Ombudsman: mensen in geldnood door trage overheid
19-04-2006
• leestijd 2 minuten
Te veel mensen komen in ernstige financiële problemen omdat de overheid aanvragen voor een uitkering, subsidie of vergunning traag behandelt. Vaak treft dit mensen die het financieel al moeilijk hebben. Dat zegt de Nationale ombudsman, A. Brenninkmeijer, in zijn jaarverslag over 2005.
Hij vraagt zich af of de overheid zich wel voldoende realiseert wat de gevolgen zijn van haar eigen traagheid. Ook is het volgens hem de vraag of uitvoeringsorganisaties als de Belastingdienst en het UWV voldoende waren voorbereid op recente grote veranderingen in wetten. Bij dergelijke wijzigingen moet de overheid als uitgangspunt nemen dat ze er is voor de burger, aldus Brenninkmeijer.
De Nationale ombudsman ontving vorig jaar opnieuw meer klachten over de overheid. Het waren er in totaal bijna 12.000, 6 procent meer dan in het jaar ervoor. De meeste klachten gingen over uitkeringsinstantie UWV (1671), de Immigratie- en Naturalisatiedienst IND (1419) en de Belastingdienst (1130).
Ook bestaat er veel onvrede over het functioneren van gemeenten, provincies, waterschappen en de politie. Vrijwel alle klachten over de overheid komen voort uit gebrekkige communicatie. Het werken met callcenters draagt daaraan bij. Ook ontbreekt vaak een heldere uitleg bij (negatieve) beslissingen.
Het aantal klachten over de IND, die in 2004 nog koploper was, is met 356 afgenomen. Ook hier schort het aan de communicatie. Vreemdelingen moeten vaak lang wachten op een beslissing op een aanvraag die voor hen van levensbelang kan zijn, aldus de ombudsman. Het blijft volgens hem verontrustend dat de IND ,,op grote schaal'' rechterlijke uitspraken niet nakomt.
De Nationale ombudsman probeert niet alleen de klagende burger te helpen, maar wil ook de overheid laten leren van de klachten. Het uiteindelijke doel daarvan is het vertrouwen in de overheid te herstellen.
ANP