Sfeerfoto van Kassa
Kassa

Kassa

Zaterdag om 19.05 uur opnpo1

Het consumentenplatform van BNNVARA met Vraag & Beantwoord, dossiers en het laatste nieuws. Bekijk actuele onderwerpen en uitzending gemist online!

VOLG ONS

Kassa

Moeite om in slaap te vallen? Lees deze 6 tips!

14 jun 2019
  •  
leestijd 2 minuten
slapen
Het is een veelvoorkomend probleem: slapeloosheid. Wakker liggen in bed terwijl je de volgende dag gewoon moet werken. Het is niet alleen vervelend, het kan ook nog eens slecht zijn voor je gezondheid. Het zorgt voor onder andere vermoeidheid en het kan het risico op aandoeningen, zoals diabetes 2, vergroten. Slaap is dus erg belangrijk. Kassa heeft 6 tips voor je op een rijtje gezet zodat jij sneller in slaap kunt vallen!

1. Slaapkamertemperatuur

Wanneer je in slaap valt, daalt je lichaamstemperatuur een klein beetje. Hierdoor wordt het slaaphormoon melatonine gestimuleerd. Dit slaaphormoon kun je opwekken door de temperatuur in je kamer wat koeler te maken. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen de 15 en 19 graden. 

2. Stress

Eén van de meest voorkomende redenen voor slaaptekort is stress. Als je veel aan je hoofd hebt ga je daar vaak over piekeren terwijl je in bed ligt. En minder slapen, is nog meer stress. Het helpt om je zorgen of de dingen die je moet regelen van je af te schrijven. Dan heb je minder aan je hoofd en lig je er niet over te piekeren in bed. 

3. Afleiding

Veel mensen hebben nog erg veel afleidingen in hun kamer. Hou je telefoon, laptop en andere elektronica weg van je bed. Dit zorgt niet alleen voor afleiding, het blauwe licht in deze apparaten zorgt ook dat je minder melatonine aanmaakt. 
Zorg ook dat je geen flikkerende lampjes in je kamer aan hebt staan zoals een digitale wekker. Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar je slaapt beter als je kamer volledig donker is. 

4. 4, 7, 8-methode

Bestsellerschrijver dr. Andrew Weil, gestudeerd aan Harvard, heeft een ademhalingsoefening ontwikkeld. De 4, 7, 8-methode. Met deze oefening schijn je zo in slaap te vallen. Of het werkt? Het is het proberen waard.  
Voordat je begint duw je het puntje van je tong tegen je boventanden op het punt waar het tandvlees begint. Laat je tong de hele oefening op die plek. Daarna moet je vier seconden lang door je neus ademhalen, dan zeven seconden je adem inhouden en tot slot acht seconden lang door je mond uitademen. Bekijk de video hieronder voor de volledige uitleg. 

5. Hersenloze dingen doen

Je moet jezelf soms even resetten, net als een computer. Veel mensen blijven in bed liggen als ze merken dat het niet lukt om in slaap te vallen, dat is niet slim. ‘Reset’ jezelf even door uit bed te stappen en iets hersenloos te gaan doen. Loop even naar de keuken voor wat water, lees een paar saaie bladzijdes van een tijdschrift en probeer het daarna nog eens.

6. Wakker blijven!

Dit klinkt misschien een beetje raar, maar omgekeerde psychologie werkt vaak voor mensen. Zoals jezelf dwingen om wakker te blijven. Tijdens een onderzoek van de universiteit van Glasgow kwamen ze erachter dat je sneller in slaap valt als je wakker probeert te blijven en je ogen open probeert te houden. Trusten!
Bronnen: wibnet en slaapwijzer

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!