Kassamailbox: Vakantiereis gewonnen of opgelicht voor 5 euro
24-06-2005
• leestijd 4 minuten
Op een zondagmorgen gebeld worden en te horen krijgen dat je een vakantie hebt gewonnen naar Menorca, Turkije of Griekenland. Mooier nog: misschien heb je wel 10.000 euro gewonnen. Dat is leuk wakker worden. Het enige wat je nog moet doen is de zogenaamde 'claimlijn' bellen. Een mooie actie van het bedrijf Loco, toch?
Die claimlijn kost 80 cent per minuut, maar je moet wat over hebben voor zo’n mooie prijs. Je wordt wel opvallend lang aan het lijntje gehouden. Je moet ook je mobiele telefoonnummer en je provider intoetsen. Maar dan komt het goede nieuws: je hebt echt een vakantieverblijf van zeven nachten gewonnen . “U hoeft er alleen nog maar naar toe”, meldt het bandje er voor de zekerheid bij. Je mocht eens denken dat je ook de vliegreis erbij had gewonnen. Om de voucher te krijgen, moet je een aan jezelf geadresseerde enveloppe sturen naar een postbus in Amsterdam. En dan ga je denken: zou het allemaal wel vertrouwd zijn? Of was dit allemaal bedoeld om mij zeven minuten dure telefoonkosten te laten betalen? En gaan ze geen misbruik maken van de gegevens die ik heb ingetoetst?
Tientallen vragen kwamen deze week bij Kassa binnen. Sommige mensen hadden al geprobeerd uit te zoeken welk bedrijf bij het genoemde postbusnummer hoort. De Kamer van Koophandel hoestte maar liefst zeven bedrijven op – allemaal gevestigd aan de Keizersgracht in Amsterdam.
Kassa zocht uit dat op dit adres het Euro Business Centre (EBC) is gevestigd, dat faciliteiten aanbiedt aan vaak jonge bedrijven – ze kunnen gebruik maken van kantoorfaciliteiten, telefoondiensten en van de postbus van EBC . Het bedrijf zit inmiddels in zijn maag met de klant Loco. De telefoon-actie van dit bedrijf heeft geleid tot een stroom van telefoontjes aan EBC zelf, maar ook aan andere bedrijven die in het pand gehuisvest zijn en gebruik maken van dezelfde postbus. Allemaal mensen die willen weten of de zaak wel te vertrouwen is. En? Vragen we aan mw. Kelder van EBC. Dat weet ze niet, maar ze heeft er wel genoeg van en geeft ons het 06-nummer van haar klant. De heer Bosch heet hij en hij zegt slechts verantwoordelijk te zijn voor de postafhandeling. “De zelfgeadresseerde brieven komen hier binnen, daar stop ik een voucher in met toelichting en vervolgens worden die verstuurd.” Maar waar slaat deze actie op? Volgens Bosch hoopt het bedrijf dat de actie opzet, dat de winnaar ook bij hun de vliegtickets besteld en mogelijke andere uitbreidingen van het gewonnen arrangement.” Maar welk bedrijf is dat dan? Hij verwijst naar een Engels bedrijf genaamd TLC. Maar de Nederlandse vestiging in Barendrecht weet van niets. Dan maar contact opgenomen met het hoofdkantoor in Londen.
Daar krijgen we Andy Ankers aan de telefoon. Hij zegt dat TLC niets met deze zaak te maken heeft. De heer Bosch kent hij niet en hij wil overal buiten blijven. Hij verwijst naar een concurrerend bedrijf, AIM. Daar maar eens een mailtje heen gestuurd. En zo waar, Simon Kent, de commercieel directeur, mailt terug dat het best hun vouchers kunnen zijn die in Nederland verspreid worden – we krijgen er een toegemailed. Hij bezweert dat duizenden mensen een heel plezierige vakantie hebben beleefd dankzij deze vouchers. Maar hij verkoopt de vouchers alleen – zijn bedrijf bemoeit zich niet met de manier waarop die aan de man worden gebracht. Hij zal de klant die in Nederland actief is, laten weten dat we naar hem op zoek zijn. Vervolgens belt ene Jason Johnson. En wat blijkt, het bedrijf Lowco bestaat echt – gespeld met een w dus. En is inderdaad verantwoordelijk voor de campagne. “We doen dit in heel Europa, nergens zijn er problemen,” zegt Johnson. Het is toch een prachtig aanbod? Normaal worden dit soort voucher verkocht voor €20 en nu betaalt iemand pak weg € 5 – dat is toch mooi! Waarom moet iemand zijn mobiele telefoonnummer en provider intoetsen, vragen wij. “Die gebruiken we voor verdere promotiedoeleinden. Maar niet voor spam of zo, dat verzeker ik u.”Als we zeggen dat we niet overtuigd zijn, zegt Johnson: Het is niet onze taak om u te overtuigen. We hebben de Opta overtuigd, de toezichthouder in Nederland. We hebben niets te verbergen.”
Dus tot slot nog maar even de Opta gebeld. De woordvoerder zegt dat wie mensen belt met een computerbandje feitelijk spam verspreid. Als daar voldoende klachten over binnenkomen, komt de Opta daartegen in actie. Meld de klacht dus aan op
www.spamklacht.nl
. Het vragen naar allerlei informatie aan mensen die terugbelle op zo’n 0909-nummer is toegestaan – het staat mensen immers vrij om geen antwoord te geven, zegt de woordvoerder. Mocht blijken dat mensen ongevraagd lastig gevallen worden op de opgegeven nummers, dan kan er weer geklaagd worden, of via bovenstaande site of via
www.stichtingoci.nl
– die laatste club moet toezien op het fatsoenlijk gebruik van betaalnummers. Wie ondanks dit artikel toch nog vragen heeft kan zich – in het Engels – rechtstreeks wenden tot Lowco customer services,
lowcolimited@postmaster.co.uk