Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA. Kassa is er weer op zaterdag 4 januari met de Belbusspecial!

Kassamailbox: Wanadoo en KPN vechten elkaar de tent uit

04-07-2005
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
1602126.jpg
KPN probeert klanten van Wanadoo die via het KPN-netwerk ADSL hebben, voor langere tijd aan zich te binden. Per telefoon krijgen ze een voordelig aanbod: wie een jaar bijtekent krijgt een maand lang gratis de KPN-verbinding.
Maar als iemand daarvoor tekent, blijkt hij of zij niet meer in  aanmerking te kunnen komen voor een nieuwe, snellere en goedkopere ADSL-aanbieding die Wanadoo voor zijn klanten in petto heeft.
Een ADSL-abonnement bestaat meestal uit twee componenten. Je betaalt een bedrag aan de provider, bijv. Wanadoo, die zorgt voor je communicatie met het internet. En je betaalt voor de telecomkabel waarlangs het internetverkeer plaats vindt – en die is meestal van de KPN. Wat is er nu aan de hand? Wanadoo is bezig zich los te maken van KPN door een eigen netwerk over Nederland uit te rollen, zoals dat in telecom-taal heet. Je hebt dan als ADSL-klant nog maar met één partij te maken. Dat maakt het leven eenvoudiger. Bovendien biedt Wanadoo in de gebieden waar ze hun eigen netwerk al hebben liggen, een abonnement aan dat goedkoper is en meer snelheid levert.
Maar als je vast zit aan de kabel van KPN, dan kun je van dat nieuwe, snelle en goedkopere abonnement van Wanadoo geen gebruik maken. En dat wordt er in de KPN-campagne natuurlijk niet bijverteld.
Wanadoo is verontwaardigd over de actie van KPN. Ze hebben hun klanten per e-mail gewaarschuwd dat – als ze ingaan op het KPN-aanbod – ze een mooie aanbieding van Wanadoo mislopen. Wanadoo spreekt in dat mailtje van misleidende informatie door KPN. Wanadoo heeft een brief op poten aan KPN gestuurd met de eis de actie te staken. KPN laat Kassa weten daar niet op in te zullen gaan. Verder liet de woordvoerder weten, dat KPN de klanten die ingegeaan zijn op hun aanbod nog een mailtje gaat sturen waarin ze zich tegen de aantijgingen van Wanadoo verdedigen.
De klanten begrijpen er intussen niets meer van en sturen wanhopige mailtjes naar Kassa, zoals meneer Bruls uit Brunssum. Wat moet ik doen, vraagt hij.
En wij dachten: mag dit allemaal wel – maakt KPN geen misbruik van klantgegevens die het bedrijf alleen maar heeft gekregen omdat KPN een noodzakelijk element was bij een ADSL-abonnement dat je met een ander bedrijf sloot?
Ja het mag, zegt de Opta. Je bent ten slotte gewoon klant van KPN en dat bedrijf mag zijn klantgegevens gebruiken voor promotie-activiteiten. Dat je gedwongen klant bent, ging misschien vroeger op, volgens de Opta-woordvoerder. Maar nu zijn er voldoende alternatieven op de markt.
Een klant die zich gepakt voelt door KPN en van zijn contract afwil, kan zich dus niet beroepen op de telecomwet. Maar de wet kopen-op-afstand biedt volgens Wanadoo wel de mogelijkheid onder het contract uit te komen. Wanadoo heeft zelfs een voorbeeldbrief gemaakt die mensen daarbij kunnen gebruiken. Maar volgens de KPN-woordvoerder is die helemaal niet van toepassing. Dat wordt bevestigd door Jeanine Jansen van Stichting de Ombudsman – het gaat namelijk niet om een nieuw contract, maar om een verlenging. Dus nog maar eens bellen met Wanadoo. Daar zeggen ze dat het contract met KPN niet alleen wordt verlengd, maar dat ook de inhoud wordt veranderd. En dus is de wet wel van toepassing. Voer voor juristen – maar daar schiet meneer Bruls niets mee op. Die zit opgescheept met een onverkwikkelijke ruzie tussen twee concurrenten.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!

BNNVARA LogoWij zijn voor