Kassamailbox: Loterijen beticht van misleiding
08-07-2005
• leestijd 3 minuten
Tientallen klachten kwamen er de afgelopen dagen bij Kassa binnen over de campagnes van de Nationale Postcode Loterij en de BankGiro Loterij waarmee een auto gewonnen kan worden.
Vooral mensen die al met deze loterijen meespelen, voelen zich door deze campagnes zo misleid, dat ze aankondigen hun lidmaatschap op te gaan zeggen. Maar er gloort hoop: er komt een reclame-gedragscode voor de kansspelen-branche.
De Postcode Loterij deelt een auto-win-code uit waarmee iemand kans maakt op een BMW of een Toyota Prius. Bij de BankGiro Loterij krijg je een kluiscode toegestuurd – en daarmee heb je altijd prijs. Je hoeft die codes alleen maar te activeren via internet. En pas dan komt de aap uit de mouw – je moet eerst een nieuw lot kopen voordat je meedingt. De moeite om achter je computer te gaan zitten en hem aan te zetten, was dus voor niets.
“Voor een goede doelen organisatie vind ik deze manier van handelen zeer laakbaar,” mailt een zeer geïrriteerde Postcode Loterij klant. Een klant van de BankGiro Loterij schrijft: “Altijd prijs. Wat een nepperij!!!! Valse voorlichting vind ik het.” Weer een ander wilde die prijs niet mislopen, dus nam toch maar een extra lot. De prijs bleek…een autowasbon in een wasstraat die een uur rijden bij de winnaar vandaan was. “Een waardeloze prijs,” vindt de winnaar.
Er zijn mensen die meespelen met beide loterijen: “U wilt het niet geloven, heb ik net de BankGiro Loterij gemaild over mijn ongenoegen over hun actie, kom ik in de post een dergelijke actie van de Postcode Loterij tegen. Wederom weer walgelijk.”
Een maand geleden kregen we ook al veel klachten over die auto-actie van de Postcode Loterij. Een woordvoerder liet ons toen weten daar niets van te snappen. Het staat allemaal keurig vermeld in de voorwaarden die achterop de brief afgedrukt staat, liet ze weten. Volgens haar kwamen er bij de Postcode Loterij nauwelijks klachten binnen.
Is er niets te doen tegen deze praktijken? We vragen het aan het Ministerie van Justitie, want daar worden de vergunningen afgegeven voor deze loterijen. Een woordvoerder laat ons weten dat de loterijbranche een reclamegedragscode heeft opgesteld en eind juni aan de minister heeft voorgelegd. In die code worden regels gesteld aan de manier waarop nieuwe spelers worden geworven of loten worden verkocht.
Minister Donner heeft nu advies gevraagd aan het college van toezicht op de kansspelen. Daarna buigt hij zich er zelf nog over en treedt zo nodig in overleg met de branche. Al met al kan de code eind dit jaar actief worden. De Reclame Code Commissie zal vervolgens toezicht gaan houden op de naleving. Dat wordt in de toekomst het loket waarbij men kan klagen over dit soort als misleidend ervaren acties.
Tot die tijd is het Ministerie geïnteresseerd in uw klachten over de reclame-uitingen van de loterijen. U kunt ze mailen naar
voorlichting@minjus.nl
. Dus stuur de mails die u de afgelopen weken aan ons gericht heeft, even door naar het Ministerie. Misschien leidt een flinke klachtenstroom over deze acties wel tot een aanscherping van de reclamecode.