Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!
Medische acceptatie bij zorgverzekering
22-11-2013
•
leestijd 3 minuten
•
131 keer bekeken
•
De komende weken kunt u weer wisselen van zorgverzekering. Overstappen is, zeker als u alleen een basisverzekering nodig heeft, meestal geen enkel probleem. Er geldt voor de basisverzekering een acceptatieplicht, dus als u zich aanmeldt bij een zorgverzekeraar moet deze u ook accepteren als klant. Als u echter ook een aanvullende zorgverzekering of een tandartsverzekering nodig heeft, is de verzekeraar niet automatisch verplicht u hiervoor te accepteren. Sommige verzekeraars hanteren bij aanvullende en tandverzekeringen dan ook een medische acceptatie procedure.
Wat houdt de medische acceptatie in?
Medische acceptatie wil zeggen dat de zorgverzekeraar u vraagt een medische verklaring van een tandarts of specialist te overleggen. In sommige gevallen krijgt u zelf een medische vragenlijst toegestuurd die u moet invullen en ondertekenen. Vervolgens bepaalt de verzekeraar op grond van de ingevulde gegevens of u wordt toegelaten als klant of niet.
In de vragenlijst vraagt de verzekeraar bijvoorbeeld of u bepaalde gezondheidsklachten heeft, medicijnen gebruikt en verwacht bepaalde behandelingen of operaties te ondergaan het komende jaar.
Let op:
Het is belangrijk dat u de vragenlijst van de verzekeraar naar waarheid invult. Mocht namelijk later blijken dat u onjuiste gegevens heeft ingevuld, dan zal een verzekeraar de gemaakte zorgkosten niet vergoeden en kunt u in sommige gevallen zelfs uit de verzekering worden gezet.
Welke verzekeraars hanteren een medische acceptatie?
Steeds minder zorgverzekeraars maken gebruik van een medische acceptatie procedure voor hun aanvullende verzekeringen. Verzekeraars die dit wel doen, doen dit vaak alleen bij hun duurste aanvullende verzekeringen. Wat nog wel regelmatig voorkomt, is dat verzekeraars een medische selectie toepassen voor de tandartsverzekering. Zeker als het om de meer uitgebreide tandartsverzekeringen gaat. Verzekeraars willen dan bijvoorbeeld voordat ze je accepteren graag een verklaring van uzelf of uw tandarts dat er geen achterstallig onderhoud is aan het gebit. Dit betekent dat alle gaatjes zijn gevuld en alle tandproblemen die u had voor het aangaan van de verzekering, zijn verholpen.
In het onderstaande overzicht ziet u welke verzekeraars een medische selectie hanteren:
x
Kan ik geweigerd worden na een medische selectie?
Nadat u een ingevuld vragenformulier of een doktersverklaring hebt opgestuurd naar de verzekeraar, kan het voorkomen dat de verzekeraar u weigert als klant. In de praktijk blijkt dit echter niet vaak voor te komen. Verzekeraars doen u, als uit de acceptatieprocedure blijkt dat u waarschijnlijk veel medische kosten gaat maken, een voorstel wat inhoudt dat u meer premie voor de verzekering moet betalen.
Ook kan een verzekeraar u een wachttijd opleggen voor een bepaalde behandeling. Dit wil zeggen dat u een bepaalde behandeling pas mag ondergaan nadat u bijvoorbeeld een aantal maanden of een jaar verzekerd bent geweest.
Wat als ik word geweigerd?
Als de zorgverzekeraar toch besluit u te weigeren, kunt u natuurlijk ook zelf contact opnemen met de verzekeraar om te proberen een regeling te treffen.
Maar zoals te zien is in bovenstaand overzicht, hanteert niet iedere verzekeraar een medische selectie. U kunt dus ook gewoon proberen uzelf aan te melden bij een andere verzekeraar.
Tip! Gaat u overstappen naar een zorgverzekeraar die een medische acceptatie hanteert? En hanteert uw huidige zorgverzekeraar ook een dergelijke selectieprocedure? Wacht dan met uzelf afmelden bij de oude verzekeraar tot u zeker weet dat u geaccepteerd wordt. In dat geval kunt u na een weigering namelijk zeker nog bij uw huidige verzekeraar blijven. Kijk hier voor meer informatie over hoe de acceptatie bij een zorgverzekering werkt.