Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Kleren maken de man: powerdressing maakt indruk

27-10-2010
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
pak.jpg
Veel mensen kijken op tegen consultants. Ze rijden een dure auto, dragen een maatpak en hebben een bepaalde air over zich. Maar heeft al dit ‘power dressing’ eigenlijk een effect op de invloed van het advies dat gegeven wordt? Ja, mensen lijken het advies van een persoon in een maatpak met de juiste auto eerder aan te nemen, zelfs als diegene geen expertise heeft. Dit is de conclusie van het proefschrift Let Me Give You a Piece of Advice - Empirical Papers about Advice Taking in Marketing uitgevoerd door Stefanie Tzioti. Zij promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Tzioti concludeert dat expertise niet altijd de grootste drijfveer is om advies van iemand aan te nemen. In tegendeel – het lijkt erop dat er veel meer bereidwilligheid bestaat om advies aan te nemen van een persoon die een pak en een auto van het juiste merk heeft, zelfs als hij helemaal geen expertise heeft.  Ook komt naar voren dat verschillende positieve en negatieve emoties een unieke invloed hebben op de aanname van het advies. Consultants en beleidsvormers kunnen bijvoorbeeld profiteren van het stimuleren van een bepaalde emotie (of juist het voorkomen daarvan) om de persoon die het eindbesluit neemt, te beïnvloeden. Bron: Erasmus Universiteit Rotterdam
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor