Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Michelin blaast hoog van de toren

09-08-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
michelin360210.jpg
De Michelin-spot voor de HydroEdge-band benadert de consument op verschillende manieren. Om te beginnen worden de kinderen van het gezin bewerkt. In nat weer rijden auto’s met gewone banden lieve, leuke knuffeldieren dood. Maar onder die weersomstandigheden is volgens de spot de remweg van een Michelin-band zodanig kort dat de schattige diertjes blijven leven en zelfs vrolijk over de weg dansen.
Dat is een veel gebruikte reclametruc om kinderen aan het zaniken te krijgen: "Papa, wel van die Michelin-banden kopen hoor". Verder wordt in de spot beweerd dat de remweg van deze Michelin-banden tot 3 meter korter is. Let op het woordje 'tot', dat kan lopen van 1 centimeter tot 3 meter. Het verplicht nergens toe. Bij zo’n remwegvergelijking hoort natuurlijk ook te staan waarmee je je vergelijkt. Is dat met de nummer twee band op de ranglijst, met een totaal afgesleten band of met de directe voorganger van de Michelin HydroEdge? Cruciaal  is ook hoe hard er wordt gereden bij zo’n test. Kortom die drie meter zegt absoluut niets. Dan kun je je nog afvragen wat voor band die HydroEdge precies is. Het woord Hydro suggereert dat het gaat om een regenband. Daar heb je misschien iets aan op het Schotse eiland Skye, waar het zo’n 200 dagen per jaar regent, maar in Nederland heb je een band nodig die onder alle omstandigheden aanvaardbaar presteert: een compromisband. De Michelin Energy Saver is daarvan een mooi voorbeeld. Die presteerde in de ANWB-zomerbandentest 2010 goed tot zeer goed op een droge weg en redelijk tot goed op een nat wegdek. De band scoorde daarbij goed tot zeer goed op slijtvastheid en goed op energiebesparing. Een prima band, die 3 sterren kreeg. Wel moest Michelin grote concurrenten als Pirelli, Continental en Dunlop boven zich dulden. Die hadden vier sterren. Het is een beetje een spel met die banden. Je kunt een band maken die het wat beter doet op natte wegen, maar dan doet hij het wat weer iets minder op een droog wegdek. Omgekeerd geldt hetzelfde. Dus zo’n HydroEdge klinkt niet zo logisch in ons wisselvallige klimaat. Al met al heeft het weinig zin om banden te kiezen op basis van reclamespots. Die jaarlijkse ANWB-bandentest is een betere leidraad. Die kan gratis op internet worden geraadpleegd. Voor liefhebbers van aan auto's gerelateerde reclame: bekijk de autoselectie .
Peter Hendriks (klik hier voor meer columns)
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor