Incassokosten: wat de gek ervoor geeft
20-09-2004
• leestijd 1 minuten
•
Incassobrieven kenmerken zich vaak door intimiderend taalgebruik, een gebrek aan informatie over de betalingsachterstand en volledig ondoorzichtige incassokosten. Er bestaan wel normen voor incassokosten, waaronder een 'kantonrechterformule', maar daar houden ook de rechters zich niet aan. Toch is er is beweging: de grote Nederlandse incassobureaus zijn niet doof voor de klachten en beloven beterschap.
Een in Rotterdam gevestigd deurwaarderskantoor herinnert u eraan dat er een rekening
van
75 euro nog openstaat, nee 'vordert' u 75 euro 'direct' te betalen. Kosten: E 53,88, ofwel 70%
van
het verschuldigde bedrag. De door een computer automatisch aangemaakte brief vermeldt alleen de opdrachtgever
van
de incasso, informatie over de oorspronkelijke rekening ontbreekt. U moet zelf maar uitzoeken om welke rekening het precies gaat en controleren of u inderdaad niet betaald hebt. Dit is de praktijk bij veel incassobureaus. Consumenten klagen en bedrijven met veel onbetaalde rekeningen zijn boos. De grote incassobureaus zelf zijn er ook niet gelukkig mee.
Ieder incassobureau mag zelf de hoogte
van
de incassokosten bepalen. Dat gebeurt in overleg met de opdrachtgever
van
de incasso. Als een ondernemer weinig belangstelling heeft voor een duurzame relatie met zijn klant, zal hij het incassobureau weinig betalen en het incassoburereau zal op zijn beurt zoveel mogelijk bij de klant proberen te halen.