvabiliteit van de verzekeringspoot van het concern, waarvan Zwitserleven deel uitmaakt, op 205 procent staat. Het gemiddelde van de Nederlandse verzekeraars ligt rond de 250 procent. Die solvabiliteit geeft aan hoe groot de buffers zij om tegenslagen op te vangen. Zwitserleven is dus een van de zwakkere jongetjes uit de klas. Het staat heus niet op het randje van een faillissement, maar als je toch de keuze hebt, liggen Zwitserleven-producten niet voor de hand.
De hele Zegers-campagne vormt een perfect voorbeeld van hoe financiële instellingen proberen hun blazoen weer wat op te poetsen. Door de kredietcrisis is het traditionele vertrouwen in de Nederlandse banken en verzekeraars enorm beschadigd en reclame is het geëigende middel om mensen weer in slaap te wiegen. Het afgelopen jaar zagen we ook dergelijke spots van onder meer
Paribas
,
ING
,
ABN Amro
en
Robeco
. De onderliggende boodschap is steeds dezelfde: we zijn er nog en we gaan jullie nog beter bedienen dan voor de crisis. De tijd zal het leren.