Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Hoe een nep-influencer tienduizend volgers wist te krijgen

11-03-2019
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
202 keer bekeken
  •  
instagram nykkie
Social influencers zijn overal online te vinden. Ze hebben duizenden (of miljoenen) volgers op sociale media zoals Instagram en YouTube. Influencers worden vaak benaderd door bedrijven en/of merken om hun producten te promoten op hun sociale platformen. De influencers gaan vervolgens naar de hipste plekken toe met de meest trendy kleding aan en beïnvloeden zo hun duizenden volgers om deze producten aan te schaffen. Maar hoe echt is het leven van een social influencer daadwerkelijk?
Iemand die daar meer over kan vertellen is Myra Bax. Zij heeft namelijk met zes andere studenten van de Hogeschool van Amsterdam in 2017 een nep-account opgericht op Instagram met als doel om in twaalf weken één van hen een social influencer te maken met 10.000 volgers. Hiervoor gebruikte ze Anne Rieter, één van de zes studenten. Van haar dachten ze wel een ‘instagrammeisje’ te kunnen maken. Ze gaven haar de fictieve naam Nykkie van Zessen. Hoe moeilijk kan het zijn?
De start
De zes toenmalige derdejaarsstudenten Media, Informatie & Communicatie kregen de opdracht om een concept in beeld en geluid te bedenken dat de wereld een beetje beter zou maken. De studenten besloten iets te doen aan de prestatiedruk onder jongeren, sociale media speelt hierin een grote rol. “Dat is best een groot probleem”, vertelt Myra Bax. “Een van de grootste redenen van prestatiedruk is sociale media als Instagram en al die mooie perfecte foto’s die je daarop ziet. Het hoeft namelijk allemaal niet zo mooi te zijn als het lijkt.”
Maar waar begin je? Een nieuw account heeft natuurlijk geen volgers. “We plaatsten eerst wat foto’s van Anne. Zo werd het account al een beetje gevuld”, vertelt Bax. Maar de manier waarop je je eerste volgers kunt krijgen is best bijzonder.
Het leven van een influencer
Een beetje foto’s laten maken van jezelf op mooie en hippe plekjes. Het klinkt misschien als een droombaan. “We gingen er heel erg in met het idee dat we wilde laten zien hoe makkelijk het is om zoiets te creëren”, maar de studenten kwamen er gaandeweg al snel achter dat ze dat best onderschat hadden. Zo gingen ze middagen op pad in Amsterdam met een koffertje met kleding om overal foto’s te maken. Influencers lijken elke dag op een nieuwe hippe plek te zijn. Niets blijkt minder waar. Het kost veel tijd een Instagramprofiel tot een succes te maken. “Ik zat vroeger nooit op m’n telefoon. Maar vooral in het begin van dit project echt constant. Ik was de hele tijd aan het checken hoeveel volgers we nu hadden en hoeveel likes we kregen. Het is echt een soort verslaving. Mensen snappen ook niet dat je er echt de hele dag mee bezig bent en moet zijn.’’
Maar toch is het voor elke influencer anders. “Iedereen doet het op zijn eigen manier”, gaat Bax verder. “Als je bijvoorbeeld naar de echte grote accounts van Nederland kijkt, die hoeven waarschijnlijk minder te faken want die krijgen ook echt steeds meer zo’n soort leven. Het is gewoon hun werk. Mensen moeten wel meer snappen dat het niet allemaal gewoon meiden zijn die maar even hun leven leuk op Instagram zetten. Zij leven daar echt van.”
In het geval van de studenten was dat toch moeilijker. Want hoewel veel dingen die je op Instagram ziet ‘nep’ of ‘gemaakt’ zijn, gaat dat in dit geval nog een stapje verder aangezien heel Nykkie niet bestaat.
Samenwerken met bedrijven
Als je dan aardig wat volgers en een mooie zogeheten Instagram feed hebt opgebouwd kunnen bedrijven jou gaan benaderen voor een samenwerking. En dan begint het echte ‘influencen’. “Dat begon bij ons denk ik rond de 3000 of 4000 volgers. Dan krijg je gewoon mailtjes en sturen bedrijven hun product op, daar moet je vervolgens mee op de foto. Dit is onbetaald, maar je mag wel het product houden.
“Ik heb vorig jaar nog een keer die mailbox geopend, we krijgen nog steeds mailtjes van mensen die met ons willen samenwerken. Op het account is inmiddels bekendgemaakt dat het nep is. Bedrijven kijken dus alleen naar je volgers en scrollen misschien een beetje over je feed, ” aldus Bax.
Het verschil is wel dat mensen zich er meer bewust van zijn dat deze mensen reclame maken voor producten. Daarom zie je tegenwoordig ook #ad of #sponsored bij foto’s staan. “Toen wij dit deden stond het nog wat meer in de kinderschoenen”, gaat Bax verder. “Er is steeds meer besef over hoe het eigenlijk zit.”
Behind the filters
Mensen onderschatten hoeveel werk het is om een Insta-account bij te houden. Voor de meiden was dit de reden om te stoppen. “Het is zoveel meer dan een fotootje met een ditje en datje. Zeker nu, je moet uniek zijn en jezelf onderscheiden.”
“Het is ook een soort van de plicht van mensen die sociale media gebruiken om te leren hoe het echt zit. Ik ben het er ook weer niet mee eens dat mensen zeggen dat influencers maar een makkelijk leven hebben, je moet je er wel bewust van zijn dat je mensen beïnvloedt.”
“Als je jezelf wil beschermen tegen de stroom van jaloersmakende beelden dan kun je natuurlijk alleen je eigen vrienden toevoegen. Jij houdt dan de controle over wat je ziet”, concludeert Myra Bax.
De studenten hebben ook een video gemaakt over hun opdracht:
Afbeelding bron: Instagram Nykkie van Zessen, bekijk hier het account. 
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!